Композиційно-драматургічний аналіз концертних полонезів ор. 5 і ор. 7 Миколи Лисенка та специфіка їх виконавської інтерпретації
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.085.11Ключові слова:
концертні полонези, композиційно-драматургічна специфіка, виконавські версії, М. ЛисенкоАнотація
У статті визначено композиційно-драматургічну специфіку двох концертних полонезів М. Лисенка та виявлено тенденції їх виконавського осмислення. У цих п’єсах композитор репрезентує різні підходи до трактування жанру полонезу, що проявляється на композиційно-драматургічному рівні. Означені полонези відрізняються й особливостями втілення в них віртуозно-концертного начала. У Першому концертному полонезі ор. 5 віртуозність є яскраво виявленою, а в Другому концертному полонезі ор. 7 вона навпаки дещо вуалюється, що може бути зумовлене прагненням повніше розкрити індивідуальну специфіку музичних образів кожного твору. Також у статті проаналізовано виконавські версії означених п’єс, створені сучасними українськими піаністами.
Посилання
Ukr_Music_Archive. (2022, February 9). Lysenko Concert Polonaise No. 1 for piano. [Video]. YouTube. https://youtu.be/X8m6gVaTyzA?si=uKoGN3SziN_TVmHO. [In Ukrainian].
Heorhii Pavlii. (2013, July 29). Lysenko M. V. — Polonaise in as-dur. [Video]. YouTube. https://youtu.be/6V8DYmzBUo8?si=ZghnxrCrfwaJOf52. [In Ukrainian].
Yefimenko, A. (2012). Lysenko’s works performed by Oleksandr Kozarenko in Munich. Ukrainska muzyka, 1(3), 14–18. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukrmuzyka_2012_1_5. [In Ukrainian].
Zhenia Romanov. (n.d.). Home [Facebook page]. Facebook. Retrieved June 14, 2024, from https://www.facebook.com/profile.php?id=100005305334184. [In Ukrainian].
Zinkiv, I. (2015). Piano Works by Mykola Lysenko in the Context of Formation of Modernist Tendencies in Ukrainian Music. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 1(33), 66–74. http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/6026/1/Zinkiv.pdf. [In Ukrainian].
Kashkadamova, N. (2006). History of the piano art of the XIX century. Aston. [In Ukrainian].
Kyianovska, L. O. (2023). The paradigm of Western European romantic aesthetics in the works of Mykola Lysenko. Ukraina. Yevropa. Svit. Istoriia ta imena v kulturno-mystetskykh refleksiiakh, (6), 151–155. [In Ukrainian].
Kozarenko, O. V. (2023). Mykola Lysenko — the founder of the national musical language. Ukraina. Yevropa. Svit. Istoriia ta imena v kulturno-mystetskykh refleksiiakh, (6), 156–159. [In Ukrainian].
Kozarenko, O. (2004). Philosophy of Mykola Lysenko’s creativity and the national musical idea. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka. (Vol. ССХLVII: Pratsi Muzykoznavchoi komisii, pp. 285–294). [In Ukrainian].
Kornii, L. P. (2001). History of Ukrainian music. Part III — XIX century. M. P. Kotz Publishing House. [In Ukrainian].
Lihus, O. M. (2017). The evolution of the piano rhapsody genre in Ukrainian music of the Romantic era. Visnyk KNUKiM. Seriia “Mystetstvoznavstvo”, (37), 241–249. https://doi.org/10.31866/2410-1176.37.2017.155648. [In Ukrainian].
Lihus, O. M. (2021). The evolution of the romantic style in Ukrainian piano music of the XIX — early XX centuries. Modern Ukrainian musicology: from musical artifacts to humanistic universals: a collective monograph (pp. 317–337). “Baltija Publishing”. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-16. [In Ukrainian].
Lviv National Philharmonic. (n.d.). Marta Kuziy — pianist, moderator. https://philharmonia.lviv.ua/collective/martha-kuziy-andrushchuak/ [In Ukrainian].
Liudkevych, S. (1999). Mykola Lysenko as a creator of Ukrainian national music. S. Liudkevych. S. Liudkevych. Doslidzhennia. Statti. Retsenzii. Vystupy. (In 2 vol., Vol. 1, pp. 290–295). Dyvosvit. [In Ukrainian].
Memorialnyi muzei Stanislava Liudkevycha. (2022, November 6). A concert of piano works by M. Lysenko performed by the staff of the Memorial Museum of Stanislav Ludkevych. (In honor of the 110th anniversary of M. Lysenko’s death): Stanislav Lyudkevych Memorial Museum. [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=1527065807736856. [In Ukrainian].
Riabukha, N. (2003). The principle of miniaturism in the works of M. V. Lysenko. Ukrainske muzykoznavstvo: Do 160-richchia vid dnia narodzhennia M. V. Lysenka: naukovo-metodychnyi zbirnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho (Issue 32, pp. 98–110). [In Ukrainian].
Sviridovska, L. (2015). Programmatic features of the piano miniature by M. Lysenko. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Mystetstvoznavstvo, 21(1), 170–174. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrkm_2015_21%281%29__34. [In Ukrainian].
Suprun, O. V. (1992). Improvisation in the works of Mykola Lysenko. Ukrainske muzykoznavstvo, (27), 200–203. [In Ukrainian].
Frait, O. (2023). Paratextual-intermedial correlations in the folklore, vocal-choral and piano heritage of Mykola Lysenko. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku (napriam: mystetstvoznavstvo), (44), 125–131. [In Ukrainian].
Chernova, V. (2022, August 9). Concert against the backdrop of war in the Alexander Osmerkin Museum. Muzeinyi prostir. Muzei Ukrainy ta svitu. http://prostir.museum/ua/post/43337. [In Ukrainian].
Loos, H. (2023). On the origins of Ukrainian national music up to Mykola Lysenko. Archive for Musicology, 80(3), 170–181. https://doi.org/10.25162/afmw-2023-0009. [In German].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.