Меморіальна тематика у фортепіанній творчості О. Щетинського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.15

Ключові слова:

фортепіанна музика, композиторська творчість О. Щетинського, меморіальна тематика, жанр, стиль, інтепретація

Анотація

Стаття присвячена дослідженню специфіки втілення у фортепіанних творах Олександра Щетинського одного з провідних концептуальних модусів його творчості — меморіальної тематики. Зазначено суголосність інтерпретації композитором меморіальної тематики зі світоглядними принципами метамодерну. Окреслено особливості репрезентації меморіальності у творчості митця, а саме: поліжанровість, варіабельність змістових вимірів, значущість сакральної семантики, варіаційність, медитативність, синтез жанрових моделей та композиційних технік, самостійний статус звуку, формування драматургії в просторі інтровертно спрямованих духовних пошуків. Акцентовано необхідність втілення в меморіальних фортепіанних творах композитора виконавської концепції, заснованої на інтровертному світосприйнятті та глибинному осмисленні значущості духовних цінностей.

Біографія автора

А. Ю. Рум’янцева, Харківська державна академія культури, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри фортепіано

Посилання

Berehova, O. (2020). Dialogue of cultures: The image of the Other in the musical universe. Institute of Cultural Studies of the NAS of Ukraine. https://doi.org/10.5281/zenodo.15079388 [In Ukrainian].

Vysotska, O. Ye. (2024). Cultural and historical boundaries of metamodernism. Visnyk Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho. Seriia: Filosofiia, filosofiia prava, politolohiia, sotsiolohiia, 2(61), 27–37. https://doi.org/10.21564/2663-5704.61.304455 [In Ukrainian].

Harkava, I. O. (2019). Christian images in Ukrainian musical culture of the late XX — early XXI centuries [PhD thesis, National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Komenda, O. (2006). Ukrainian music at the turn of the XX–XXI centuries in the works of the 1990s generation of composers: Development status and prospects. In Problemy pedahohichnykh tekhnolohii (2–4(31–33), 38–43). [In Ukrainian].

Kravchenko, A. I. (2017, April 25–26). In memoriam macrocycles in Ukrainian chamber-instrumental music of the late XX — early XXI centuries. In V. H. Chernets et al. (Eds.), Transformatsiini protsesy v mystetskii osviti ta kulturi Ukrainy XXI stolittia: Proceedings of the International Scientific and Creative Conference (Odesa, Kyiv, Warsaw) (pp. 76–78). NAKKKiM. [In Ukrainian].

Kushniruk, O. P. (2013). Reception of minimalism in the creative work of Oleksandr Shchetynskyi. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 19(1), 204–208. [In Ukrainian].

Revenko, N. V. (2012). Compositional techniques as a means of embodying new semantics in the piano works of Ukrainian authors of the late XX century. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 37, 469–479. [In Ukrainian].

Revenko, N. V. (2004). Piano works of Ukrainian composers in the context of the development of Ukrainian musical culture (1980s–1990s) [Author’s abstract of PhD thesis, Kyiv National University of Culture and Arts]. Kyiv National University of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Rud, P. V. (2021). The evolution of the compositional style of Oleksandr Shchetynskyi [PhD thesis, I. P. Kotliarevskyi Kharkiv National University of Arts]. I. P. Kotliarevskyi Kharkiv National University of Arts. [In Ukrainian].

Savchenko, H. S. (2024, May 24–26). Emphatic techniques in the war-themed works of Oleksandr Shchetynskyi. Aktualni problemy rozvytku ukrainskoho ta zarubizhnoho mystetstv: kulturolohichnyi, mystetstvoznavchyi, pedahohichnyi aspekty: Proceedings of the IX International Scientific and Practical Conference (Svityaz, Shatsk District, Volyn Region) (pp. 66–68). Liha-Pres. https://doi.org/10.36059/978-966-397-390-6-20 [In Ukrainian].

Savchenko, H. S. (2021). Meanings and codes in the instrumental works of O. Shchetynsky. In O. I. Samoilenko et al. (Eds.), Modern Ukrainian Musicology: From Musical Artifacts to Humanistic Universals: Collective Monograph (pp. 231–251). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-12 [In Ukrainian].

Umanets, O. V. (2023, May 17–23). Problematization of the human image in the context of metamodern culture. In Ye. I. Sokol (Ed.), Informatsiini tekhnolohii: nauka, tekhnolohiia, osvita, zdorovia: Abstracts of the 31st International Scientific and Practical Conference MicroCAD-2023 (Kharkiv) (p. 929). NTU “KhPI”. [In Ukrainian].

Fadieieva, K. V. (2016). Theoretical and game-based projections in modern musicological research. Mystetstvoznavchi zapysky, 30, 7–10. [In Ukrainian].

Chabanenko, N. A. (2019). Ukrainian piano music of the XX century and the tendencies of avant-garde. Visnyk akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, 198–200. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2019.191372 [In Ukrainian].

Shchetynskyi, O. S. (2019). Musical iconography of the Annunciation: Personal experience. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, XVII, 74–89. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство