Теоретикометодологічні особливості культурологічного підходу до феномену візуального
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.069.01Ключові слова:
візуальне, візуальна культура, культура, культурологічний підхід, методологіяАнотація
Розглянуто теоретико-методологічні особливості застосування культурологічного підходу до аналізу феномену візуального. Показано, що, на відміну від усталених наукових дисциплін і широких міждисциплінарних програм, культурологічний підхід має охоплювати значно ширший предмет — взаємозв’язок між візуальністю та культурою в глобальному чи локальному вимірах. Визначено, що його методологічним горизонтом водночас є інтерпретація специфіки візуальних конструкцій як вияву глибинних чи поверхових соціокультурних трендів й ідентифікація процесів зворотного впливу різних аспектів візуального на культуру. Аргументовано необхідність використання для цього як кількісних, так і якісних дослідницьких інструментів.Посилання
Alfiorova, Z. (2008). The limits of the visible. Formation of visual art: a monograph. Kharkiv: Kharkiv State Academy of Culture. [in Ukrainian].
Batayeva, E. (2013). Visible Society. Social Visual Theory and Practice. Kharkiv: Individual entrepreneur Lysenko I. B. [in Russian].
Bryukhovetska, O. (2015). Visual revolution in culture and cultural studies. Cultural Studies: Mohylanska School. M. O. Sobutsky, D. O. Korol, Yu. V. Dzhulay (Eds). (p. 130-165). Kyiv: Publisher Oleg Filiuk. [in Ukrainian].
Brzezinski, Z. (2000). Great Chessboard. The American Championship and its Strategic Perspectives. Lviv-Ivano-Frankivsk: Aileya-NV. [in Ukrainian].
Visual Anthropology: New Perspectives on Social Reality (2007). E. Yarskoy-Smirnova, P. Romanova, V. Krutkina (Eds.). Saratov: Nauchnaya kniga. [in Russian].
Visual anthropology: Tuning optics (2009). E. Yarskaya-Smirnova, P. Romanova (Eds.). Moscow: Limited Liability Company «Variant», Center for Social Policy and Gender Studies. [in Russian].
Kysliuk, K. V. (2018). National Museum Landscape of Ukraine in the Context of Visual Representability. Kultura Ukrainy. Series: Kulturolohiia. Issue 62, 224–235. Kharkiv: Kharkivska derzhavna akademiia kulturу. [in Ukrainian].
Kosiv, V. (2019). Ukrainian identity in graphic design 1945–1989. Kyiv: Rodovid. [in Urainian].
Sidorenko, V. (2008). Visual art from avant-garde shifts to the newest trends: Development of visual art of Ukraine of the 20–21st centuries. Kyiv: VH [Studio]. [in Ukrainian].
Old Kharkov through the eyes of Yasevich. (2018). Retrieved fromhttps://www.sq.com.ua/rus/news/teksty/19.01.2018/staryy_harkov_glazami_yasevicha [in Russian].
Contemporary Cultural Studies: the Actualization of Theoretical and Practical Dimensions. (2019). Y. S. Sabadash (Ed.). Kyiv: Lira-K Publishing House [in Ukrainian].
Shtompka, P. (2007). Visual Sociology. Photography as a research method. Moscow: Logos. [in Russian].
Harper, D. (2012). Visual Sociology. London and New-York: Routledge, Taylor&Francis Group. [in English].
Elkins, J.(2010). Exploring the visual world. Vilnius: European Humanities University. [in Russian].
Heng, T. (2016). Visual Methods in the Field: Photography for the Social Sciences. London and New-York: Routledge, Taylor&Francis Group. [in English].
Sukovata, V. (2018). Early photographs and the poetics of the Chinese-Eastern Railroad in the Russian Imperial Consciousness. Baltic Worlds. Swedish scholarly peer-reviewed journal ed. by Centre for Baltic and East European Studies, Södertörn University, Sweden. Vol. X, №4, 20–28. Retrieved from http://balticworlds.com/in-the-russian-imperial-consciousness. [in English].
The Handbook of Visual Culture (2011). Ian Heywood, Barry Sandywell (Eds.). New York: Bloomsbury. [in English].
st Century Sociology: a Reference Handbook (2007). Vol. 1–2. Clifton D. Bryant & Dennis L. Peck (Eds.).Thousand Oaks: SAGE Publications. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.