Особливості розписів сервізів Будянського фарфорового заводу на прикладі творчості Бориса Пяниди (1970-ті — 1990-ті рр.)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.10Ключові слова:
Б. Пянида, будянський фаянс, декоративно-ужитковий розпис, ансамблевість, пост-традиційне мистецтвоАнотація
Розглянуто творчість Бориса Петровича Пяниди (1938–2020) — майстра, що своє художнє життя присвятив фаянсовому виробництву, є прикладом авторського мистецтва. Виявлено, що попри те, що багато робіт майстра, виконаних на Будянській фаянсовій фабриці (Харківська область), ставали тиражними та поширювалися тисячами екземплярів, художник до останнього часу творчо реалізовував свій мистецький потенціал у сфері декоративного розпису.
Досліджено, що особливо плідною для мистецтвознавства є його манера ансамблевого розпису, пов’язана передусім із декоруванням сервізів та комплексних виробів з фаянсу. Виокремлено основні типологічні групи ансамблевого розпису, що характерні для творчості майстра в останню третину ХХ століття.
Посилання
Pianyda B.P. Autobiography; manuscript from the archive of the Pianyda family. [In Ukrainian].
Myronenko, N. (2013). Budy faience. History, artistic features, personalities (1887–2006). [Abstract of the thesis of Candidate of Art Criticism: 17.00.06 “Decorative and applied art”. Lviv National Academy of Arts. Lviv]. [In Ukrainian].
Myronenko, N. H. (2011). Artistic and stylistic aspects of the development of Budy faience art. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Arkhitektura, No. 7, 142–143. [In Ukrainian].
Myzhina, V. (1986, April 10). Modernity, perfection, optimism (exhibition in Kharkiv, photo by Pianyda and Hanko, photo from the exhibition), Budy faience. [In Ukrainian].
Myzhina, V. (1986, August 16). Poetry of mastery (Exhibition of B. P. Pianyda). Vechirnii Kharkiv. [In Ukrainian].
Nikolaiev, M. (1985, December 12). His work is for the joy of people. Budy faience. [In Ukrainian].
Pianyda, B. (2017, September 10). Recording of the conversation with the master. The conversation is led by V. Zavershynskyi. [In Ukrainian].
Viatkin, A. (1979, September 8). To bring joy to people (interview with B. Pianyda). Socialisticheskaja industrija. [In Russian].
Zavershynskyi, V. (2017а). Oleksandr Oparii: Petrikov motifs in the art of decorative painting: a monographic study. N. Markhaichuk (Ed.). Rarytety Ukrainy. (Maistry ukrainskoho farforu ta faiansu). [In Ukrainian].
Zavershynskyi, V. (2017b). Post-Petrikivka: stylistic evolution of traditional painting in the author’s interpretation of Oleksandr Oparii. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 6, 30–36. [In Ukrainian].
Zavershynskyi, V. (2018). The cycle of female images of the 1960s–2000s in the artistic and decorative painting of B. P. Pianyda: stylistic and compositional features. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti, 1, 34–39. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.