DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.23

Хронотоп акторської імпровізації в контексті театральної практики Я. Морено

Yu. V. Tsyvata

Анотація


Досліджено поняття «імпровізація» в контексті театральної теорії Я. Л. Морено та виявлено її багатофункціональність, специфіку імпровізації в сценічному мистецтві. Розглянуто художні, психологічні й педагогічні аспекти імпровізаційної творчості актора, визначено місце та функції імпровізації у творчому процесі акторського перевтілення. Досліджено психологічні особливості акторської імпровізації, зокрема окреслено багаторівневу свідомість під час виконання, імпровізаційне мислення та самопочуття в образі. Доведено, що імпровізаційна манера виконання, як модель спільної творчості, що підвищує наявні «тут і зараз» динаміки, визнає прихований творчий потенціал у кожному індивідуумі, сприяє органічній взаємодії партнерів за сценою та повертає стародавні інструменти театру. Імпровізація, як домінуюча категорія театральної практики Я. Морено, передбачає структурну гнучкість з метою посилення інклюзивності та відкритості вільного театрального дискурсу, сприяє трансгресії акторської майстерності.


Ключові слова


імпровізація; сценічне мистецтво; театральна практика; Я. Морено; акторська майстерність

Повний текст:

PDF

Посилання


Hanzilevska, G. B. (2008). The use of psychodramatic techniques to stimulate self-realization of personality. Scientific notes of the National University of Ostroh Academy. Series «Psychology and Pedagogy», 11, 35–44. [in Ukrainiаn].

Blatner, A. (2000). Foundations of Psychodrama. History, Theory, and Practice. 4th Edition. New York: Springer Pub. Co., 2000. [in English].

David, A. Ch. (2003). The novelty of improvisation: towards a genre of embodied spontaneity. Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College, Doctor of Philosophy in The Department of Theatre. [in English].

Dayton, T. (1994). The Drama Within: Psychodrama and Experiential Therapy. Florida: Health Communications. [in English].

Feldhendler, D. (1994). Augusto Boal and Jacob L. Moreno: Theatre and Therapy. Playing Boal. Ulla Neuerberg. (Trans.) Mady Schutzman and Jan CohenCruz. (Eds.). London: Routledge, рр. 87–109. [in English].

Moreno, J. L. (1973). The Theatre of Spontaneity. 2nd Edition. New York: Beacon House. [in English].

Scheiffele, E. (1995). The Theatre of Truth: Psychodrama, Spontaneity and Improvisation: The Theatrical Theories and Influence of Jacob Levy Moreno. (Dissertation). University of California, Berkeley. [in English].

Smith, H., Roger, D. (1997). Improvisation, Hypermedia and the Arts since 1945. Amsterdam: Overseas Publishing Association. [in English].

Sternberg, P., Antonina, G. (2000). Sociodrama: Who ís In Your Shoes? (2nd edition). Westport, Connecticut: Praeger. [in English].




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)
Адреса: 61057, м. Харків, Бурсацький узвіз, 4, к. 38а, Редакційно-видавничий відділ ХДАК. тел. +38(057)731-27-83
rvv2000k@ukr.net