Особливості розписів сервізів Будянського фарфорового заводу на прикладі творчості Бориса Пяниди (1970-ті — 1990-ті рр.)

Автор(и)

  • В. Завершинський Харківська державна академія дизайну та мистецтв, м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0003-4672-5851

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.10

Ключові слова:

Б. Пянида, будянський фаянс, декоративно-ужитковий розпис, ансамблевість, пост-традиційне мистецтво

Анотація

Розглянуто творчість Бориса Петровича Пяниди (1938–2020) — майстра, що своє художнє життя присвятив фаянсовому виробництву, є прикладом авторського мистецтва. Виявлено, що попри те, що багато робіт майстра, виконаних на Будянській фаянсовій фабриці (Харківська область), ставали тиражними та поширювалися тисячами екземплярів, художник до останнього часу творчо реалізовував свій мистецький потенціал у сфері декоративного розпису.

Досліджено, що особливо плідною для мистецтвознавства є його манера ансамблевого розпису, пов’язана передусім із декоруванням сервізів та комплексних виробів з фаянсу. Виокремлено основні типологічні групи ансамблевого розпису, що характерні для творчості майстра в останню третину ХХ століття.

Біографія автора

В. Завершинський, Харківська державна академія дизайну та мистецтв, м. Харків

голова Асоціації дослідників фарфору та фаянсу, головний редактор фахового журналу «Порцеляна», магістр мистецтвознавства, аспірант кафедри теорії та історії мистецтв

Посилання

Pianyda B.P. Autobiography; manuscript from the archive of the Pianyda family. [In Ukrainian].

Myronenko, N. (2013). Budy faience. History, artistic features, personalities (1887–2006). [Abstract of the thesis of Candidate of Art Criticism: 17.00.06 “Decorative and applied art”. Lviv National Academy of Arts. Lviv]. [In Ukrainian].

Myronenko, N. H. (2011). Artistic and stylistic aspects of the development of Budy faience art. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Arkhitektura, No. 7, 142–143. [In Ukrainian].

Myzhina, V. (1986, April 10). Modernity, perfection, optimism (exhibition in Kharkiv, photo by Pianyda and Hanko, photo from the exhibition), Budy faience. [In Ukrainian].

Myzhina, V. (1986, August 16). Poetry of mastery (Exhibition of B. P. Pianyda). Vechirnii Kharkiv. [In Ukrainian].

Nikolaiev, M. (1985, December 12). His work is for the joy of people. Budy faience. [In Ukrainian].

Pianyda, B. (2017, September 10). Recording of the conversation with the master. The conversation is led by V. Zavershynskyi. [In Ukrainian].

Viatkin, A. (1979, September 8). To bring joy to people (interview with B. Pianyda). Socialisticheskaja industrija. [In Russian].

Zavershynskyi, V. (2017а). Oleksandr Oparii: Petrikov motifs in the art of decorative painting: a monographic study. N. Markhaichuk (Ed.). Rarytety Ukrainy. (Maistry ukrainskoho farforu ta faiansu). [In Ukrainian].

Zavershynskyi, V. (2017b). Post-Petrikivka: stylistic evolution of traditional painting in the author’s interpretation of Oleksandr Oparii. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 6, 30–36. [In Ukrainian].

Zavershynskyi, V. (2018). The cycle of female images of the 1960s–2000s in the artistic and decorative painting of B. P. Pianyda: stylistic and compositional features. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti, 1, 34–39. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство