Символізм кола в традиційному мистецтві (українсько-ірландські паралелі)

Автор(и)

  • O. S. Chastnyk Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-5188-5097

Анотація

Актуальність. У традиційному мистецтві прості графічні форми мають глибокий символічний зміст з прадавніми уявленнями про структуру світу. Тому дослідження символіки на матеріалі таких знаків набувають особливої важливості в періоди осмислення нацією своєї культурної спадщини і можуть надати цікаві результати.

Мета статті — здійснити крос-культурне дослідження класу орнаментальних та епічних текстів українського й ірландського традиційного мистецтв, що належать до графічної ідеї кола.

Методологія. У цій розвідці, виконаній в умовно-синхронічній площині, автор послуговується компаративним, структурно-семантичним та архетипним аналізом.

Результати. Порівняльний аналіз засвідчив кореляцію між графічними та вербальними символами в межах кожної традиції, а також між символікою традиційного мистецтва України й Ірландії. Семантичний інваріант кола (замкнений простір та циклічність часу) графічно поданий в орнаментальних текстах як структурно-дистрибутивні варіанти. У наративному традиційному мистецтві мотив шляху з ритмічним повторенням «зупинок» і неодмінним поверненням героя після виконання його місії ізоморфний до графічного образу кола. Архетипні теми простору і часу метафорично представлені константним набором символічних кодів, спільних для обох культур.

Новизна. Стаття є першою спробою двопланового порівняння: з одного боку — орнаментальні та наративні тексти, а з іншого — ірландське й українське традиційне мистецтво.

Практичне значення. Матеріали і результати роботи можуть бути корисними під час підготовки курсів лекцій, присвячених компаративним і семіотичним дослідженням традиційного мистецтва.

Висновки. І стародавню Ірландію, і Україну-Русь можна розглядати як топологічно еквівалентні фігури з чіткою опозицією «центр — периферія»: обидві цивілізації були оточені ворожим хаосом океану та кочового Степу. Звідси вражаючий «космічний» символізм українського та ірландського традиційного мистецтва з популярним орнаментальним мотивом кола та епічною ідеєю виходу за межі замкненого кола (міста, острова) у загадковий відкритий простір («чисте поле», океан тощо).

Біографія автора

O. S. Chastnyk, Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

McCaffrey, C. and Eaton, L. (2003). In search of ancient Ireland: The origins of the Irish from Neolithic times to the coming of the English. Chicago: Ivan R. Dee. [In English].

Meehan, A. (1999). Spiral patterns. London: Thames and Hudson. [In English].

Meehan, (2007). The Celtic design book. London: Thames and Hudson. [In English].

Ó hÓgáin, D. (2006). The lore of Ireland: An encyclopaedia of myth, legend and romance. London: Boydell Press. [In English].

Zerbst, M., and Kafka, W. (2003). Das große Lexikon der Symbole. Leipzig: E. A. Seemann Verlag. [In German].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-02-13

Номер

Розділ

Теорія та історія мистецтв