Cуспільна солідарність сучасної України та «Молодої України»: культурологічні паралелі
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.060.17Анотація
Актуальність. Актуальність теми зумовлена необхідністю усвідомлення українським суспільством своєї історичної перспективи.
Mета статті — простежити культурологічні паралелі між сьогоденням та «франківським періодом», коли українське суспільство сягало сучасного рівня солідарності, акцентуючи саме на сучасному контексті травматичних подій в Україні.
Методологія. Базовим є культурологічний підхід. У розвідці застосовано методи опису, компаративного аналізу й узагальнення.
Результати. За часів «Молодої України» українське суспільство сягало такого рівня солідарності, яке має місце сьогодні в медіапросторі. У сучасних умовах української дійсності на фоні травматичних подій відбувається, з одного боку, посилення консенсусу та формування солідарності, а з іншого — виявляється відсутність спільної мети для суспільства загалом. Усвідомлення суті негативного досвіду може стати основою актуалізації національної ідеї та патріотизму. Українське суспільство має пройти ще тривалий шлях становлення, протягом якого травма набуває ознак культурного процесу, що підтримується різними формами репрезентації. Ідеться про створення дискурсу, у якому важливими є як академічний наратив травми, так і її медійні репрезентації.
Новизна зумовлена вибором аспекту дослідження. Суспільна солідарність сучасної України порівняно з «франківським періодом» досі не була предметом культурологічного аналізу.
Практичне значення. Матеріали і висновки розвідки посприяють ліпшому розумінню специфіки трансформації нинішнього українського суспільства; можуть бути корисними під час викладання нормативних курсів та спецкурсів з історії української культури та літератури.
Посилання
Alexander, J. (2003). Cultural trauma and collective identity. The meaning of social life. A cultural sociology. Oxford: Oxford: University Press [In English].
Alexander, J. (2013). The meaning of social life. A cultural sociology. Moscow: Praksis [In Russian].
Bass, I. & Kaspruk, A. (1983). Ivan Franko: Life and work. Kyiv : Naukova Dumka [In Ukrainian].
Beniamin, V. (2000). On the notion of history. New literary review, 46, 81–90 [In Russian].
Franko, I. (1956). Selected socio-political and philisophical works. Kyiv: State publishing house for political literature [In Ukrainian].
Horskyi, V. (1997). A history of Ukrainian philosophy. Kyiv: Naukova Dumka [In Ukrainian].
Hrytsak, Ya. (2006). A prophet in his land. Franko and his contemporaries (1856–1886). Kyiv: Krytyka. [In Ukrainian].
Karas, A. (2001). The ethics of freedom and solidarity in a civil society. Independent culturological journal ‘Yi’, 21. Retrieved from http://www.ji.lviv.ua/n21texts/karas.htm [In Ukrainian].
Kravchenko, O. (2015) Key issues of modern cultural policy in Ukraine. Culture of Ukraine, 49, Kharkiv, 188–199 [In Ukrainian].
Kurakin, D. (2013). Solidarity and the theury of trauma. Retrieved from http://postnauka.ru/video/16191 [In Russian].
Nora, P. (1999). The problems of the places of memory. France — memory (pp.17–50). S.-Petersburg: S.-Peterb. Univ. [In Russian].
Ohienko, V. (2011). Cultural trauma in modern foreign historiography. National and historical memory, 1, 148-160 [In Ukrainian].
Patočka, J. (1981) Essais heretiques. Sur la philosophie de l’histoire. Paris: Ed. Vernier [In French].
Popovych, M. (1998). Essays in the history of Ukrainian culture. Kyiv: ArtEk [In Ukrainian].
Renan, E. (2010). What is a nation. In О. Protsenko & V. Lisovyi (ed.) Nationalism: Anthology. Kyiv: Smoloskyp [In Ukrainian] .
Zabuzhko, О. (1992). The philosophy of Ukrainian idea and the European context. Kyiv: Naukova Dumka [In Ukrainian].
Zhurzhenko, Т. (2003). A myth of two Ukraines. Modern Times, 4, 78–83 [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.