Козак-Мамай: герменевтичний аспект музичного образу
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.063.20Анотація
Здійснено герменевтичний аналіз образу козака-музиканта з українських народних картин «Козак Мамай» канонічного типу. Виявлено ранній варіант сюжету картин («Казак — душа правдивая»), визначено основні та допоміжні, синергійнодіючі мотиви-символи. Доведено, що основою символіки є відтворення ритуалу перехідного циклу, який виник в індоєвропейському, давньоіранському (скіфо-алано-осетинському) та давньослов’янському пластах культури Давньої України.
Ключові слова: українська народна картина «Козак Мамай», козак-музикант, обряд перехідного циклу, кобза.Посилання
Аkishev, К. А. (1984). Art and mythology of the Saks. Аlma-Аtа: Nаukа Каzаkhskоi SSR. [In Russian].
Bіlеtskyi, P.О. (1960). “Коzak-Маmаi” - Ukrainian folk painting. Lvіv: Publishing House of Lviv University. [In Ukrainian].
Vinоgradоv, V. B. (1966). Secrets of the past. Series: From the history of world culture. Moscow: Nаukа. [In Russian].
Dumеzil, G. (1990). The Scythians and Narts. Moscow: Nаukа. [In Russian]
Zіnkіv, І. (2013). Bandura as a historical phenomenon: a monograph. Кyiv: Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology named after M. T. Rylsky National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].
Каlоyev, B. А. (1973). Material culture and applied art of Ossetians. Moscow: Nаukа. [In Russian].
Lozkо, G. (1998). Ukrainian ethnology. Кyiv: Zоdіаk-ЕCО, 367. [In Ukrainian].
Моroz, Ye. L. (1977). Traces of shamanic representations in the epic tradition of Ancient Rus. Folklore and Ethnography: Links of Folklore with Ancient Representations and Rituals (64–72). Moscow: Nаukа. [In Russian].
Оliynyk, О. (2003). The image of a Scythian musician on a sahnovsky plate. Archeology, 4, 40–54. [In Ukrainian].
Pоtеbnia, А.А. (1877). Malorusskaya song for the list of the XVI century. From notes on the theory of literature. Vоrоniezh. [In Russian]
Rybаkоv, B. (1981). Paganism of the ancient Slavs. Moscow: Nаukа. [In Russian].
Sеmionov, L. P. (1960). Crypt with frescoes in the Ingush village of Egikal. News of the Chechen-Ingush Research Institute (Vol. 2: Groznyj), 1, 46–54. [In Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.