Реалістичні тенденції українського барокового іконопису

Автор(и)

  • А. Р. Tsugorka Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0002-7742-2143

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.24

Ключові слова:

українське бароко, іконопис, реалістичні тенденції, естетичні принципи, натуралізм зображення, новаторство образів

Анотація

Досліджено тенденції розвитку українського барокового іконопису. Розглянуто специфіку трактування іконописного канону і прийоми збагачення виражальних засобів відповідно до естетичних принципів XVIIXVIII ст. Виявлено особливості синтезування традиційної іконографії, елементів народного мистецтва, реалістичного трактування і ознак натуралізму в іконописних творах представників українського бароко. Охарактеризовано специфіку реалістичних тенденцій іконопису епохи українського бароко в ретроспективі. Визначено, що новаторські принципи, які виникли в результаті складної взаємодії між декоративно-умовною формою художнього вираження та новим, реалістичним світобаченням, сформованим під впливом народного естетичного розуміння моральних, культурних та духовних цінностей у ХVІІ  першій пол. ХVІІІ ст.,  найяскравіше проявилися в бароковому іконописі та стали основою розвитку реалістичних засад вітчизняного мистецтва.

Біографія автора

А. Р. Tsugorka, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, м. Київ

заслужений діяч мистецтв України, професор кафедри живопису і композиції

Посилання

Beletsky, P. (1981). Ukrainian portrait painting of the 17th — 18th centuries. Leningrad: Iskusstvo. [in Russian].

Zholtovsky, P. M. (1978). Ukrainian painting of the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Zholtovsky, P. M. (1983). Artistic life in Ukraine in the seventeenth and eighteenth centuries. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Melnyk, V. I. (1991). Church of the Holy Spirit in Rohatyn. Kyiv : Mystetstvo. [in Ukrainian].

Ovsiychuk, V. A. (1991). Masters of the Ukrainian Baroque. Zhovkiv Art Center. Kyiv: Naukova Dumka. [in Ukrainian].

Osadtsа, M. Z. (2016). Architectural images in the icon painting of the Carpathians of the 16th — 18th centuries. Bulletin of St. Petersburg University, 2, 19–35. DOI: 10.21638 / 11701 / spbu15.2016.202. [in Russian].

Svetsitska ,V. I. (1967). Painting of the 14th — 16th centuries. History of Ukrainian art: in 6 vol. (Vol. 6. Art of the 16th — the first half of the 17th century, p. 208–274). Kyiv: Kyiv Book Factory “Zhovten”. [in Ukrainian].

Svetsitska, V. I., Sydor, O. F. (1990). Legacy of the ages. Ukrainian painting of the 14th — 18th centuries in the museum collections of Lviv. Lviv: Kamenyar. [in Ukrainian].

Stepovyk, D. Iconography and iconography. Ivano-Frankivsk: Nova Zoria. [in Ukrainian].

Umantsev, F. S. (1967). Painting of the late 16th — the first half of the 17th century. History of Ukrainian art: in 6 vol. (Vol. 6. Art of the 16th — the first half of the 17th century, p. 275–318). Kyiv: Kyiv Book Factory “Zhovten”. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство