Феномен концертмейстерського мистецтва в контексті наукової рефлексії

Автор(и)

Анотація

Досліджено сучасні тенденції осмислення сутності та специфіки концертмейстерського мистецтва. Виявлено дискусійність репрезентації концертмейстерства, а саме: відсутність чітких дефініцій, ототожнення з поняттям акомпанування, «вторинний» статус в ансамблевому, зокрема камерному вокальному виконавстві, домінування педагогічного модусу у визначенні специфіки. Відзначено також тенденції формування засад цілісного осмислення концертмейстерства як багаторівневого та багатокомпонентного феномену в контексті фахових навичок і компетентностей.

Біографія автора

N. V. Boyko, Харківське музичне училище імені Б. М. Лятошинського, м. Харків

концертмейстер

Посилання

Balanko, O. M. (2017). Ukrainian chamber vocal music of the late 20th — early 21st centuries.as a performance phenomenon. (Abstract dissertation of Candidate of Arts in Specialty 17.00. 03 — Music Art). Odesa: Odesa National Academy of Music named after A. V. Nezhdanova. [In Ukrainian].

Dorosh, T. L. (2015). Associative art in the preparation of a future specialist-musician. Traditions and innovations in higher architectural and artistic education, 1, 34–37. [In Ukrainian].

Ekonomova, E. (2003). Organization of concertmaster and singer co-creation. Odesa: K. D. Ushinsky PDPU.[In Ukrainian].

Tooth, G. O. (2015). Concert Art: Study Methods and Leading Scientific Discourses. Traditions and innovations in higher architectural and artistic education, 2, 16-19. [In Ukrainian].

Inyutoktina, N. V. (2012). Range of concertmaster’s performance of vocal-piano duo. Herald of KDADM, 4, 124–126. [In Ukrainian].

Iniatokina, N. V. (2010). Phenomenon of the pianist-concertmaster in the vocal-instrumental ensemble (the case of the Austro-German vocal cycle of the 19th century.). (Author’s abstract of Candidate of Arts Studies 17. 00. 03 — Music Art). Kharkiv; Kharkiv State University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky. [In Ukrainian].

Kalenik, I. V. (2014). Concert activities — historical and pedagogical aspects.Youth and Market, 3 (110), 124–128. [In Ukrainian].

Kalenik, I. V. (2013). Theoretical aspects of the formation of concertmaster skills of future music teachers. Topical issues of artistic pedagogy, 2, 50–54. [ In Ukrainian].

Karpenko, T. and Pechenyuk, M. (2011). Concert master’s competence of music teacher: terms and concepts. Kamyanets-Podilsky: PP Buynitsky [In Ukrainian].

Kubantseva, E. (2002). Concert master class. Moscow: Publishing Center «Akademiya». [In Ukrainian].

Molchanova, T. (2015). The art of a pianist-concertmaster in a cultural-historical context: history, theory, practice, monograph. Lviv: League Press. [In Ukrainian].

Nikitskaya, E. S. (2000). The emergence of a concertmaster specialty in Ukraine. Current issues of musical and theatrical art: art studies, pedagogy and performance, Materials of the inter-university scientific-methodical conference of the teaching staff of 25-26 Dec. 2000 (pp. 183–188). Ministry of Culture and Arts of Ukraine, Kharkiv State University of Arts named after I. P. Kotlyarevsky. Kharkiv [In Ukrainian].

Polzun, L. (2009). Ensemble work of pianist-concertmaster L. Polzun. Odesa: Photosynthesis. [In Ukrainian].

Polzun, L. (2005). Scientific and artistic aspects of the artistic activity of the pianist-concertmaster. (Abstract thesis of Candidate of Arts Studies 17. 00. 03. — Music Art). Kyiv; Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology named after M. T. Rylsky, National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Umanets, O. (2003). Musical culture of Ukraine of the second half of 20th century. Kharkiv: Region-Inform. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-13

Номер

Розділ

Теорія та історія мистецтв