Аудіовізуальна сфера та креативні індустрії: морфологічні трансформації в першій чверті ХХІ ст.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.01

Ключові слова:

морфологія, аудіовізуальна сфера, сфера креативних індустрій, трансформації, перша чверть ХХІ ст

Анотація

Розглянуто проблему морфологічної трансформації аудіовізуальної сфери та сфери креативних індустрій у контексті прагнення України стати країною-членом ЄС. Оскільки морфологічний методологічний дискурс, за винятком праць авторів статті, не стосувався проблем аудіовізуальної сфери та сфери креативних індустрій, зазначене дослідження є актуальним. На основі порівняльного аналізу та використання наукового інструментарію морфологічного методологічного дискурсу трансформації обох сфер  осмислені в часовому й просторовому вимірах. Надано періодизацію змін у морфології обох сфер у першій чверті ХХІ ст. Спрогнозовано подальше зближення обох сфер як на формотворчому, так і жанрово-видовому рівнях.

Біографії авторів

А. М. Алфьоров, Харківська державна академія дизайну та мистецтв, м. Харків

старший викладач

З. І. Алфьорова, Харківська державна академія дизайну та мистецтв, м. Харків

професор, доктор мистецтвознавства

Посилання

Alfiorov, A. M., Alfiorova, Z. I. (2022). Morphology of the audiovisual sphere: practical aspect. Сolloquium-journal, 130, 3–6. https://colloquium-journal.org/wp-content/uploads/2022/05/Colloquium-journal-2022-130-1.pdf. [In Ukrainian].

Alfiorov, A. M. (2012). Gaps in the pictorial structures of the television series. Culturology and social communications: innovative development strategies. Materials of the international scientific conference (November 22–23, 2012), Kharkiv. p. 248. [In Ukrainian].

Alfiorov, A. M. (2014). Visual aspects of the existence of a screen work in a digital environment. Current issues of modern socio-humanitarian knowledge. Materials of the 5th Interuniversity Scientific and Practical Seminar, January 23, 2014, Kharkiv. p. 53. [In Ukrainian].

Alfiorov, A. M., Alfiorova Z. I. (2017). Return to non-locality: about methodological “shifts” in cultural studies and art history. Kultura Ukrainy. Seriia Kulturolohiia: collection of scientific works, 55, 8–17. [In Ukrainian].

Alfiorova, Z. I. (2003). Cyberculture as a component of postmodern culture. Sociocultural communications in the information society. Materials of the international scientific conference, November 21–22, 2003, Kharkiv, 11–12. [In Ukrainian].

Alfiorova, Z. I. (2008). The limits of the visible. Formation of visual art: monograph. KSAC. [In Ukrainian].

Alfiorova, Z. I. (2016b). Strategies of the evolution of narrative forms in audiovisual art under the influence of procedural world life-2. Studii mystetstvoznavstva, 3, 40–46. [In Ukrainian].

Alfiorova, Z. I. (2016a). Dissipative principles of visual and audiovisual transformations: morphological aspect. Current issues of art history: challenges of the XXI century. Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsiia, prysviachena 95-richchiu zasnuvannia vyshchoi khudozhnoi shkoly Kharkova, 13 zhovtnia 2016 r.: [materials], Kharkiv. P. 5–6. [In Ukrainian].

Alfiorova, Z. I. (2019a). Situationality as a principle of morphological transformations of audiovisual art. Colloquium-journal, 27, Cz. 7, 19–23. [In Ukrainian].

Alfiorova, Z. I. (2019b). Dissipativeness as a principle of morphological transformations of audiovisual art. In Kultura Ukrainy: collection of scientific works, 65, 191–195. https://doi.org/10.31516/2410-5325.065.19. [In Ukrainian].

Bovsunivska, T. V. (2015). Genre modifications of the modern novel: a monograph. Disa plius. [In Ukrainian].

Bovsunivska, T. V. (2017). Genreology. Theory of the novel: a study guide. Kyivskyi universytet. [In Ukrainian].

Creative industries (June 22, 2022). In Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B5%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D1%96_%D1 %96%D0%BD%D0%B4%D1%83%D1%81%D1%82%D1%80%D1%96%D1%97. [In Ukrainian].

Ukraine received the status of a candidate for joining the European Union (2022). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3513191-ukraina-otrimala-status-kandidata-na-vstup-do-evrosouzu.html. [In Ukrainian].

Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine is developing a concept for the development of Ukrainian cinema until 2025. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3098021-mkip-rozroblae-koncepciu-rozvitku-ukrainskogo-kino-do-2025-roku. [In Ukrainian].

Yurchenko, I. A. (2007). Visual and morphological regularities of Hutsul carving ornament and their use in modern artistic and educational practice [Ph.D. thesis, Lviv National Academy of Arts]. Lviv. [In Ukrainian].

Adorno, T. and Horkheimer, M. (1989). Dijalektika prosvetiteljstva: filozofijski fragmenti. Filip Visnjic. [In English].

Alfiorova, Z., Marchenko, S., Kot, H., Kotliar, S., Medvedeva, Mousseienko, O. (2021). Impact of Digital Technologies on the Development of Modern Film Production and Television. Rapkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities, 13(n4), 27–40. https://doi.org/10.21659/rapkhata.v13n4. [In English].

Bassett, C. (2006). Cultural Studies and New Media. In New Cultural Studies: Adventures in Theory. G. Hall, C. Birchall (Eds). The University of Georgia Press, 220–237. [In English].

Bell, D. (2005). An Introduction to Cybercultures. Routledge. [In English].

Castells, M. (1996). The Rise of Network Society Oxford. Blackwell. [In English].

Castronova, E. (2005). Synthetic Worlds: The Business and Culture of Online Games. University of Chicago Press. [In English].

Cunningham, S. (2004). The creative industries After Cultural Policy: A genealogy and Some Possible Proffered Futures. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 105–115. [In English].

Cunningham, S. (2002). From cultural to creative industries: theory, industry, and policy implications. Media international Australia, 102, 54–65. [In English].

Galloway S., Dunlop, S. (2007). A critique of definition of the cultural and creative industries in public policy. International Journal of Cultural Policy, 1028–6632 (print)/1477–2833 (online). Taylor and Francis Ltd. [In English].

Garnham, N. (1990). Capitalism and communication: Global Culture and Economics of Information. Sage. [In English].

Hall, P. (2001). Cities in Civilization. Pantheon. [In English].

Heilbrum J. & Gray, Ch. M. (2001). The economics of Arts and Culture (2nd edition). Cambridge University Press. [In English].

Hesmondhalgh, D. (2007). The Cultural Industries (2nd edition). Sage. [In English].

Howkins, J. (2001). The Creative Economy: How People make money from ideas. Allen Lane. [In English].

Jenkins, H. (2004). The Cultural Logic of Media Convergence. International Journal of Cultural Studies, 7, 1, 33–43. [In English].

Jenkins, H. (2007, March 21). Transmedia Storytelling 101. HENRY JENKINS. http://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html. [In English].

Landry, C. (2006). The art of city making. Erthscan. [In English].

Lash, S. & Lury, C. (2005). Global Culture Industry: The Mediation of Things. Polity. [In English].

Manovich, L. (2002). The Language of New Media. The MIT Press. [In English].

Manovich, L. (2003). New Media from Borges to HTML. In The New Media Reader. N. Wardrip-Fruin, N. Montfort (eds.). The MIT Press. [In English].

Manovich, L. (2008). Software Takes Command. http:// www.lab.softwarestudies.com/2008/11/softbook.html. [In English].

Miege, B. (1989). The capitalization of Cultural production. International General

Shusterman, R. (2000). Pragmatist Aesthetics: Living Beauty, Rethinking Art (2nd edition). Rowman and Littlefield. [In English].

Throsby, D. (2004). Assessing the Impacts of the Cultural Industry. Cultural Policy Center. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-28

Номер

Розділ

Культурологія