Рецепції поняття «музичний твір» у сучасному науковому дискурсі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.080.10

Ключові слова:

музичний твір, концепт, музична універсалія, теоретична музикологія, рецепція

Анотація

Визначено рівні осягнення концепту «музичний твір» у сучасній музикології та детермінанти множинності конотацій його онтологічної й феноменологічної специфіки в міждисциплінарному просторі гуманітаристики. Розглянуто смислові трансформації поняття «музичний твір» у музичній культурі др. пол. ХХ ст. та поставангардних явищ композиторської творчості (інсталяцій, перформансів, «відкритих» композицій тощо, з їх інтенцією до унікально-моментального вираження досвіду). Висвітлено нові підходи до рецепції поняття і явища «музичний твір» та його сучасних модифікацій. Запропоновано герменевтико-феноменологічний підхід до комплексного розуміння музичного твору, що вможливлює багаторівневість його експлікації як продукту духовного виробництва і процесу / результату діяльності суб’єктів творчості (автора і виконавця), артефакту культури, носія художнього смислу (музичного смислообразу) і ціннісного контексту.

Біографія автора

І. Ю. Коновалова, Харківська державна академія культури

доктор мистецтвознавства, доцент, зав. кафедри теорії та історії музики

Посилання

Gadamer, G. G. (2008). The relevance of the beautiful. Iskusstvo. [In Russian].

Gerasimova-Persidskaya, N. (2002). From “res facta” to “opus”: process and structure. Muzychnyi tvir yak tvorchyi protses. Naukovyi visnyk natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy im. P. I. Chaikovskoho, 21, 3–10. [In Russian].

Kalashnyk, M. P. (April 5–6, 2021). Musical work as a carrier of the composer’s thesaurus. [Musical work in the light of modern scientific research. Collection of materials of the V All-Ukrainian Scientific and Practical Conference 2021]. Dnipropetrovs’k Academy of Music named after M. Glinka. Grani. [In Ukrainian].

Konovalova, I. Y. (2018). The Phenomenon of the Composer in the Time Space of European Musical Culture of the XX Century: Modes of Theoretical Comprehension. Planeta-Print. [In Ukrainian].

Kulka, I. (2019). The psychology of art. Gumanitarnyj centr. [In Russian].

Moreva, E. A. (2005). Musical work as a type of discursive practice [Candidate’s thesis, P. I. Tchaikovsky National Musical Academy of Ukraine]. [In Russian].

Moskalenko, V. (2013). Lectures on musical interpretation. P. I. Tchaikovsky National Musical Academy of Ukraine. [In Ukrainian].

Mucha, A. (1979). The Process of Composer’s Creation (Problems and Ways of Research). Muzychna Ukraina. [In Ukrainian].

Nazaikinsky, E. (1982). The logic of musical composition. Muzyka. [In Russian].

Sukhantseva, V. (2000). Music as a human world. From the idea of the universe to the philosophy of music. Fact. [In Russian].

Heidegger, M. (2008). The origin of artistic creation. A. Mikhailova (Translated from German). Akademicheskij proekt. [In Russian].

Shyp, S. (2009). The idea of a musical work in the linguistic semiotic aspect. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 3, 105–119. Institute of Art History, Folklore and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Shyp, S. V. (2015). What is a “piece of music?” Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Ser. 14. Teoriia ta metodyka mystetskoi osvity, 8–13. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-30

Номер

Розділ

Мистецтвознавство