Екосвідомість через плакат: сучасні українські тенденції

Автор(и)

  • Ю. О. Сосницький Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-2463-6903

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.086.04

Ключові слова:

екологічний плакат, культурна комунікація, візуальне мистецтво, екологічна проблематика, тенденції розвитку, екологія

Анотація

У статті розглянуто роль сучасного екологічного плаката як важливого засобу культурної комунікації в умовах загострення екологічної кризи. Проаналізовано еволюцію українського екологічного плаката, зокрема зміну його образотворчої мови, стилістичних і концептуальних підходів, що відображають соціокультурні трансформації суспільства та потреби формування екологічної свідомості. Досліджено комунікативні функції екологічного плаката, які включають інформативний, мобілізаційний та емоційно-впливовий аспекти, що сприяють підвищенню екологічної обізнаності громадян. Сформульовано рекомендації для підвищення ефективності екологічного плаката, зокрема інтеграції інтерактивних елементів і цифрових форматів. Автори підкреслюють значущість екологічного плаката як інструменту залучення громадськості до вирішення актуальних екологічних проблем та його потенціал у формуванні відповідальної екологічної свідомості.

Біографія автора

Ю. О. Сосницький, Харківський національний університет міського господарства імені О. М. Бекетова, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри образотворчого мистецтва та дизайну

Посилання

Andreikanich, A. (2014). Definition of the poster, its types and genres. Visnyk Zakarpatskoho khudozhnoho instytutu, (5), 134–138. http://nbuv.gov.ua/UJRN/newtracaar_2014_5_36. [In Ukrainian].

Bystriakova, V. N., Osadcha, A. M., & Hula, Ye. P. (2017). Poster as a means of social advertising. Narodoznavchi zoshyty, 5 (137), 1162–1167. https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/8328. [In Ukrainian].

Chernysh, M., & Zhitenyova, N. (2023). Development of posters on environmental topics as one of the pressing issues of today. Grail of Science, (28), 469–474. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.09.06.2023.79. [In Ukrainian].

Hutsalenko, L., Marchuk, U., & Mulyk, T. (2023). Environmental consequences of war and their reflection in the accounting system. Visnyk ekonomiky, (3), 39–54. https://doi.org/10.35774/visnyk2023.03.039. [In Ukrainian].

Zalevska, O. Yu. (2019). Metaphor as an artistic means of forming imagery in the Ukrainian poster of the 1990s — 2010s (on the example of posters of the VI International Triennial “4th Block”). Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo, (40), 204–211. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172705. [In Ukrainian].

Kolosnichenko, M. V. (Ed.). (2023). The adaptive role of the poster in the context of the development of contemporary art [monograph]. KNUTD. https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/23006. [In Ukrainian].

Kolosnichenko, O. V., Ostapenko, N. V., Yezhova, O. V., Krotova, T. F., Kolosnichenko, M. V., & Chzhou, Ch. (2023). Adaptive art of the modern poster: Social communication and advertising. Art and Design, (2), 79–93. https://doi.org /10.30857/2617-0272.2022.2.7. [In Ukrainian].

Kosiv, V. M. (2018). Ukrainian Soviet Poster 1945–1989: Stylistic changes in national identification. Mystetstvoznavchi zapysky, (34), 89–95. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mz_2018_34_12. [In Ukrainian].

Medvedeva, N. V. (2015, March 5–6). Jung’s theory of archetypes and the study of creative perception [Abstracts of the conference]. Symbolic and archetypical in culture and social relations: materials of the International conference, Ukrainian Catholic University, Prague. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/7567/1/K-03.05.14-Medvedeva%20N.V.%D0%AE%D0%BD%D0%B3.pdf. [In Ukrainian].

Ostapenko, N. V., Kolosnichenko, M. V., & Lutsker, T. V. (2022). Modern poster as a type of advertising: Types and formats of media in different communication channels. In M. V. Kolosnichenko (Ed.), Graphic design in the information and visual space: [monograph] (pp. 212–226). KNUTD. https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/19962/1/GDIVP_mono_2022_P212-226.pdf. [In Ukrainian].

Ostapenko, N., Hrosheva, A., & Antoniuzhenko, A. (2021). Social poster as a cultural and value reference point [Abstracts of the conference]. Aktualni problemy suchasnoho dyzainu: collection of materials of the international scientific and practical conference, KNUTD, Kyiv. https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/18102. [In Ukrainian].

Pryshchenko, S. (2020). Design and advertising: an illustrated glossary. Kondor Publishing House. [In Ukrainian].

Pryshchenko, S. V. (2016). Environmental social advertising in the structure of media space. Kulturolohichna dumka, (10), 224–229. https://www.culturology.academy/wp-content/uploads/KD10_Pryshchenko.pdf. [In Ukrainian].

Pryshchenko, S., Antonovych, E., & Senchuk, T. (2021). Ecoposter as a form of socio-cultural communications. Dyzain vizualnykh komunikatsii. Demiurh: idei, tekhnolohii, perspektyvy dyzainu, 4 (2), 126–142. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246806. [In Ukrainian].

Severina, O. M. (2010). Ecological poster: formation and development [Thesis abstract, KhDADM]. KhDADM. [In Ukrainian].

Brundtland, G. H. (1987). Our common future — Call for action. Environmental Conservation, 14 (4), 291–294. [In English].

Cohen, R. (2007). Creolization and cultural globalization: The soft sounds of fugitive power. Globalizations, 4 (3), 369–384. https://doi.org/10.1080/14747730701532492. [In English].

Müller-Brockmann, J. (2004). History of the poster. https://www.scribd.com/document/52215729/Brockmann. [In English].

Pryshchenko, S., Antonovych, Y., & Petrushevskyi, A. (2021, April 09). A visualization of the energy-saving problems [Conference presentation abstract]. E3S Web Conf. 1st Conference on Traditional and Renewable Energy Sources: Perspectives and Paradigms for the XXI century (TRESP 2021). https://doi.org/10.1051/e3sconf/202125007005. [In English].

Pryshchenko, S., Antonovych, Y., & Senchuk, T. (2022). Formation of the environmental awareness: Creative ap-proaches to eco poster. Environmental Problems, 7 (2), 54–61. https://doi.org/10.23939/ep2022.02.055. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Культурологія