Культурологічний аналіз теоретико-концептуальних засад інтелектуально-духовного розвитку нації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.062.03

Анотація

Розглянуто деякі теоретико-концептуальні засади з позицій соціально-психологічних, філософських, педагогічних, економічних наук, розуміння інтелекту як своєрідної бази знань в обсязі «інтелектуального капіталу», що надає високий результат людської гармонії, поєднуючи матеріальне та духовне, стає рушійною силою модернізації, реформації  економічно-культурного потенціалу нації. Актуалізуються сучасні соціально-економічні теорії інтелекту, які розкривають абстрактно-філософське розуміння поняття інтелекту й засвідчують його значення для розвитку суспільства, особистості, міжнародної інтеграції. Визначено, що інтелектуально-духовна культура особистості — водночас соціокультурний і духовний феномен: характеризує систему тих особистісно значущих властивостей і якостей, які пов’язані з орієнтацією особистості на духовні цінності людства і є способами буття в культурі.

Ключові слова: інтелектуально-духовна культура, інтелект, інтелігенція, інтелектуал, інтелектуальний капітал, духовність, духовний аристократизм, духовна сила, культура.

Біографія автора

O. V. Dulska, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

здобувач

Посилання

Amonashvyly, Sh. A. (2006). Spiritual basis of education. Culture and global challenges of world development: International Likhachev scientific readings, 27–33. St. Petersburg,: Publisher St. Petersburg University of Humanities and Trade Unions. [In Russian].

Bezugla, M. V. (2016). Spiritual and cultural values of education in the views of modern scholars. Spirituality of Personality: methodology, theory and practice, 2, 31–40. [In Ukrainian].

Vashchenko, G. (1976). Educational ideal. Textbook for educators, teachers and Ukrainian families. Brussels: Publishing House of the Central Executive Committee of the Ukrainian Youth Association. [In Ukrainian].

Vernadskyi, V. I. (1997). About science. Scientific knowledge. Scientific creative work. Scientific Thought (Vol. I). Dubna: Phoenix Publishing Center. [In Russian].

Gasparov, M. L. (2012). Philology as morality. Moscow: Fortuna El. [In Russian].

Dulska, O. V. (2017). Existential and humanistic bases of high education of the Renaissance. Zhurba M. A. (editing) Religion, Religiosity, Philosophy and Humanities in the Modern Information Space: National and International Aspects: Collection of scientific works, 82–85. Montreal: ASF’s PPM. [In Ukrainian].

Dulska, O. V. (2018). Cultural aspect of higher education as the European model. Virtus: Scientific Journal, 25, 30–35. [In Ukrainian].

Inozemtsev, V. L. (2000). “Class of intellectuals” in postindustrial society. Sotsys. Sociological research, 6, 67–77. [In Russian].

Kovalenko, O. M, and Dragan, O. I. (2013). Theoretical, practical and cultural aspects of intellectual capital: monograph. Kyiv: National Academy of Cultural and Arts Management. [In Ukrainian].

Concept of national education of youth student. Addition to the Collegium’s decision of the MON of Ukraine in June 25, 2009, report No. 7 / 2–4. Retrieved from https://www.ldufk.edu.ua/index.php/dokumenti.275/articles/koncepcija-nacionalnogo-vixovannja-studentskoji-molodi.html [In Ukrainian].

Korol, V. S. (2013). Spiritual and intellectual component in the development strategy of Ukraine. Mountain School of the Ukrainian Carpathians, 10, 76–79. [In Ukrainian].

Prykhodko, Yu. O., Yurchenko, V. I. (2012). Psychological Dictionary-reference. Kiev: Caravel, taken from http://www.psyh.kiev.ua [In Ukrainian].

Siedashova, O. A. (2016). Spiritual and cultural image of a teacher in high school in the 21st century. Personal Spirituality: methodology, theory and practice, 6, 211–217. [In Ukrainian].

Smulson, M. L. (2009). Intellectual self-development in a virtual educational environment: changing of the paradigm. S. D. Maksimenko, M. L. Smulson (Ed.). Actual Problems of Psychology: Psychological theory and technology of Education, 6, 250–259, Kyiv: Dragomanov NPU. [In Ukrainian].

Philosophical Encyclopedic Dictionary. (2002). V. I. Shynkaruk, L. V. Ozadovska, and N. P. Polishchuk (Ed.). Kyiv: Abris. [In Ukrainian].

Tsyhler, T. (1908). General pedagogy. St. Petersburg: The Bulletin of Knowledge. [In Russian].

Yaremchenko V. D. (2010). National Education for the Western European Standard of the “Seven Free Arts” system. Scientific notes: a collection of scientific articles, 90, 266–276. Kyiv: National Pedagogical University of the Drahomanov university. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-18

Номер

Розділ

Теорія та історія культури