Художні властивості природних матеріалів у предметному дизайні: наслідування та інтерпретація

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.08

Ключові слова:

предметний дизайн, арт-дизайн, натуральні матеріали, колір, текстура

Анотація

Досліджено художні властивості природних матеріалів у просторі предметного дизайну. У центрі уваги перебуває проблематика наслідування та інтерпретація матеріалів.

Виявлено, що вивчення художнього досвіду європейських митців, а також дослідження спеціальної наукової літератури дозволяє виокремити дві основні групи формальних засобів виразності, що виділені на основі критерію взаємодії з природними формами натурального матеріалу:

1) трансформуючі засоби виразності, які, ґрунтуючись на властивостях та характері матеріалу, видозмінюють його під впливом загального художнього рішення;

2) засоби виразності на основі натуральних властивостей та характеристик матеріалу, які суттєво не змінюють його базові якості.

У кожному з варіантів існують свої особливості формоутворення, які тією чи іншою мірою впливають на художню цілісність твору. Натуральні матеріали є природними носіями фактурних та текстурних якостей, виявлення та використання яких значною мірою сприяє переконливості задуманого естетичного рішення. Розглянуті нами колористичні та фактурні засоби виразності засвідчують необхідність вивчення художніх властивостей природних матеріалів як невід’ємних елементів загальної естетики твору. Побудова певного колірного або текстурного рішення на основі можливостей використання природних матеріалів дозволяє задіяти художні властивості, які вже самі по собі мають статус самостійним висловлювання. Природні виражальні властивості, наприклад, каменю або дерева істотно впливають на композиційно-пластичні та образно-стилістичні особливості твору, формуючи більш виразну художню мову.

Біографія автора

І. Педан, Харківська державна академія дизайну і мистецтв, м. Харків

старший викладач, кафедра мультимедійного дизайну

Посилання

Bates, V. (2018). “Humanizing” healthcare environ-ments: architecture, art and design in modern hospitals. Design for Health, 2 (1), 5–19. [In English].

Bondarenko, I. (2009). Historical and genetic origins of means of national self-identification in interior design. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 10, 222–230. [In Ukrainian].

Daud, M. (2018). The Palmyra Icon and the problem of the archetype in the works of Nizar Sabur. Arhetip i universalii v iskusstve hristianskogo mira ot antichnosti do sovremennosti: izobrazitel’noe i monumental’no-dekorativnoe iskusstvo, arhitektura i predmetno-prostranstvennaja sereda, 152–162. [In Russian].

Holubets, O. (2008). The issue of terminology in modern art education. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 9, 6–18. [In Ukrainian].

Lapina L. (2006). About surface texture. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 11, 63–69. [In Russian].

Moshkov, V. M. (1993). Problems of synthesis of monumental arts and architecture (analysis of the scale-tectonic basis of composition) [Synopsis of Doctor of Art Criticism. V.I. Mukhina Higher Art Industrial College]. [In Russian].

Radomskyi, N. (2007). Etching technologies in stained glass works in Kharkov. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 12, 124–129. [In Russian].

Sposito, C., & Scalisi, F. (2019). Natural Material Innovation. Earth and Halloysite Nanoclay for a sustainable challenge. AGATHÓN| International Journal of Architecture, Art and Design, 5, 59–72. [In English].

Ten Zhi. (2009). Chinese monumental plastic art: traditions and innovations. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 4, 136–141. [In Russian].

Yantao, W., & Zhongwu, J. (2019). Study on Indoor Art Design Based on Green Design Concept. 2019 International Conference on Humanities, Cultures, Arts and Design (ICHCAD 2019), 570–573. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство