Герменевтика трилера: від Вільяма Шекспіра до Дена Брауна

Автор(и)

  • O. S. Kolesnyk Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, м. Чернігів, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0597-6489

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.060.06

Анотація

Актуальність. Одним з важливих напрямів сучасної культурології є винайдення філософських підтекстів популярної культури.

Мета статті — висвітлити іманентну наявність герменевтичної проблематики в жанрі трилера, а також визначити деякі тенденції її розкриття.

Методологія. Для дослідження використано метод  культурологічної герменевтики, доповнений сумісними з ними методологіями, такими як аналітична психологія.

Результати. У результаті дослідження виявлено, що герменевтика трилера багатоаспектна. Основними її рівнями вважають: 1. Самоусвідомлення протагоніста; 2. Необхідність для героя зрозуміти свого ворога та його дії; 3. Розуміння певного політичного та соціокультурного контексту; 4. Деякі трилери мають «анагогічний» рівень, де світ тлумачиться як текст, який необхідно розшифрувати. У трагедіях Шекспір запровадив набір актантів, який досі використовують практично в усіх трилерах, незалежно від виду мистецтва; деякі його твори вважають «прото-трилерами» зі значним герменевтичним потенціалом. Наступний етап розвитку герменевтичної проблематики в жанрі пов’язаний з творчістю Дж. Бакена. Нині виникає піджанр «культурологічного трилера», популяризованого Деном Брауном.

Новизна. Стаття є першою спробою встановлення нової культурологічної проблематики (імпліцитна філософська основа конкретного мистецького жанру), визначення форм та тенденцій «герменевтики трилера».

Практичне значення. Матеріали і результати роботи можна використовувати під час підготовки курсів лекцій з історії та теорії світової культури.

Висновки. Трилер як жанр основується на вираженій герменевтичній проблематиці. Від протагоніста вимагається усвідомити власну ідентичність, характер та мотиви своїх супротивників, загальну ситуацію в суспільстві, інколи — світ в цілому. Серед тем, які потребують подальшого дослідження, — вплив Шекспіра на сучасну популярну культуру; вивчення спадщини Дж. Бакена; подальший розвиток концепту «культурологічний трилер».

Біографія автора

O. S. Kolesnyk, Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, м. Чернігів

доктор культурології, доцент

Посилання

Hamburg, L. (2016). Oh, the Fog of London… An Invitation into the World of the Classical English Detective. Кiev: Raduga [In Russian].

Kluger, D. (2005). The Baskerville Mystery: The History of the Classical Detective. Moscow: Text [In Russian].

Krapivnyk, G. O. (2015). Philosophical-anthropological implications of the detective practices (Abstract of candidate’s thesis). Kharkiv: KhNPU [In Ukrainian].

Buchan, J. (2010). The Three Hostages. The Complete Richard Hannay Stories. Wordsworth Classics. [In English].

Chesterton, G. K. A Defense of Detective Stories. Retrieved from https//www.chesterton.org/a-defence-of-detective-stories/ [In English].

Chesterton, G. K. The Secret of Father Brown. Retrieved from https://www.wikilivres.ca/wiki /The_Secret_of_Father_Brown/The_Secret_of_Father_Brown [In English].

Summerscale, K. (2008). The Suspicions of Mr. Whicher, or The Murder at Road Hill House. London: Bloomsbury. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-11

Номер

Розділ

Теорія та історія культури