DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.064.09

Роль та місце комічної маски-образу в масових формах сценічного мистецтва

R. G. Nabokov

Анотація


Розглянуто комічну маску-образ, яка є інструментом розвитку художніх ідей, мистецтвом імпровізації як найвищого рівня в сценічному мистецтві, засобом виразності. Головні її особливості — канонічність, незмінність у різних обставинах. Проаналізовано історію комічної маски (від давньогрецької та давньоримської комедій, творчості скоморохів, дель арте). У зв’язку з поняттям трикстера підсумовано, що комічна маска — це шаржоване, гіперболізоване зображення персонажа, остаточне умовне ствердження нової дійсності. Означено стилістику масових свят України, постановчі прийоми українських свят.

Ключові слова


маска-образ; трикстер; сценічне мистецтво; святково-сміхова культура

Повний текст:

PDF

Посилання


Kosyuk, O. M. (2008). The discourse of folk laughing culture: from Gogol to the present. Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University in Volyn. Series: Literary Studies, 14, 192–199. [In Ukrainian].

Krasnokutsky, G. (2008). Cossack archetype as a product of self-irony: an attack on a theme. Δόξα / Doksa: collection of scientific works on philosophy and philology, 13: Laughter and seriousness: the plurality of species and relationships, 127–135. Odesa I. I. Mechnikov National University. Odesa. [In Ukrainian].

Kuleshov, R. M. (2008). The archaic trickster as the initial paradigm of the formation of fools, fool and swindler. Culture of Ukraine: a collection of scientific works. Kharkiv State Academy of Culture, 23, 73–83. Kharkiv. [In Ukrainian].

Medvedeva, A. O. (2012). Mask in stage art of theater and stage artist: an abstract thesis for the degree of candidate of art criticism: speciality. 26.00.01 «Theory and History of Culture». Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv. [In Ukrainian].

Osoka, E. (2007). The historical aspect of the issue of «carnival». Mask and slapstick as the dominant carnival tricks. Kyiv Musicology. Culturology and Art Study: a collection of articles, 23, 18–27. Petro Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, R. Glier Kyiv Institute of Music. Kyiv. [In Russian].

Osmukhina, O. Yu. (2009). The author's mask in Russian prose of the 1760–1830s: an abstract thesis for the degree of Doctor of Philology: [spec.] 10.01.01 “Russian Literature”. Mordovia State Pedagogical Institute M. E. Evsevyeva. Saransk. [In Russian].

Propp, V. Ya. (1999). The issues of comic and laughter. Moscow: Labyrinth. [In Russian].

Rogovsky, O. M. (2008). Masquerade masculine: evolution mask. Culture of Ukraine: collection of scientific works, 25, 77–87. Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv. [In Ukrainian].

Troitsky, S. (2008). Trickster: at the origins of the culture of laughter. Δόξα / Doks: collection of scientific works on philosophy and philology, 13, 101–108. Odesa I. I. Mechnikov National University. [In Russian].

Yudkin-Ripun, I. (2012). Humor and grotesque in Ukrainian culture. Art studies studios: collection of scientific works, 2 (38), 7–19. National Academy of Sciences of Ukraine, The Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. Kyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology Publishing House, 2012. [In Ukrainian].

Nabokov, R. G. (2014). Comic mask in carnivals of Ukraine. Culture of the peoples of the Black Sea. Simferopol, 268, p. 81–84. [In Russian].




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)
Адреса: 61057, м. Харків, Бурсацький узвіз, 4, к. 38а, Редакційно-видавничий відділ ХДАК. тел. +38(057)731-27-83
rvv2000k@ukr.net