DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.063.21

Специфіка звукообразного мислення К. Дебюссі: онто-сонологічний підхід

N. О. Rіabukha

Анотація


Виявлено онто-сонологічні засади творчого методу К. Дебюссі, що відбивають концепцію інтонованого звуковідчуття епохи: «буття (ontos) — звук (sonos) — звуковий образ світу (logos)». Визначено, що специфіку звукоóбразного мислення композитора розкривають світомоделюючі, семантичні, тембровоколористичні та часопросторові параметри музичного звука, які розширили межі звукосимволічного світовідчуття митця. Розкрито сутність індивідуально-стильового втілення отно-сонологічної концепції звукового образу світу у творчості К. Дебюссі, яка ґрунтується на просторово-споглядальному, інтровертному типі звукомузичної експресії.

Ключові слова: звук, тембр, звукообразне мислення, звуковий образ світу, онто-сонологічний підхід, звуковідчуття світу, звукомузична експресія.

Повний текст:

PDF

Посилання


Allschwang, A. (1963). Works of K. Debussy and M. Ravel. Moscow: State Music Publishing House. [In Russian].

Androsova, D. V. (2014). Symbolism and polyclaviernost in pianistic performance of the twentieth century: monograph. Odessa: Astroprint. [In Russian].

Debussy, K. (1964). Articles, reviews, conversations. A. Bushen (translated from French and commented), Yu. Kremlev (ed.). Moscow-Leningrad: Music [In Russian].

Denisov, E. (1986). Modern music and problems of the evolution of the composing technique. Moscow: Sovietsky kompozitor. [In Russian].

Dovzhinets, I. (2006). Plenary effects reproduction in piano music (The thesis of Candidate of Art Criticism). Odessa National Musical Academy named after. AV Nezhdanova. Odessa [In Ukrainian].

Gakkel, L. (1976) Piano music of the XX century: essays: Moscow-Leningrad: Sovetskij kompozitor. [In Russian].

Kokorev, L. (2010). Claude Debussy: the study. Moscow: Music [In Russian].

Kozarenko, O. Some tendencies of the development of the national musical language in the first third of the twentieth century. Ukrainian Musicology, 28, 144-154. National Music Academy of Ukraine named fater P. I. Tchaikovsky. [In Ukrainian].

Kudryashov, Yu. (1985). The influence of Debussy on the timbre thinking of the twentieth century. Problems of musical science: Collection of scientific works, 6, 244 — 282. Moscow: Soviet composer. [In Russian].

Long, M. (1985). At the piano with Debussy. J. Grushanskaya (Trans. From French). Moscow: Sovietsky kompozitor. [In Russian].

Mozgoth, S. (2006). The musical space in the works of Claude Debussy (Candidate of Art Criticism). Saratov: Saratov State Conservatory of the. L. V. Sobinova. [In Russian].

Orlov, G. (2005). The tree of music. St. Petersburg: Kompozitor. [In Russian].

Yarocinsky, S. (1978) Debussy, Impressionism and Symbolism. Moscow: Progress. [In Russian].




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)
Адреса: 61057, м. Харків, Бурсацький узвіз, 4, к. 38а, Редакційно-видавничий відділ ХДАК. тел. +38(057)731-27-83
rvv2000k@ukr.net