Взаємодія фольклорних інтонацій та стилістичних тенденцій в українській пісенній естраді

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.019

Анотація

Українська естрадна пісня розвивалася з певним історичним «відставанням» від західноєвропейських і американських моделей, що виникли ще у 20 рр. XX ст. Становлення естрадно-пісенної культури нового типу в Украї­ні відбулося в 70 рр. минулого ст., що відображено в національній ментальності «нових шлягерів». З 80 рр. XX ст. формується новий лексичний фонд української пісенної естради, де головною ознакою стали взаємодія та поєднання фольклорних інтонацій з національними стандартами. Проявлялося це в обробках народних пісень у певній стильовій манері, цитуванні фольклорного матеріалу в естрадно-пісенних композиціях, створенні оригінальних композицій на фольклорній основі та «сплаві» національної манери виконання з інонаціональними (джаз, рок, блюз, босанова та ін.).

Біографія автора

T. N. Riabukha, Харківська державна академія культури, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, викладач кафедри естрадного та народного співу

Посилання

Alekseyev, E. Y. (1986). Early folk intoning: a sound aspect. Мoscow: Sovetskij kompozitor. [In Russian].

Bitner, А. Choosing TOP-10 musical groups of Kharkiv. Retrieved from https://kh.vgorode.ua/ntws/sobytyia/49668. [In Russian].

Bulat, Т. P. (1979). Ukrainian romance. Kyiv: Naukova dumka. [In Ukrainian].

Vopli Vidoplyasova: history. Retrieved from http://www.pishi.org.ua/persons/41.htm. [In Ukrainian].

Golovinsky, G. L. (1981). Composer and folklore: from the experience of masters of the 19-20th centuries: essays. Moscow: Muzyka. [In Ukrainian].

DakhaBrakha. Wikipedia. Retrieved from http://sukwikipediaorgwiki/ DakhaBrakha. [In Russian].

Kolubaev, O. L. (2012). Formulation of the song tradition in Galicia in the context of poly-cultural interaction. Proceedings of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Art Studies. No. 2, с. 88-94. Ternopil. [In Ukrainian].

Koroid, A. Where are you now? : 9 forgotten Ukrainian groups: “Numer 482”, “Сool before”, “Armada”, “Aqua Vita” and other, milestones in the history of Ukrainian music. Retrieved from http://afisha.tochka.net/ua/14154-naftalinom-popakhivaet-spravedlivo-i-nespravedlivo-zabytye-ukrainskie-gruppy. [In Russian].

Mozgovoy, M. P. (2007). Formation and tendencies of the Ukrainian pop song development: author’s abstract from the thesis for a Candidate of Art Criticism: spec. 17.00.01 — theory and history of culture. Kyiv National University of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Nechaiev, A. Contemporary Ukrainian folk: in every heart and in every sun. Retrieved from https://www.neformat.com.ua/ru/articles/suchasnii-ukrayinskii-folk-u-kozhnomu-sertsi-i-u-kozhnomu-sontsi.html. [In Russian].

New songs about the main thing that the modern Ukrainian music can boast about. The history of Ukraine’s achievements. Retrieved from www.com.ua/pub/...ukrainy...muzyka. [In Russian].

Otkydach, V. (2013). Pop singing and show business: teaching method. manual. Vinnytsya: Nova knyha. [In Ukrainian].

Puminov, А. Energy of people of DakhaBrakha. Retrieved from peoples.ru://www.peoples.ru/art/musicalternative_generaldahabraha. [In Russian].

Stepurko, O. M. (2006). Scat improvisation. Moscow: Camerton. [In Russian].

Tormakhova, V. M. (2000). Ukrainian pop music and folklore: interpenetration and synthesis (Thesis of Candidate of Art Criticism, special field 17.00.03 — Music Art). National Musical Academy of Ukraine named after P. I. Tchaikovsky Kyiv. [In Ukrainian].

Filts, B. M. (1979). Harmony of solo singing. Kyiv: Naukova dumka [In Ukrainian].

Tsaitler, K. 24 musical breakthroughs of Ukraine that shocked the world. Retrieved from http://24tv.ua/ru/24_muzykalnyh_proryva_ukrainy_kotorye_potrjasli_mir_n603405. [In Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-05-25

Номер

Розділ

Музичне мистецтво