Меморіальний туризм як складова меморіальної культури
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.01Ключові слова:
меморіальний туризм, меморіальна діяльність, місця пам’яті, російсько-українська війнаАнотація
У статті меморіальний туризм — нові форми меморіальної діяльності: створення «місця пам’яті» скоєних злочинів (музеєфікація місць трагедій; відкриття окремих пам’ятників; меморіальних комплексів; музеїв; виставок, присвячених трагічним подіям; створення організованих захоронень тощо) — розглянуто як новий напрям української меморіальної культури, визначено причини його затребуваності та роль, яку він може відігравати в сучасній українській культурі. Аналіз літератури засвідчив, що феномен меморіального туризму є повсюдним. Він стає частиною глобальної структури сучасних посередницьких та туристичних наративів парадигм миру, примирення та стійкості. Парадигми «спільних спогадів» актуалізують нове бачення військової пам’яті в розрив із патріотичним, агресивним та мілітаризованим підходом. Зазначено, що найдоцільнішим є просування України на міжнародній арені як «місця пам’яті» щодо наймасштабніших з часів Другої світової війни руйнувань. Це є практикою перших віртуальних музеїв російсько-української війни, яка наразі відповідає змісту актуальної культурної пам’яті, репрезентованої в одному з найпоширеніших її вітчизняних медійних дискурсів. Це дозволить державі популяризувати громадянські цінності, заохочувати активну дипломатію, стимулювати туризм як інструмент економічного розвитку.
Посилання
A strategy for visiting war memorials is planned to be created in Ukraine. (2022). https://www.the-village.com.ua/village/culture/culture-news/330575-strategiyu-vidviduvannya-mists-pam-yati-viyni-planuyut-stvoriti-v-ukrayini [In Ukrainian].
A turning point in history. War memorial routes will be created in Ukraine (2022). RBK-Ukraina. https://www.rbc.ua/ukr/travel/povorotnaya-tochka-istorii-ukraine-sozdadut-1663242637.html [In Ukrainian].
Apaydin, V. (2020). Critical Perspectives on Cultural Memory and Heritage: Construction, Transformation and Destruction. UCL Press, JSTOR. https://doi.org/10.2307/j.ctv13xpsfp. Retrieved October 10, 2022. [In English].
Assmann, J. (1992). Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. Beck. [Іn German].
Cohen, E. H. (2015). Educational dark tourism at an in populo site: The Holocaust Museum in Jerusalem. Annals of Tourism Research, 38 (1), 193–209. [In English].
DART brings together representatives of the state and the public to develop a strategy for visiting war memorials (2022). State Tourism Development Agency. https://www.tourism.gov.ua/blog/dart-obiednuie-predstavnikiv-derzhavi-ta-gromadskosti-shchob-rozrobiti-strategiyu-vidviduvannya-misc-pamyati-viyni [In Ukrainian].
Dorosh, S., Zanuda, A. (2022). Half a year of Russia’s war against Ukraine in 10 figures. BBC News Україна. https://www.bbc.com/ukrainian/features-62610639 [In Ukrainian].
Dumas Hélène, Korman Rémi. (2011). Espaces de la mémoire du génocide des Tutsis au Rwanda. Afrique contemporaine, 2, 238, 11–27. [In French].
Erll, A. (2011). Travelling Memory, Parallax 17 (4), 4–18. http://journals.openedition.org/teoros/2862 [In English].
Everett, H. (2002). Roadside crosses in contemporary memorial culture. University of North Texas Press. [In English].
Foley, M., Lennon, J. (1996). JFK and dark tourism: A fascination with assassination. International Journal of Heritage Studies, №2 (4), 198–211. Taylor & Francis. [In English].
Foley, M., Lennon, J. (2000). Dark tourism. The attraction of death and disaster, Cengage Learning EMEA. [In English].
Greene, A. (1990). Association for the Preservation of Civil War Sites. CRM Bulletin, 13 (5). [In English].
Information page about Ukraine 24/7. (2022). https://visitukraine.today/ [In English].
Kazmyrchuk, M. (2016). Memorial and nostalgic tourism in domestic and foreign studies. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia Istoriia, 4 (131), 20–31. [In Ukrainian].
KIIS. Democracy, rights and freedoms of citizens and media consumption in conditions of war. Kyiv International Institute of Sociology. https://www.kiis.com.ua/materials/pr/20220817_z/Дослідження%20Демократія%2C%20права%20і%20свободи%20громадян%20та%20медіаспоживання%20в%20умовах%20війни.pdf [In Ukrainian].
Krzhykovska, K. (May 2, 2022). A register of damage to cultural values in Ukraine has been created. Polska Agencja Prasowa. Polska Agencja Prasowa SA. https://www.pap.pl/ua/news%2C1196104%2Cstvoreno-reestr-poshkodzhen-kulturnikh-cinnostey-v-ukraini-narazi-u-spisku-277 [In Ukrainian].
Lennon, J., Foley, M. (1999). Interpretation of the Unimaginable, The U.S. Holocaust Memorial Museum, Washington, D. C., and Dark Tourism. Journal of Travel Research, 38, 46–50. [In English].
Lippard, L. (2000). On the beaten track. The New Press. [In English].
Map of cultural losses. (2022). Ukrainian Cultural Fund. https://uaculture.org/culture-loss/ [In Ukrainian].
Nora Pierre (dir.), (1984). Les lieux de mémoire, t 1, La République, Paris, Gallimard. [In French].
Pankiv, N. M. (2021). Dark tourism in Ukraine: factor analysis and development prospects. Naukovi zapysky SumDPU imeni A. S. Makarenka. Heohrafichni nauky, Vol. 2, Issue 2, 149–160. [In Ukrainian].
Parr, A. (2008). Deleuze and Memorial Culture: Desire, Singular Memory, and the Politics of Trauma. Edinburgh University Press. [In English].
PRO PROEKT (2022). Viina vprytul. https://war.city/about-us/ [In Ukrainian].
Ryker, P. (2004). What should be the new ethos of Europe? Krytyka, Rik IX, chyslo 6 (92), 2–4. Krytyka. Beta. Mizhnarodnyi ohliad knyzhok ta idei. https://krytyka.com/ua/articles/yakym-maie-buty-novyy-etos-evropy [In Ukrainian].
Seaton, A. V. (1996). Guided by the dark: From thantopsis to thanatourism. International Journal of Heritage Studies, 2 (4), 234–244. [In English].
Seaton, A. V. (1999). War and Thanatourism: Waterloo 1815–1914, Annals of Tourism Research, 26 (1), 130–158. [In English].
September 11 memorial. (2022). Visit New York City. http://visitnyc.com.ua/pro-new-york/memorial-11-go-veresnya/ [In Ukrainian].
Smyrnov, I., Liubitseva, O., & Dzhybo, Ts. (2021). Holocaust monuments in Kamianets-Podilskyi as a resource for tourism development. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Turyzm, 4 (2), 149–162. [In Ukrainian].
The Institute for Dark Tourism Research (iDTR) is a world-leading academic centre for dark tourism scholarship, research and teaching. University of Central Lancashire (UCLan). https://www.uclan.ac.uk/research/activity/dark-tourism [In English].
VR-museum of war memory in Chernihiv region. Chernihiv tourist district — Official site of Chernihiv region. https://chernihivregion.travel/war#museum [In Ukrainian].
VR-museum of war memory. Travel Kyiv region — Official tourist site of Kyiv region. https://kyivregiontours.gov.ua/war [In Ukrainian].
William, F., Miles, S. (2002). Auschwitz: Museum Interpretation and Darker Tourism. Annals of Tourism Research, 29 (4), 1175–1178. [In English].
Yariko, M. O. (2019). Memorial tourism as a tool of reconciliation. Eastern Ukraine at the beginning of the XXI century. Teoriia, praktyka ta innovatsii rozvytku turystychnoi i hotelno-restorannoi industrii: zbirnyk materialiv mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konf., 29–30 trav. 2019 (p. 170–172). VPTs «Vizavi». [In Ukrainian].
Zastavetskyi, T. B., Zastavetska, L. B. (2011). “Gloomy tourism” as a reflection of tragic events in the history and culture of nations. Rekreatsiina heohrafiia i turyzm. Naukovi zapysky, 1, 101–107. Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. [In Ukrainian].
Zavarika, H. M., Zelenko, O. O. (2022). Sustainable tourism as a tool for preserving cultural heritage and restoring affected areas. Ekonomika ta suspilstvo, 39. Ekonomika ta suspilstvo. https://www.economyandsociety.in.ua [In Ukrainian].
Zwigenberg Ran, (2015). Entangled Memories: Israel, Japan and the Emergence of Global Memory Culture. The Asia-Pacific Journal, Vol. 13, Issue 32, No. 4. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.