Роль та місце комічної маски-образу в масових формах сценічного мистецтва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.064.09

Ключові слова:

маска-образ, трикстер, сценічне мистецтво, святково-сміхова культура

Анотація

Розглянуто комічну маску-образ, яка є інструментом розвитку художніх ідей, мистецтвом імпровізації як найвищого рівня в сценічному мистецтві, засобом виразності. Головні її особливості — канонічність, незмінність у різних обставинах. Проаналізовано історію комічної маски (від давньогрецької та давньоримської комедій, творчості скоморохів, дель арте). У зв’язку з поняттям трикстера підсумовано, що комічна маска — це шаржоване, гіперболізоване зображення персонажа, остаточне умовне ствердження нової дійсності. Означено стилістику масових свят України, постановчі прийоми українських свят.

Біографія автора

R. G. Nabokov, Харківська державна академія культури, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, старший викладач

Посилання

Kosyuk, O. M. (2008). The discourse of folk laughing culture: from Gogol to the present. Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University in Volyn. Series: Literary Studies, 14, 192–199. [In Ukrainian].

Krasnokutsky, G. (2008). Cossack archetype as a product of self-irony: an attack on a theme. Δόξα / Doksa: collection of scientific works on philosophy and philology, 13: Laughter and seriousness: the plurality of species and relationships, 127–135. Odesa I. I. Mechnikov National University. Odesa. [In Ukrainian].

Kuleshov, R. M. (2008). The archaic trickster as the initial paradigm of the formation of fools, fool and swindler. Culture of Ukraine: a collection of scientific works. Kharkiv State Academy of Culture, 23, 73–83. Kharkiv. [In Ukrainian].

Medvedeva, A. O. (2012). Mask in stage art of theater and stage artist: an abstract thesis for the degree of candidate of art criticism: speciality. 26.00.01 «Theory and History of Culture». Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv. [In Ukrainian].

Osoka, E. (2007). The historical aspect of the issue of «carnival». Mask and slapstick as the dominant carnival tricks. Kyiv Musicology. Culturology and Art Study: a collection of articles, 23, 18–27. Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, R. Glier Kyiv Institute of Music. Kyiv. [In Russian].

Osmukhina, O. Yu. (2009). The author's mask in Russian prose of the 1760–1830s: an abstract thesis for the degree of Doctor of Philology: [spec.] 10.01.01 “Russian Literature”. Mordovia State Pedagogical Institute M. E. Evsevyeva. Saransk. [In Russian].

Propp, V. Ya. (1999). The issues of comic and laughter. Moscow: Labyrinth. [In Russian].

Rogovsky, O. M. (2008). Masquerade masculine: evolution mask. Culture of Ukraine: collection of scientific works, 25, 77–87. Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv. [In Ukrainian].

Troitsky, S. (2008). Trickster: at the origins of the culture of laughter. Δόξα / Doks: collection of scientific works on philosophy and philology, 13, 101–108. Odesa I. I. Mechnikov National University. [In Russian].

Yudkin-Ripun, I. (2012). Humor and grotesque in Ukrainian culture. Art studies studios: collection of scientific works, 2 (38), 7–19. National Academy of Sciences of Ukraine, The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology Publishing House, 2012. [In Ukrainian].

Nabokov, R. G. (2014). Comic mask in carnivals of Ukraine. Culture of the peoples of the Black Sea. Simferopol, 268, p. 81–84. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-05

Номер

Розділ

Теорія та історія культури