Реалістичні тенденції українського барокового іконопису
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.24Ключові слова:
українське бароко, іконопис, реалістичні тенденції, естетичні принципи, натуралізм зображення, новаторство образівАнотація
Досліджено тенденції розвитку українського барокового іконопису. Розглянуто специфіку трактування іконописного канону і прийоми збагачення виражальних засобів відповідно до естетичних принципів XVII–XVIII ст. Виявлено особливості синтезування традиційної іконографії, елементів народного мистецтва, реалістичного трактування і ознак натуралізму в іконописних творах представників українського бароко. Охарактеризовано специфіку реалістичних тенденцій іконопису епохи українського бароко в ретроспективі. Визначено, що новаторські принципи, які виникли в результаті складної взаємодії між декоративно-умовною формою художнього вираження та новим, реалістичним світобаченням, сформованим під впливом народного естетичного розуміння моральних, культурних та духовних цінностей у ХVІІ — першій пол. ХVІІІ ст., найяскравіше проявилися в бароковому іконописі та стали основою розвитку реалістичних засад вітчизняного мистецтва.
Посилання
Beletsky, P. (1981). Ukrainian portrait painting of the 17th — 18th centuries. Leningrad: Iskusstvo. [in Russian].
Zholtovsky, P. M. (1978). Ukrainian painting of the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].
Zholtovsky, P. M. (1983). Artistic life in Ukraine in the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].
Melnyk, V. I. (1991). Church of the Holy Spirit in Rohatyn. Kyiv : Mystetstvo. [in Ukrainian].
Ovsiychuk, V. A. (1991). Masters of the Ukrainian Baroque. Zhovkiv Art Center. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].
Osadtsа, M. Z. (2016). Architectural images in the icon painting of the Carpathians of the 16th — 18th centuries. Bulletin of St. Petersburg University, 2, 19–35. DOI: 10.21638 / 11701 / spbu15.2016.202. [in Russian].
Svetsitska ,V. I. (1967). Painting of the 14th — 16th centuries. History of Ukrainian art: in 6 vol. (Vol. 6. Art of the 16th — the first half of the 17th century, p. 208–274). Kyiv: Kyiv Book Factory “Zhovten”. [in Ukrainian].
Svetsitska, V. I., Sydor, O. F. (1990). Legacy of the ages. Ukrainian painting of the 14th — 18th centuries in the museum collections of Lviv. Lviv: Kamenyar. [in Ukrainian].
Stepovyk, D. Iconography and iconography. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria. [in Ukrainian].
Umantsev, F. S. (1967). Painting of the late 16th — the first half of the 17th century. History of Ukrainian art: in 6 vol. (Vol. 6. Art of the 16th — the first half of the 17th century, p. 275–318). Kyiv: Kyiv Book Factory “Zhovten”. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.