Зовнішні та внутрішні впливи на еволюцію художньої мови українського балету в другій половині ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.063.17Анотація
Розглянуто зовнішні та внутрішні впливи на еволюцію художньої мови українського балету другої половини ХХ ст. З’ясовано, що зовнішніми факторами є вплив європейського мистецтва танцю, зарубіжних виконавських технік, епохи постмодерну. Серед відповідних внутрішніх факторів доцільно виокремити такі: поступову шоуїзацію хореографічного мистецтва, комерціалізацію балету, а також розвиток виконавських якостей учасників балетних вистав.
Позитивне запозичення українським балетом європейських художніх впливів безпосередньо пов’язане з аксіологічною подібністю вітчизняної й загальноєвропейської культурних матриць. Протягом другої половини ХХ ст. поступово зникала межа між суто чоловічими й жіночими ролями в балетному театрі. Упродовж останніх десятиліть ХХ ст. відбулися поширення видовищної складової хореографічного мистецтва, формування тренду на його шоуїзацію. У контексті мистецтва балету шоуїзація передбачає використання в класичному балеті художньої мови й художніх прийомів досить поширених нині танцювальних шоу-програм.
Ключові слова: балет, хореографія, танець, класичний танець, сучасний танець, вистава, модерн, постмодерн, взаємопроникнення, школа, шоу, естрада.
Посилання
Zagaykevich, M. P. (1978). Ballet dramaturgy. Kyiv: Naukova Dumka. [In Ukrainian].
Zaitsev, V. P. (2003). Directed pop and popular shows. Kyiv: Dakar. [In Ukrainian].
Kabachok, N. L. (2013). The phenomenon of neoclassics in the choreographic culture of the twentieth century. (the case of J. Balanchina). (The dissertation dissertation ... candidate of art studies: 26.00.01). Kharkiv State Academy of Culture. Kharkiv. [In Ukrainian].
Kolesnychenko, Yu. V. (2014). Ukrainian necklace. Ten Ukrainian dances. Vinnytsia: Nova Knyga. [In Ukrainian].
Melnyk, M. M. (2006). Theatricalization as a creative method of organizing a mass action. Culture and modernity: an almanac, 1, 48–53. Kyiv: National Academy of Cultural and Arts Management. [In Ukrainian].
Otkydach, V. M. (2013). Variety singing and show business. Vinnytsia: Nova Knyga. [In Ukrainian].
Plakhotnyuk, O. A. (2016). Contemporary jazz dance as a phenomenon of artistic culture (Abstract of the dissertation ... Candidate of Arts: 26.00.01). State Higher Educational Institution «Vasyl Stefanyk Precarpathian National University». Ivano-Frankivsk. [In Ukrainian].
Rozhko, M. N. (2014). Major aspects of foreign choreography. State University «LNU named after Taras Shevchenko». [In Russian].
Stanishevsky, Yu. (2005). Issues of integration of Ukrainian choreography in the world and European cultural context. Art culture. Major aspects, 2, 302–317. [In Ukrainian].
Fedkov, I. A. (2014). Ukrainian choreographic vocabulary: structural-semantic and genetic characteristics. (The dissertation … the candidate of philological sciences: 10.02.01). State Higher Educational Institution «Vasyl Stefanyk Precarpathian National University». Ivano-Frankivsk. [In Ukrainian].
Shabalina, O. M. (2010). From the dance of expressive to intellectual dance. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts. Art studies. Architecture. 1, 242–246. [In Ukrainian].
Sharikov, D. I. (2017). Neoclassicism in choreographic culture: genesis and the concept of ballet theater: a monograph. Kyiv; Vinnytsya: Nilan. [In Ukrainian].
Eifman, B. I preach total theater. Retrieved from www / ria.ru/interview. [In Russian].
Burt, D. S. (2008). The Drama 100: A Ranking of the Greatest Plays of All Time. New York: Facts on File. [In English].
Legion of Extraordinary Dancers. Retrieved from http://thelxd.com. [In English].
Valerie Lawson. Interview with Pina Bausch. Retrieved from http://www.ballet.co.uk/magazines/yr_02/feb02/interview_bausch.htm. [In Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.