Музей: його роль і значення в культурно-освітньому просторі українського школяра (за матеріалами соцопитування учнів середнього шкільного віку Харківської гімназії № 14)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.066.03Ключові слова:
музей, музейний предмет, музейний простір, освітній простір, середній шкільний вік, цивілізаційний контекстАнотація
Досліджено проблему, присвячену вкрай важливому для сучасного му-зеєзнавства питанню — спрямованості віртуальних і вербальних контактів, наявних між музейними пам’ятками і потенційною музейною аудиторією. Розглянуто їхні рівні у трьох площинах. Передусім на зовнішньому — це площина «музейного простору», далі сегмент «соціокультурного простору» та, нарешті, вектор «освітнього простору». Виявлено, що разом всі ці площини об’єднуються динамікою музейного розвитку, формуючи абсолютно нове цивілізаційне середовище, яке здатне функціонувати в системі координат «виклик-відповідь». Окреслено, що сучасні культурно-освітні завдання ставлять на перше місце питання про перспективу подібної системи («виклик — відповідь») у форматі шкільної освіти. У зв’язку з цим необхідно простежити специфіку сприйняття музейних завдань самими українськими школярами середнього віку. Соціологічне дослідження свідчить, що школярі набагато позитивніше, ніж це прийнято вважати, ставляться до освітніх функцій музею. Водночас, вони краще сприйматимуть поставлені шкільною програмою завдання в умовах більшої рольової адаптації кінцевого музейного продукту (екскурсії, фестивалі, квести, майстер-класи тощо).Посилання
Bakhtin, M. M. (1979). Aesthetics of Verbal Creativity. Moscow: Iskusstvo. [іn Russian].
Attendance of Museums. Museum and Society. Retrieved from https://culture.wikireading.ru/. [іn Russian].
Chentsova, O. V. Cultural and Educational Space of the Museum as an Educational Resource for the Higher Education System. Retrieved from http://www.nbpublish.com/library_read_article.php?id=23121. [іn Russian].
Dunayeva, S. V. Museum as a Socio-Cultural Institute (Philosophical Aspect). Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/v/muzey-kak-sotsiokulturnyy-institut-filosofskiy-aspekt. [іn Russian].
Yeremeyeva, O. A. (2013). The Role of Museum Space in the Educational Process of the University. Scientific and Methodological Electronic Journal “Concept”, 3, 2411–2415. [іn Russian].
Gachev, G. (1988). National Images of the World, 396. Moscow: Sovetskiy pisatel. [іn Russian].
Glukhova, I. L. (2018). The Museum and the Visitor: New Approaches in the Interaction in the Modern World. Young Scientist, 24, 341–344. [іn Russian].
Gutkina, I. M. (1999). The Variability of the Concepts of “Space” and “Culture”. The Space of Civilizations and Cultures on the Border of the 21st Century, 1, 64-66. Saratov. [іn Russian].
Ilinskaya, N. I. (2011). Cultural and Educational Space of Museums as a Pedagogical Phenomenon. Knowledge. Understanding. Skill, 4, 194–199. [іn Russian].
Ivanova, Ye. I. (2014). Museum Pedagogy in the Educational Process of the Technical School. Education, Career, Society, 4 (43), 37–38. [іn Russian].
Kalugіna, T. P. (2001). Art Museum as a Cultural Phenomenon. Peterburg: Petropolis. [іn Russian].
Komlev, Y. E. Museum as a Social and Cultural Center of the Region. Retrieved from https://cyberleninka.ru/article/n/muzey-kak-sotsialno-kulturnyy-tsentr-regiona-1 [іn Russian].
Lotman, Y. M. (1996). Inside the Thinking Worlds. Moscow: Languages of Russian Culture. [іn Russian].
Museum attendance. Museum and Society. Retrieved from https://culture.wikireading.ru/. [in Ukrainian].
Sablina, M. A. (2012). The Development of Cognitive Independence through Problem Situations (the Case of Studying the Disciplines of the Humanities in Grades 5–7). Bulletin of Tomsk State Pedagogical University, 8 (123), 173–178. Tomsk. [іn Russian].
The concept of «Museum». Retrieved from https://madrace.ru/muzeevedenie/kurs-muzeevedenie/ponyatie-muzey. [іn Russian].
Toynbee, Arnold Joseph. (2002). Comprehension of History. Moscow: Ayris Press. [іn Russian].
Jaspers, Karl Theodor. (1991). The Meaning and Purpose of the History. Moscow: Politizdat. [іn Russian].
Zmeul, A. A. (2004). Museums in the Cultural Space of the City (Complex Analysis on the Example of Nizhny Novgorod City of 1985–2003). Moscow: Rossiyskiy institut kulturologiі. [іn Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.