Протиріччя «нелегкої» долі «Leichte Sonaten» (ор. 49) в історії бетховенознавства

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.063.19

Анотація

Фортепіанні сонати Л. ван Бетховена ор. 49 (№№ 19, 20 ), що набули авторського визначення «Leicthe», традиційно перебувають на маргінесі бетховенознавства, не зазнавши проблемного аналізу. Варіативність тлумачення історико-хронологічного виникнення ор. 49 (від 1883 до 1890 рр.), неоднозначність жанрово-стильової природи «Leicthe Sonaten» зумовлені парадоксальною подвійністю їх буття в складі 32 фортепіанних сонат композитора. Написані на ранньому етапі творчого спадку Бетховена, вони опинилися серед сонат центрального періоду його творчості, не відповідаючи властивому йому загалом стилю. Комплекс невизначених аспектів, пов’язаний з «Leicthe Sonaten» композитора, сприяв наданню ор. 49 статусу самостійної історико-теоретичної проблеми в структурі сучасного бетховенознавства.

Ключові слова: «Leicthe Sonaten», бетховенознавство, авторське жанрове визначення, opus, періодизація, фортепіанно-сонатний спадок.

Біографія автора

O. H. Roshchenko, Харківська державна академія культури, м. Харків

доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри історії та теорії музики

Посилання

Allschwang, A. (1977). Ludwig van Beethoven. Sketch of life and work. Moscow: Music. [In Russian].

Gal, G. (1932). Features of the style of young Beethoven. Issues of the Beethoven style: a collection of articles (p. 61-126). Moscow: State Music Publishing House. [In Russian].

Zubareva, N. and Gallyamova, G. (2005). Effect of sonat type structure (experience of studying specificity drawing on the example of 1 parts). Bulletin of the Perm State Institute Of Culture, 1. Retrieved from http://enbezed.kulichin.ru/artic/2005-2006. [In Russian].

Köhler, K.-H. (1983). “... live a thousand lives!”. Through the pages of Beethoven’s conversational notebooks. Moscow: Music. [In Russian].

Konen, V. J. (1981). History of foreign music. Issue 3. Moscow: Music. 534 s. [In Russian].

Kremlev, Y. (1970). Beethoven’s Piano Sonatas. Moscow: Soviet composer. 270 s. [In Russian].

Kirillina L. V. Beethoven’s Piano Sonatas. Booklet to the cycle of concerts T. A. Alikhanov. Moscow Conservatory, 2004. [In Russian].

Yermakova, G. A. (1973). Late piano sonatas of Beethoven (the principles of the embodiment of the conflict). Kyiv: Music Ukraine. [In Ukrainian].

Mazel, L. (1971). Sketchbook of thematic and form in the works of Beethoven of the early and middle periods of creativity. Beethoven: a collection of articles, 1, 36–160. Moscow: Music. [In Russian].

Nikolayev, N. (1967). Piano Sonatas. Music of the French Revolution of the 18th Century Revolution. Beethoven (pp. 266–329). Moscow: Music. [In Russian].

Protopopov, V. l. (1971). Sonata form in the late works of Beethoven. Beethoven: a collection of articles, 1, 161-250. Moscow: Music. [In Russian].

Tyulin, Y. (1971). On the works of Beethoven last period. Clutching musical material. Beethoven: a collection of articles, 1, 251–332. Moscow: Music. [In Russian].

Fishman, N. (1973). Beethoven. Musical Encyclopedia (Vol. 1, pp. 445–459. Moscow: Soviet Encyclopedia. [In Russian].

Kholopov, Y. (1971). The concept of modulation in connection with the problem of the ratio of modulation and shaping in Beethoven. Beethoven: a collection of articles, 1, 333–369. Moscow: Music. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-03-04

Номер

Розділ

Теорія та історія мистецтв