Історико-художні детермінанти становлення традицій народно-оркестрового виконавства в українському мистецькому просторі
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.11Ключові слова:
музична культура, музичне мистецтво, українська музика, творчість, виконавство, народні інструменти, народно-інструментальне виконавство, оркестр, оркестр народних інструментів, ансамбль, репертуарАнотація
Стаття присвячена розгляду детермінант становлення, кристалізації та етапів розвитку традицій українського народно-оркестрового виконавства. Окреслено генезис виникнення народно-інструментального виконавства в послідовній хронології — від перших форм колективного музикування за часів Київської Русі до утвердження в музичній практиці ХХ ст. як професійно-академічного мистецького напряму. Досліджено аспекти розвитку та еволюції цього мистецького явища, надано характеристику інструментальній складовій ансамблевих і народно-оркестрових колективів, сформованих на різних етапах художньо-історичного буття українського музичного мистецтва. Визначено семантичний зв’язок між історичними осередками народно-інструментального виконавства, сформованими в українському мистецькому просторі, між музичними цехами та школами, а також простежено їх вплив на сучасні народно-виконавські мистецькі традиції. Окреслено роль видатних музичних діячів, які сприяли активізації, розвитку та популяризації народно-інструментального мистецтва, зокрема оркестрового, в українській культурі.
Посилання
Bezklubenko, S. (2010). Art: terms and concepts: Encyclopedic edition in 2 volumes: Vol. 2: M–Ia. Institute of Cultural Studies of National Academy of Arts of Ukraine. [In Ukrainian].
Bilichenko, V. (2015). The development of music education in Ukraine during the Cossack era (Hetmanate). Liudynoznavchi studii. Seriia pedahohika, (13), 34–47. [In Ukrainian].
Bondarchuk, V. O. (2013). History of Folk Instrumental Performance in Ukraine: Study guide. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. [In Ukrainian].
Bortnyk, Ye. O. (1982). Formation and Development of the Domra Art in Ukraine in the Aspect of Russian-Ukrainian Musical Relations [Author’s thesis ... of Candidate of Art Criticism]. Kyiv. [In Ukrainian].
Horenko-Baranivska, L. (2005). Military music of the Cossack-Hetman state of the second half of the XVII and XVIII centuries (on the example of the Myrhorod Regiment of 1648–1782). Zbirnyk naukovykh prats Naukovo-doslidnoho instytutu ukrainoznavstva, ІV, 299–306. [In Ukrainian].
Horenko-Baranivska, L. (2005). Music and education in Ukraine in the second half of the XVII and XVIII centuries. Ukrainoznavstvo, 2, 234–237. [In Ukrainian].
Hrudina, D. (1927). State Music and Drama Institute in Kharkiv. Nove mystetstvo, 8, 8–10. [In Ukrainian].
Humeniuk, A. (1967). Ukrainian folk musical instruments. Naukova dumka. [In Ukrainian].
Deineha, V. (2006). Translation as a Process of Rethinking the Means of Orchestral Expressiveness [Author’s thesis ... of Candidate of Art Criticism]. Odesa. [In Ukrainian].
Kornii, L. P., & Siuta, B. O. (2011). History of Ukrainian Musical Culture: Textbook for students of higher educational institutions. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. [In Ukrainian].
Liermontova, O. (2024). The Phenomenon of the Folk Instrument Orchestra in the Contemporary National Musicological Discourse. Slobozhanski mystetski studii, 3(06), 96–102. [In Ukrainian].
Lysenko, M. (1955). Folk musical instruments in Ukraine. Mystetstvo. [In Ukrainian].
Loshkov, Yu. I. (2000). V. A. Komarenko’s creativity and folk instrumental performance in Sloboda Ukraine (first half of the XX century) [Author’s thesis ... of Candidate of Art Criticism]. Kharkiv. [In Ukrainian].
Rohovska, Ye. V., & Rutetskyi, V. V. (2014). Orchestra of folk instruments: Educational and methodical manual. Ivan Franko Zhytomyr State University. [In Ukrainian].
Sidletska, T. I. (2009). Cultural and Historical Evolution of the Ukrainian Folk Instrument Orchestra: A monograph. Vinnytsia National Technical University. [In Ukrainian].
Sidletska, T. I. (2009). Folk Instrumental Art of Ukraine: Origins, Trends, and Prospects for Development. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 15(1), 89–96. [In Ukrainian].
Sidletska, T. I. (2011). Practical Cultural Studies. History of folk orchestral performance in Ukraine: Study guide. Vinnytsia National Technical University. [In Ukrainian].
Strilets, A. M. (2022). Activity of the Orchestra of Folk Instruments of I. P. Kotliarevskyi KhNUA in the historical chronotope: scientific substantiation. ... of Doctor of Art Criticism. Kharkiv. [In Ukrainian].
Filts, B. (1982). Music workshops in Ukraine (XVI–XIX). Ukrainske muzykoznavstvo, 17, 33–45. [In Ukrainian].
Hotkevych, G. (1996). Memories of my encounters with the blind. In Works in two volumes (Vol. І, p. 455–518). Dnipro. [In Russian].
Shevchuk, O. (2016). Orchestra. In H. Skrypnyk (Ed.), Ukrainska muzychna entsyklopediia (Vol. 4, p. 491). Kyiv. [In Ukrainian].
Yutsevych, Yu. Ye. (2009). Music. Dictionary and reference book (2nd ed.). Navchalna knyha — Bohdan. [In Ukrainian].
Minenok, A., Zinkiv, I., Konovalova, I., Polska, I., & Karapinka, M. (2024). Art education as a means of forming cultural identity and civic consciousness. Multidisciplinary Reviews, 6, 2023spe 008. https://doi.org/10.31893/multirev.2023spe008 [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.