Греко-католицьке духовенство Східної Галичини в контексті розвитку мистецтва як важливого чинника поглиблення національної свідомості українців у культуротворчому просторі регіону (20 — І пол. 40 рр. ХХ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.060.16Анотація
Висвітлено маловивчені питання щодо впливу діячів Української греко-католицької церкви Східної Галичини на театральне мистецтво й кінематограф краю у 20 — І пол. 40 рр. ХХ ст. Розглянуто діяльність та репертуар аматорських драматичних гуртків при філіях товариства «Просвіта» під керівництвом місцевих духівників, роботу кінематографічної секції Марійського товариства, зв’язок священиків з професійними трупами та творцями кіно. Друга світова війна негативно відобразилась на станові театру та кіномистецтва Східної Галичини, проте духовенство всіма можливостями підтримувало культуротворчий розвиток регіону в означений період. Підкреслено, що греко-католицькі священики дбали про наповнення українського мистецтва п’єсами й фільмами, які розширювали світогляд, популяризували національну культуру та мали високий моральний вплив на галичан.Посилання
Andrushko, V. (1993). Bolechiv and the outskirts. Strijshchyna: historical-memoir collection (Vol. 3, pp. 147-153). New York - Paris - Sydney - Toronto: The Stryish Committee. [In Ukrainian].
Andrushko, V. (1993). Valley. Strijshchyna: historical-memoir collection (V. 3, pp. 219-248.). New York - Paris - Sydney - Toronto: The Stryish Committee. [In Ukrainian].
Poster about the play (1935, May 3). Dilo, p. 5 [In Ukrainian].
Bolechivshchyna. Mother’s Day (1932, September 14). Dilo, p. 5 [In Ukrainian].
Shevcharyk, N. (2016). Grigor Luzhnytsky: an artist who forever remained a Ukrainian. Dyvoslovo: Ukrainian language and literature at educational institutions, 3, 54-60. [In Ukrainian].
Hnip, I. (2013). The Galician press of the interwar era about the promotion of the Greek Catholic Church to Ukrainian culture (20-30s of the XX century). Shid, 3, 91-98. [In Ukrainian].
Gunovsky, I. (2010). Reading activity «Enlightenment» in p. Makhnovtsi on Zolochivshchina. Ukraine: cultural heritage, national consciousness, statehood, collection of scientific works. 19, 307-309. Lviv: The publication of the Institute of Ukrainian Studies named after I. Krypyakevich of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].
Zulyak, I. (2002) Formation and development of «Prosvita» in the Ternopil Voivodship in the interwar period (1919-1939). Scientific notes of Ternopil State Pedagogical University named after V. Hnatyuk. Series: History, 1, 65-72. Ternopil: Edition of the TPU named after V. Hnatyuk. [In Ukrainian].
Dovgalyuk, I. and Schenk, S. (1996). Institute of folk art in Lviv and cultural and educational life of Galicia in 1941-1944. Notes of the Scientific Society named after Shevchenko, 232, 448-463. Lviv: Edition of NTSh. [In Ukrainian].
Klimkovich, S. (1993). Cultural and educational work in Zhydachiv. Strijshchyna: historical-memoir collection (Vol. 3, pp. 483-491). New York - Paris - Sydney - Toronto: The Stryish Committee. [In Ukrainian].
Krasilnikova, O. (1999). History of the Ukrainian theater of the XX century. Kyiv: Lybid. [In Ukrainian].
Skrypnyk, G. (Ed.) (2016). History of Ukrainian Cinema: 1930-1945. Kyiv. [In Ukrainian].
Smolyak, P. (2017). Amateur theatrical circles of the Prosvita community in the villages of Ternopil region in the interwar period. Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series: Historical Sciences, 26, 72-78. Ostroh: Edition of the National University of Ostroh Academy. [In Ukrainian].
Sofroniv, V. (1938, September 28). Krylos under the lens. Dilo, p. 2 [In Ukrainian].
Theater and Religion (1936, May 10), Meta, p. 4 [In Ukrainian].
Potichny, P. (2001). Pavlokoma: the history of the village 1441-1945. Lviv - Toronto: Pavlokoma Foundation. [In Ukrainian].
The drama circles began. Conversation with dir. S. Saprun (1943, January 3). Lvivski visti, p. 3 [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine (Central State Historical Archives of Ukraine), Lviv, Ukraine.rep. 206, des. 1., file 125, storage unit 1, p. 1. [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine, rep. 309, des.1, file 88, storage unit 65, p. 37-40. [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine, rep. 348, des. 1, file 6453, storage unit 28, p. 6 [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine, rep. 348, des. 1, file 6457, storage unit 59, p. 6 [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine, rep. 348, des. 1, file 6489, storage unit 1, p. 1 [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine, rep. 358, des. 1, file 127 storage unit 118, p. 2 [In Ukrainian].
CSHA of Ukraine, rep. 508, des. 1, file 29, storage unit 77, p. 33, 46 [In Ukrainian].
Gierszewska B. (2006). Cinema and film in Lviv In 1939. Kielce: The publishing house of the Academy of Sventechsische. [In Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.