Хронотоп акторської імпровізації в контексті театральної практики Я. Морено
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.23Ключові слова:
імпровізація, сценічне мистецтво, театральна практика, Я. Морено, акторська майстерністьАнотація
Досліджено поняття «імпровізація» в контексті театральної теорії Я. Л. Морено та виявлено її багатофункціональність, специфіку імпровізації в сценічному мистецтві. Розглянуто художні, психологічні й педагогічні аспекти імпровізаційної творчості актора, визначено місце та функції імпровізації у творчому процесі акторського перевтілення. Досліджено психологічні особливості акторської імпровізації, зокрема окреслено багаторівневу свідомість під час виконання, імпровізаційне мислення та самопочуття в образі. Доведено, що імпровізаційна манера виконання, як модель спільної творчості, що підвищує наявні «тут і зараз» динаміки, визнає прихований творчий потенціал у кожному індивідуумі, сприяє органічній взаємодії партнерів за сценою та повертає стародавні інструменти театру. Імпровізація, як домінуюча категорія театральної практики Я. Морено, передбачає структурну гнучкість з метою посилення інклюзивності та відкритості вільного театрального дискурсу, сприяє трансгресії акторської майстерності.
Посилання
Hanzilevska, G. B. (2008). The use of psychodramatic techniques to stimulate self-realization of personality. Scientific notes of the National University of Ostroh Academy. Series «Psychology and Pedagogy», 11, 35–44. [in Ukrainiаn].
Blatner, A. (2000). Foundations of Psychodrama. History, Theory, and Practice. 4th Edition. New York: Springer Pub. Co., 2000. [in English].
David, A. Ch. (2003). The novelty of improvisation: towards a genre of embodied spontaneity. Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College, Doctor of Philosophy in The Department of Theatre. [in English].
Dayton, T. (1994). The Drama Within: Psychodrama and Experiential Therapy. Florida: Health Communications. [in English].
Feldhendler, D. (1994). Augusto Boal and Jacob L. Moreno: Theatre and Therapy. Playing Boal. Ulla Neuerberg. (Trans.) Mady Schutzman and Jan CohenCruz. (Eds.). London: Routledge, рр. 87–109. [in English].
Moreno, J. L. (1973). The Theatre of Spontaneity. 2nd Edition. New York: Beacon House. [in English].
Scheiffele, E. (1995). The Theatre of Truth: Psychodrama, Spontaneity and Improvisation: The Theatrical Theories and Influence of Jacob Levy Moreno. (Dissertation). University of California, Berkeley. [in English].
Smith, H., Roger, D. (1997). Improvisation, Hypermedia and the Arts since 1945. Amsterdam: Overseas Publishing Association. [in English].
Sternberg, P., Antonina, G. (2000). Sociodrama: Who ís In Your Shoes? (2nd edition). Westport, Connecticut: Praeger. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.