Українська дума: до інтерпретації терміну і назви жанру
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.13Ключові слова:
етимологія терміна «дума», українська дума, афганські думи, казахські дуани, осетинський кадаг, співанка-хронікаАнотація
Здійснено семантичний аналіз терміна дума, що використовується для означення жанру української епічної традиції, доведено його давньоіранське походження, зв’язок з жанрами давньоіранської епічної традиції та її носіями — думами, дуанами. Виявлено кореляцію думового епосу з осетинськими епічними піснями-переказами — кадагами, що пов’язані з сюжетами скіфо-осетинського епосу «Нарти». Доведено взаємозалежність терміна дума та найменувань епічних музичних інструментів домбрá, думбрáк.Посилання
Аbаyev, V. I. (1979). Scythian-Sarmatian dialects. Fundamentals of Iranian Linguistics. Ancient Iranian languages (p. 272–365). Moscow: Nаukа. [in Russian].
Аbаyev,V. I. (1965). Scythian-European isoglosses: At the junction of the East and the West. Moscow: Nаukа. [in Russian].
Аbаyev, V. I. (1958). Historical and etymological dictionary of the Ossetian language. (Vol. І. А–К). Moscow; Leningrad: Publishing House of Academy of Science of USSR. [in Russian].
Vyzgo-Svanova, I. (2000). The genesis specificity of the instrumental traditions of Central Asia and Kazakhstan and its reflection in symphonic music. Instrumentation Issues (p. 110–112). Sankt-Petersburg: RІІІ, 4. [in Russian].
Gertsenberg, L. G. (1972). Morphological structure of the word in ancient Indo-Iranian languages. Leningrad: Nаukа. [in Russian].
Grytsa, S. (2007). Ukrainian dumas as a folk epic. Ukrainian Folk Dumas (с. 9–80). Кyiv: National Academy of Sciences of Ukraine, ІМFЕ named after М. Т. Rylskyi National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Grytsa, S. (2002). Ukrainian Duma in Interethnic Dialogue. Transmission of folklore tradition. Ethnomusicological survey (p. 120–152). Кyiv; Теrnоpіl: Аston. [in Ukrainian].
Grytsa, S. (1995). Ukrainian Duma in Interethnic Dialogue. Pedigree. 1995. No. 11, 68–81. [in Ukrainian].
Grytsa, S. (1979). Melos of the Ukrainian folk epic: amоnоgrаph. Кyiv: Nаukоvа dumkа, 259. [in Ukrainian].
Guriyev, Т. А. (1994). Scythian and Alan heritage. Vladikavkaz: Ir. [in Russian]
Zаlіznyak, L. L. (1994). Essays on the ancient history of Ukraine. Kyiv: Аbrys, 255. [in Ukrainian].
Zіnkіv, І. (2013). Bandura as a historical phenomenon: monograph. Кyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology named after M. T. Rylsky, National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Кukashev, R. Sh. (2002). The topic of an image of a swan in Kazakh shamanism. Ethnographic review, 6, 38–44. [in Russian].
Lipets, R. S. (1977). Reflection of ethnocultural ties of Kyivan Rus in the tales of Svyatoslav Igorevich (Х century). Ethnic History and Folklore (p. 217–257). Moscow: Nаukа. [in Russian].
Nyrkо, О. (2008). Kobsar Art of Crimea and Kuban. Kyiv: Prosvitа. [in Ukrainian].
Sаdоkоv, R. L. (1971). A thousand fragments of golden saz. Moscow: Sоvietskiy Kоmpоzitоr. [in Russian].
Тоlstоvа, L. S. (1984). Historical legends of the Southern Aral Sea region. Moscow: Nаukа. [in Russian].
Fadieyevа, Т. M. (2000). Crimea in sacred space: history, symbols, legends. Sеvаstоpоl: Biznes-Inform. [in Russian].
Frei, R. (1971). The Legacy of Iran. M. A. Dandamaev (Transl.). Moscow: Nauka, Main Editorial Office of Oriental Literature, 468. [in Russian].
Tsulaya, G. V. (1993). Ossetians in the context of the history of Georgia. Ethnographic review, 3, 83–96. [in Russian].
Tskhurbayevа, К. (1973). The tunes of the Nart epic. Music of the Asian and African People (p. 146–167). Моscow: Sovietskiy kompozitor, 2. [in Russian].
Shakryl, К. S. (1969). The modern existence of the Nart epic among the Abkhazians. “Tales of the Narts”– the epic of the people of Caucasus (p. 267–296). Моscow: Nаukа. [in Russian].
Shust, Ya. (1953). Kobzars and lyricists of Ukraine against the background of the Slavic epic. (Dis. … Cand. Philol. Sciences). Lviv: Lіbrary of Lvіv National Univеrsіtу nаmed Іvаn Frаnko. Manuskript. [in Ukrainian].
Yakovenkо, N. (2006). An outline of the history of medieval and early modern Ukraine. Кyiv: Кrytykа. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.