Екосвідомість через плакат: сучасні українські тенденції
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.086.04Ключові слова:
екологічний плакат, культурна комунікація, візуальне мистецтво, екологічна проблематика, тенденції розвитку, екологіяАнотація
У статті розглянуто роль сучасного екологічного плаката як важливого засобу культурної комунікації в умовах загострення екологічної кризи. Проаналізовано еволюцію українського екологічного плаката, зокрема зміну його образотворчої мови, стилістичних і концептуальних підходів, що відображають соціокультурні трансформації суспільства та потреби формування екологічної свідомості. Досліджено комунікативні функції екологічного плаката, які включають інформативний, мобілізаційний та емоційно-впливовий аспекти, що сприяють підвищенню екологічної обізнаності громадян. Сформульовано рекомендації для підвищення ефективності екологічного плаката, зокрема інтеграції інтерактивних елементів і цифрових форматів. Автори підкреслюють значущість екологічного плаката як інструменту залучення громадськості до вирішення актуальних екологічних проблем та його потенціал у формуванні відповідальної екологічної свідомості.
Посилання
Andreikanich, A. (2014). Definition of the poster, its types and genres. Visnyk Zakarpatskoho khudozhnoho instytutu, (5), 134–138. http://nbuv.gov.ua/UJRN/newtracaar_2014_5_36. [In Ukrainian].
Bystriakova, V. N., Osadcha, A. M., & Hula, Ye. P. (2017). Poster as a means of social advertising. Narodoznavchi zoshyty, 5 (137), 1162–1167. https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/8328. [In Ukrainian].
Chernysh, M., & Zhitenyova, N. (2023). Development of posters on environmental topics as one of the pressing issues of today. Grail of Science, (28), 469–474. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.09.06.2023.79. [In Ukrainian].
Hutsalenko, L., Marchuk, U., & Mulyk, T. (2023). Environmental consequences of war and their reflection in the accounting system. Visnyk ekonomiky, (3), 39–54. https://doi.org/10.35774/visnyk2023.03.039. [In Ukrainian].
Zalevska, O. Yu. (2019). Metaphor as an artistic means of forming imagery in the Ukrainian poster of the 1990s — 2010s (on the example of posters of the VI International Triennial “4th Block”). Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo, (40), 204–211. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172705. [In Ukrainian].
Kolosnichenko, M. V. (Ed.). (2023). The adaptive role of the poster in the context of the development of contemporary art [monograph]. KNUTD. https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23006. [In Ukrainian].
Kolosnichenko, O. V., Ostapenko, N. V., Yezhova, O. V., Krotova, T. F., Kolosnichenko, M. V., & Chzhou, Ch. (2023). Adaptive art of the modern poster: Social communication and advertising. Art and Design, (2), 79–93. https://doi.org /10.30857/2617-0272.2022.2.7. [In Ukrainian].
Kosiv, V. M. (2018). Ukrainian Soviet Poster 1945–1989: Stylistic changes in national identification. Mystetstvoznavchi zapysky, (34), 89–95. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_34_12. [In Ukrainian].
Medvedeva, N. V. (2015, March 5–6). Jung’s theory of archetypes and the study of creative perception [Abstracts of the conference]. Symbolic and archetypical in culture and social relations: materials of the International conference, Ukrainian Catholic University, Prague. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7567/1/K-03.05.14-Medvedeva%20N.V.%D0%AE%D0%BD%D0%B3.pdf. [In Ukrainian].
Ostapenko, N. V., Kolosnichenko, M. V., & Lutsker, T. V. (2022). Modern poster as a type of advertising: Types and formats of media in different communication channels. In M. V. Kolosnichenko (Ed.), Graphic design in the information and visual space: [monograph] (pp. 212–226). KNUTD. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/19962/1/GDIVP_mono_2022_P212-226.pdf. [In Ukrainian].
Ostapenko, N., Hrosheva, A., & Antoniuzhenko, A. (2021). Social poster as a cultural and value reference point [Abstracts of the conference]. Aktualni problemy suchasnoho dyzainu: collection of materials of the international scientific and practical conference, KNUTD, Kyiv. https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18102. [In Ukrainian].
Pryshchenko, S. (2020). Design and advertising: an illustrated glossary. Kondor Publishing House. [In Ukrainian].
Pryshchenko, S. V. (2016). Environmental social advertising in the structure of media space. Kulturolohichna dumka, (10), 224–229. https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD10_Pryshchenko.pdf. [In Ukrainian].
Pryshchenko, S., Antonovych, E., & Senchuk, T. (2021). Ecoposter as a form of socio-cultural communications. Dyzain vizualnykh komunikatsii. Demiurh: idei, tekhnolohii, perspektyvy dyzainu, 4 (2), 126–142. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246806. [In Ukrainian].
Severina, O. M. (2010). Ecological poster: formation and development [Thesis abstract, KhDADM]. KhDADM. [In Ukrainian].
Brundtland, G. H. (1987). Our common future — Call for action. Environmental Conservation, 14 (4), 291–294. [In English].
Cohen, R. (2007). Creolization and cultural globalization: The soft sounds of fugitive power. Globalizations, 4 (3), 369–384. https://doi.org/10.1080/14747730701532492. [In English].
Müller-Brockmann, J. (2004). History of the poster. https://www.scribd.com/document/52215729/Brockmann. [In English].
Pryshchenko, S., Antonovych, Y., & Petrushevskyi, A. (2021, April 09). A visualization of the energy-saving problems [Conference presentation abstract]. E3S Web Conf. 1st Conference on Traditional and Renewable Energy Sources: Perspectives and Paradigms for the XXI century (TRESP 2021). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125007005. [In English].
Pryshchenko, S., Antonovych, Y., & Senchuk, T. (2022). Formation of the environmental awareness: Creative ap-proaches to eco poster. Environmental Problems, 7 (2), 54–61. https://doi.org/10.23939/ep2022.02.055. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.