Виконавське мистецтво Японії крізь призму програми Традиційного театрального тренінгу в Кіото
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.17Ключові слова:
японські традиційні театральні практики, Т.Т.Т., Кіотський Арт-Центр, перформативні мистецтва, но, кьоген, ніхонбуйо, коцудзумі, тіло актораАнотація
У статті розглядаються особливості виконавських мистецтв (но-кьоген, коцдзумі, ніхонбуйо). У фокусі дослідження — навчальна програма з японських перформативних мистецтв (Т.Т.Т. — традиційний театральний тренінг). Мета статті полягає у висвітлення науково-творчих та педагогічних аспектів програми Традиційного театрального тренінгу та особливостей виконавських мистецтв внаслідок її реалізації. Джерельна база складається з матеріалів, зібраних під час безпосередньої участі в тренінгах у 2017, 2019 та 2024 рр.; даних, зібраних шляхом опитування учасників програми, документів, концертних програм тощо. У статті визначено основні етапи розвитку програми, її відмінність від похідних версій театрального інтенсиву. Висвітлено методи та прийоми навчання, узагальнено досвід інтернаціоналізації національної традиції, висвітлено досвід автора та інших учасників програми, її вплив на осмислення специфіки японських перформативних практик через практичний досвід; окреслюється науковий, творчий, педагогічний потенціал програми.
Дослідження здійснене завдяки грантовій підтримці Кіотського Арт-центру.
Посилання
Bouranova, A. (2025, February 18). CFA senior’s thesis blends traditional Japanese Noh theater with Western opera: Chris Ellars’ Here Where the River Forever Divides Them is a hybrid of the Noh play Sumida River and the XX century British opera Curlew River. By Today. https://surl.lu/euwejk. [In English].
Dredger, L. (2023). LUTSF. https://lutsf.org.uk/laura-dredger/. [In English].
Jackson, R. (2019). Frayed fabrications: Feminine mobility, surrogate bodies, and robe usage in Noh drama. Theatre Survey, 60(3), 355–384. https://doi.org/10.1017/S0040557419000255. [In English].
Theatre Nohgaku. (n.d.-a). Noh training project. https://www.theatrenohgaku.org/noh-training-japan. [In English].
Noh Training Project UK. (n.d.-b). Noh training project UK. https://nohtrainingprojectuk.org/. [In English].
Theatre Nohgaku. (n.d.-c). Noh training project US: Theatre Nohgaku at Hampden-Sydney College. https://surl.li/jfynnu. [In English].
Rath, E. (2004). The ethos of Noh actors and their art. Harvard University Press. https://www.jstor.org/stable/j.ctt1tfjcbd. [In English].
Raz, J. (1983). Audience and actors: A study of their interaction in the Japanese traditional theatre. E. J. Brill. https://brill.com/display/title/2884. [In English].
Rogals, A. (2012, June 2). The Kyoto TTT program. Hyogo Times. https://www.hyogoajet.net/hyogotimes/2012/06/the-kyoto-ttt-program/. [In English].
Salz, J. (2011). Tech-noh-logies: Historic and contemporary perspectives on Japanese classical masked dance-theatre expressions. Asian Performing Arts Forum. https://surl.lu/vmqxjj. [In English].
Salz, J. (Ed.). (2016). A history of Japanese theatre. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139525336. [In English].
Salz, J. (2015). Traditional theater training 30th anniversary booklet, 1984–2014. Kyoto Art Center. [In English].
Salz, J. (2024). 40 years of traditional theater training in Kyoto. Kyoto Journal, 108, 68–78. [In English].
Sellers-Young, B. (2023). Autoethnography and somatic modes of attention. Public, 34(67), 125–135. https://doi.org/10.1386/public_00149_1. [In English].
The International Noh Institute. (n.d.). The International Noh Institute. https://surl.li/zhckiv. [In English].
Traynor, J. K. (2017). Treading in the formaldehyde of tradition: Kata as somatic text in the Japanese Nō and Kyōgen theatres [Master’s thesis, University of Alberta]. University of Alberta Education & Research Archive. https://surl.li/odsuvb. [In English].
Yamashita, R. (2002). Kyoto City: Kyoto Art Center Traditional Arts Creation Program “Traditional Theatre Training”. Japan Foundation for Regional Art-Activities, 89. [In Japanese].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.