Специфіка виконавського осмислення Раду Лупу «Концерту для фортепіано з оркестром» та «Рапсодії в стилі блюз» Джорджа Гершвіна

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.16

Ключові слова:

індивідуальний виконавський стиль, Раду Лупу, Дж. Гершвін, виконавське прочитання, ансамблева взаємодія

Анотація

На основі музикознавчого аналізу виконавського прочитання «Рапсодії в стилі блюз» та «Концерту для фортепіано з оркестром» Дж. Гершвіна, здійсненого румунським піаністом Раду Лупу, виявлено певні аспекти його індивідуального виконавського стилю та принципи виконавського втілення цієї музики. Визначено, що в процесі інтерпретації означених творів піаніст прагне точно передати особливості їхньої стилістики й образно-змістовне наповнення. Цьому сприяє як точне дотримання всіх авторських ремарок, зазначених у партитурі, так і внесення незначних коректив до оригінального нотного тексту фортепіанної партії в сольних фрагментах. Такий творчий підхід, у сукупності з гнучкою агогікою та динамікою, дозволяє внести в розвиток тематичного матеріалу творів елемент quasi-імпровізаційності, доречної в контексті джазової стилістики. Також у статті виявлено принципи ансамблевої взаємодії піаніста з оркестром.

Біографія автора

Р. В. Ніколенко, Харківська державна академія культури, м. Харків

доктор філософії (музичне мистецтво), старший викладач, кафедра фортепіано

Посилання

ADGO. (2016, November 30). Radu Lupu plays Gershwin Concerto in F and Rhapsody in Blue — 1973 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=WcGPMoBmv4g. [In English].

Gershwin, G. (1942). Rhapsody in Blue [Musical score]. In F. Grofé (Ed.), Gershwin Rhapsody in Blue (1924) for piano and orchestra. Leihmaterial Unverkäufliches Eigentum. (Original work published 1924). https://www.scribd.com/document/779434105/Gershwin-Rhapsody-in-Blue-Full-Score. [In English].

Gershwin, G. (2019). Concerto in F [Musical score]. In H. Justus Rozemond (Ed.). (Original work published 1927). IMSLP. https://imslp.org/wiki/Piano_Concerto_(Gershwin%2C_George). [In English].

Hatten, R. S. (1993). Schubert the progressive: The role of resonance and gesture in the Piano Sonata in A, D. 959. Intégral, 7, 38–81. https://www.jstor.org/stable/40213948. [In English].

Pollack, H. (2006). George Gershwin: His life and work. University of California Press. https://archive.org/details/georgegershwinhi0000poll/mode/2up. [In English].

Classical Pianists. (2020, August 14). Radu Lupu — Chronology I. https://classical-pianists.net/generation-x/radu-lupu/chronology/. [In English].

NaxosDirect. (n.d.). Radu Lupu: Live, Vol. 5. https://www.naxosdirect.co.uk/items/radu-lupu-live-vol.-5-610262. [In English].

Ross, A. (1996, February 12). Music review; Otherworldly simplicity, inner voices and sheen. The New York Times. https://www.nytimes.com/1996/02/12/arts/music-review-otherworldly-simplicity-inner-voices-and-sheen.html. [In English].

Schiff, D. (1997). Gershwin: Rhapsody in Blue. Cambridge University Press. https://archive.org/details/gershwinrhapsody0000schi. [In English].

Scott, A. (2013). Sound drifts: The phenomenon of stylistic change in the interpretation of fixed texts. In P. de Assis, W. Brooks, & K. Coessens (Eds.), Sound & score: Essays on sound, score and notation (pp. 83–93). Leuven University Press. [In English].

Shaw, G. L. (2003). Keeping Mozart in mind (2nd ed.). Elsevier Science & Technology Books. [In English].

Shwan, S., & Drăgulin, S. (2021). The “Wild Beauty” of Brahms’s Rhapsodies, Op. 79: Structural analysis and comparative analysis of performances. Studia Universitatis Babeş-Bolyai Musica, 66(2), 309–332. https://doi.org /10.24193/subbmusica.2021.2.22. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство