Українське радіо як соціокультурний бренд: крізь призму менеджменту академічної музики

Автор(и)

  • L. V. Obukh навчально-науковий інститут мистецтв ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», м. Івано-Франківськ, Україна https://orcid.org/0000-0003-3556-7587

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.18

Ключові слова:

українське радіо, менеджмент, соціокультурний бренд, академічна музика, суспільне мовлення, українська музична культура

Анотація

Розглянуто менеджмент музичного мистецтва, який націлений на закони ринкової економіки, проте розглядає засоби медіа, зокрема радіо, як важливий чинник формування суспільної культури. Розкрито роль національного радіомовлення в становленні і розвитку академічної музики в Україні на сучасному етапі крізь призму музичного менеджменту. Досліджено, що українське радіо як важлива складова українського медійного простору, в усі роки протягом свого існування (з 1924 до 2017 р.) було державним радіомовником. Виявлено, що активне поширення, за допомогою надзвичайно великого фонду звукозапису та професійних музичних колективів Українського радіо, у медіапросторі засобами радіомовлення високовартісного музичного продукту вможливило доступність якісних зразків академічної музики для пересічного слухача.

Біографія автора

L. V. Obukh, навчально-науковий інститут мистецтв ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», м. Івано-Франківськ

кандидат мистецтвознавства, докторант

Посилання

Ukrainian Radio Recording House. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://schedule.nrcu.gov.ua/Bud_zvuk (accessed: 09/07/2019). [in Ukrainian].

Golovanova, N. V. (2017). Media space as an important factor in building an information society. Current issues of public administration: a collection of scientific works. (Pp. 1–8, No. 1 (51)). Kharkiv: Harri Nadu Publishing House “Master”. [in Ukrainian].

Goyan, O. E. (2004). Fundamentals of radio journalism and radio management: a textbook (2nd edition, supplemented). (245 pp.). Kyiv: Veselka. [in Ukrainian].

Dmytro Khorkin: “Before being transformed into Public Radio, Ukrainian Radio was a completely talented structure.” Detector Media. Retrieved from stv.detector.media. (date of access: 09/07/2019). [in Ukrainian].

Dmytrovsky, E. (2012). Ukrainian musicians in the broadcasts of the Lviv radio (1930 — 1939’s). Television and radio journalism: a collection of scientific works. (P. 203–206, No. 11). Lviv: Ivan Franko National University of Lviv.. [in Ukrainian].

The founder of Music Review, Alexander Piriev, became a producer of Ukrainian Radio. Public Broadcasting / Detector media. Retrieved from https://stv.detector.media/ (accessed 23/05/2019). [in Ukrainian].

Imperative. UA: Radio culture. Retrieved from http://bit.ly/2IU60g9 (accessed 29/06/2019). [in Ukrainian].

Other services. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://ukr.radio/posluhy_reklama (accessed 09/07/2019). [in Ukrainian].

Concertino Prague. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://www.nrcu.gov.ua/Concertino_Praga (accessed: 09/07/2019). [in Ukrainian].

Malyk, I. (2009). The national media space in the face of globalization: methods of struggle and rules of protection. Ukrainian National Idea: Realities and Prospects for Development: Collection of Scientific Papers. (Issue No. 21, pp. 122–127). Lviv: Publisher of Lviv Polytechnic National University. [in Ukrainian].

Minotska, L. W. (2017). The main tendencies of development of media environment of Ukraine. Manuscript. (Master’s Degree in speciality 8.02010501 “Documentation and Information Activity”). Ternopil: Ternopil National University of Economics, 126 p. [in Ukrainian].

New Talent. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://www.nrcu.gov.ua/New_Talent (accessed 09/07/2019). [in Ukrainian].

Pavlenko, L. G. (2008). Radio Ukraine World Service: Current Status and Prospects for Foreign Language Broadcasting. Scientific notes of the Tauride National University named after V. I. Vernadsky. Series: “Philology. Social Communication” (Vol. 21 (60), No. 1, pp. 78–83). [in Ukrainian].

Pavlenko, L. (2009). Main stages of formation and development of the World Broadcasting Service of Ukraine. Journalism, philology and media education: a collection of scientific reports. (Vol. 2, pp. 263-265). Poltava: Osvita. [in Ukrainian].

Pavlenko, L. G. (2006). Basic principles of information activity of modern Ukrainian foreign language. Scientific notes of the Institute of Journalism. (Vol. 24). Retrieved from http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1220 (accessed 10/07/2019). [in Ukrainian].

Prize Italy. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://www.nrcu.gov.ua/Prix_Italia (accessed: 09/07/2019). [in Ukrainian].

Ukrainian Radio: Home. Retrieved from www.nrcu.gov.ua/ (accessed: 09/07/2019).

NSTU created the UA: Classical Music site. Detector Media. Retrieved from https://stv.detector.media/reformuvannya/internet/u_nstu_stvorili_sayt_ua_klasichna_muzika/ (accessed 09/07/2019). [in Ukrainian].

Artistic groups. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://www.nrcu.gov.ua/Collectives (accessed: 09/07/2019). [in Ukrainian].

UA: Ukrainian Radio. Wikipedia. Retrieved from http://en.wikipedia.org/wiki/UA (accessed 09/07/2019). [in Ukrainian].

Euroradio2see. UA: Ukrainian Radio. Retrieved from http://www.nrcu.gov.ua/Euroradio2see (accessed: 09/07/2019). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-11-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство