Роль та місце комічної маски-образу в масових формах сценічного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.064.09Ключові слова:
маска-образ, трикстер, сценічне мистецтво, святково-сміхова культураАнотація
Розглянуто комічну маску-образ, яка є інструментом розвитку художніх ідей, мистецтвом імпровізації як найвищого рівня в сценічному мистецтві, засобом виразності. Головні її особливості — канонічність, незмінність у різних обставинах. Проаналізовано історію комічної маски (від давньогрецької та давньоримської комедій, творчості скоморохів, дель арте). У зв’язку з поняттям трикстера підсумовано, що комічна маска — це шаржоване, гіперболізоване зображення персонажа, остаточне умовне ствердження нової дійсності. Означено стилістику масових свят України, постановчі прийоми українських свят.Посилання
Kosyuk, O. M. (2008). The discourse of folk laughing culture: from Gogol to the present. Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University in Volyn. Series: Literary Studies, 14, 192–199. [In Ukrainian].
Krasnokutsky, G. (2008). Cossack archetype as a product of self-irony: an attack on a theme. Δόξα / Doksa: collection of scientific works on philosophy and philology, 13: Laughter and seriousness: the plurality of species and relationships, 127–135. Odesa I. I. Mechnikov National University. Odesa. [In Ukrainian].
Kuleshov, R. M. (2008). The archaic trickster as the initial paradigm of the formation of fools, fool and swindler. Culture of Ukraine: a collection of scientific works. Kharkiv State Academy of Culture, 23, 73–83. Kharkiv. [In Ukrainian].
Medvedeva, A. O. (2012). Mask in stage art of theater and stage artist: an abstract thesis for the degree of candidate of art criticism: speciality. 26.00.01 «Theory and History of Culture». Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv. [In Ukrainian].
Osoka, E. (2007). The historical aspect of the issue of «carnival». Mask and slapstick as the dominant carnival tricks. Kyiv Musicology. Culturology and Art Study: a collection of articles, 23, 18–27. Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, R. Glier Kyiv Institute of Music. Kyiv. [In Russian].
Osmukhina, O. Yu. (2009). The author's mask in Russian prose of the 1760–1830s: an abstract thesis for the degree of Doctor of Philology: [spec.] 10.01.01 “Russian Literature”. Mordovia State Pedagogical Institute M. E. Evsevyeva. Saransk. [In Russian].
Propp, V. Ya. (1999). The issues of comic and laughter. Moscow: Labyrinth. [In Russian].
Rogovsky, O. M. (2008). Masquerade masculine: evolution mask. Culture of Ukraine: collection of scientific works, 25, 77–87. Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv. [In Ukrainian].
Troitsky, S. (2008). Trickster: at the origins of the culture of laughter. Δόξα / Doks: collection of scientific works on philosophy and philology, 13, 101–108. Odesa I. I. Mechnikov National University. [In Russian].
Yudkin-Ripun, I. (2012). Humor and grotesque in Ukrainian culture. Art studies studios: collection of scientific works, 2 (38), 7–19. National Academy of Sciences of Ukraine, The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology Publishing House, 2012. [In Ukrainian].
Nabokov, R. G. (2014). Comic mask in carnivals of Ukraine. Culture of the peoples of the Black Sea. Simferopol, 268, p. 81–84. [In Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.