Крос-культурний контекст соціалізації іноземних студентів в освітньо-культурному середовищі закладу вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.060.01Анотація
Досліджено актуальну проблему соціалізації іноземних студентів в освітньо-культурному середовищі закладу вищої освіти в крос-культурному контексті. Актуальність тематики зумовлена загостренням питань, пов’язаних зі збільшенням контингенту іноземних студентів у системі вищої освіти України та пошуками оптимальних шляхів удосконалення освітнього процесу цієї категорії студентської молоді, що передбачає створення сприятливих умов для гармонізації процесу їх соціалізації.
Мета розвідки — з’ясувати специфіку процесу соціалізації іноземних студентів у системі вищої освіти України, зумовлену крос-культурним контекстом; визначити шляхи вдосконалення цього процесу з урахуванням когерентності соціальної диспозиції.
Методологія дослідження проблеми базується на використанні методу крос-культурного аналізу, концептуальних положень культурних студій Клакхона, основних положень теорії соціалізації особистості.
Наукова новизна праці полягає у визначенні специфіки акультурації іноземних студентів та особливостей протікання «культурного шоку» в освітньо-культурному середовищі закладу вищої освіти в контексті міжкультурної комунікації; у розгляді процесу соціалізації іноземних студентів як такого, що складається з трьох етапів: соціальної адаптації, соціальної інтеграції, соціальної індивідуалізації.
Результати розвідки полягають у визначенні культурної зумовленості соціалізації іноземних студентів в освітньо-культурному середовищі закладу вищої освіти, необхідності врахування особливостей стадій протікання «культурного шоку» в процесі соціального виховання іноземних студентів у контексті міжкультурної комунікації.
Отримані результати можуть бути основою розроблення концепцій міжнародної освіти як культурної практики та впроваджені через реалізацію міжнародної освітньої діяльності закладів вищої освіти сучасної України.
Отже, проведене дослідження свідчить: соціалізація іноземних студентів має специфіку, зумовлену особливостями іноземних студентів як представників інокультурного соціуму, носіїв національних традицій та звичаїв, детермінованих соціумом і культурою країни походження, саме тому її необхідно розглядати в крос-культурному контексті.Посилання
Andreeva, G. M. (2007). Social Psychology. Moscow: Aspect Press. [In Russian].
Vereshchagin, E. M. and Kostomarov, V. G. (1990). Language and Culture: Linguistic Studies in Teaching Russian as a Foreign Language. Moscow: Russian language. [In Russian].
Grushevitskaya, T. G., Popkov, V. D., and Sadokhin, A. P. (2002). Fundamentals of intercultural communication: a textbook for universities. A. P. Sadokhin (Ed.). Moscow: UNITY-DANA.[In Russian].
Zvereva, I. D. (ed.). (2008). Social pedagogy: small encyclopedia. Kyiv: Center for Educational Literature. [In Ukrainian].
Matsumoto, D. (2008). Man, culture, psychology. Amazing puzzles, research and discovery. St. Petersburg: Prime-Euroznak.[In Russian].
Mudrik, A. V. (2006). Socialization of a man: a textbook for students of higher educational institutions. Moscow: Publishing Center «Academy». [In Russian].
The newest philosophical dictionary (3rd edition, corrected). (2003). A. A. Gritsanov (Comp., Ed.). Minsk: The Book House. [In Russian].
Pochebut, L. G. (2012). Cross-cultural and ethnic psychology: a textbook. St. Petersburg: Peter. [In Russian].
Ryzhanova, A.O. (2005). Development of social pedagogy in the socio-cultural context (Abstract of a thesis ... Dr. of Pedagogical Sciences: 13.00.05 - social pedagogy). Lugansk: Taras Shevchenko Lugansk National Pedagogical University. [In Ukrainian].
Sadokhin, A. P. (2005). Introduction to the theory of intercultural communication. Moscow: High school. [In Russian].
Sheyko, V. M. and Bogutsky, Yu.P. (2005). Formation of the foundations of cultural studies in the era of civilization globalization (second half of the 19th - early 21st century.): Monograph. Kyiv: Genesis.[In Ukrainian].
Yakovleva, A. N. (2012). Linguistics as a problem of interdisciplinary research. Education and Science, 7 (96), 125-134. [In Russian].
Oberg, К. (1960). Culture Shock Adjustments to New Cultural Environments. Practical Anthropology, 7, 177–182. [In English].
Triandis, H. S. (1994). Culture and Social Behavior. N. Y. ect.: McGraw-Hill.[In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.