Взаємодія фольклорних інтонацій та стилістичних тенденцій в українській пісенній естраді

T. N. Riabukha

Анотація


Українська естрадна пісня розвивалася з певним історичним «відставанням» від західноєвропейських і американських моделей, що виникли ще у 20 рр. XX ст. Становлення естрадно-пісенної культури нового типу в Украї­ні відбулося в 70 рр. минулого ст., що відображено в національній ментальності «нових шлягерів». З 80 рр. XX ст. формується новий лексичний фонд української пісенної естради, де головною ознакою стали взаємодія та поєднання фольклорних інтонацій з національними стандартами. Проявлялося це в обробках народних пісень у певній стильовій манері, цитуванні фольклорного матеріалу в естрадно-пісенних композиціях, створенні оригінальних композицій на фольклорній основі та «сплаві» національної манери виконання з інонаціональними (джаз, рок, блюз, босанова та ін.).

Повний текст:

PDF

Посилання


Alekseyev, E. Y. (1986). Early folk intoning: a sound aspect. Мoscow: Sovetskij kompozitor. [In Russian].

Bitner, А. Choosing TOP-10 musical groups of Kharkiv. Retrieved from https://kh.vgorode.ua/ntws/sobytyia/49668. [In Russian].

Bulat, Т. P. (1979). Ukrainian romance. Kyiv: Naukova dumka. [In Ukrainian].

Vopli Vidoplyasova: history. Retrieved from http://www.pishi.org.ua/persons/41.htm. [In Ukrainian].

Golovinsky, G. L. (1981). Composer and folklore: from the experience of masters of the 19-20th centuries: essays. Moscow: Muzyka. [In Ukrainian].

DakhaBrakha. Wikipedia. Retrieved from http://sukwikipediaorgwiki/ DakhaBrakha. [In Russian].

Kolubaev, O. L. (2012). Formulation of the song tradition in Galicia in the context of poly-cultural interaction. Proceedings of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Art Studies. No. 2, с. 88-94. Ternopil. [In Ukrainian].

Koroid, A. Where are you now? : 9 forgotten Ukrainian groups: “Numer 482”, “Сool before”, “Armada”, “Aqua Vita” and other, milestones in the history of Ukrainian music. Retrieved from http://afisha.tochka.net/ua/14154-naftalinom-popakhivaet-spravedlivo-i-nespravedlivo-zabytye-ukrainskie-gruppy. [In Russian].

Mozgovoy, M. P. (2007). Formation and tendencies of the Ukrainian pop song development: author’s abstract from the thesis for a Candidate of Art Criticism: spec. 17.00.01 — theory and history of culture. Kyiv National University of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Nechaiev, A. Contemporary Ukrainian folk: in every heart and in every sun. Retrieved from https://www.neformat.com.ua/ru/articles/suchasnii-ukrayinskii-folk-u-kozhnomu-sertsi-i-u-kozhnomu-sontsi.html. [In Russian].

New songs about the main thing that the modern Ukrainian music can boast about. The history of Ukraine’s achievements. Retrieved from www.com.ua/pub/...ukrainy...muzyka. [In Russian].

Otkydach, V. (2013). Pop singing and show business: teaching method. manual. Vinnytsya: Nova knyha. [In Ukrainian].

Puminov, А. Energy of people of DakhaBrakha. Retrieved from peoples.ru://www.peoples.ru/art/musicalternative_generaldahabraha. [In Russian].

Stepurko, O. M. (2006). Scat improvisation. Moscow: Camerton. [In Russian].

Tormakhova, V. M. (2000). Ukrainian pop music and folklore: interpenetration and synthesis (Thesis of Candidate of Art Criticism, special field 17.00.03 — Music Art). National Musical Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky Kyiv. [In Ukrainian].

Filts, B. M. (1979). Harmony of solo singing. Kyiv: Naukova dumka [In Ukrainian].

Tsaitler, K. 24 musical breakthroughs of Ukraine that shocked the world. Retrieved from http://24tv.ua/ru/24_muzykalnyh_proryva_ukrainy_kotorye_potrjasli_mir_n603405. [In Russian].




DOI: https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.019

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


ISSN 2522-1140 (Online), ISSN 2410-5325 (Print)
Адреса: 61057, м. Харків, Бурсацький узвіз, 4, к. 38а, Редакційно-видавничий відділ ХДАК. тел. +38(057)731-27-83
rvv2000k@ukr.net