Драматургія абсурду як спосіб осмислення реальності (на матеріалі фільму режисера Т. Вайтіті, «Кролик Джоджо», 2019)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.14Ключові слова:
драматургія абсурду, сатира, гротеск, гумор, ідеологія, тоталітаризм, кінокомедія, «Кролик Джоджо»Анотація
Проаналізовано, як драматургія абсурду як засіб осмислення реальності функціонує на прикладі фільму «Кролик Джоджо» (реж. Т. Вайтіті, 2019). У фокусі дослідження — сатиричні, гротескові та комедійні прийоми, що в абсурдному ключі висвітлюють соціальні й історичні явища. Досліджено, яким чином гумор і абсурдна драматургія сприяють деконструкції ідеологічних міфів, критиці тоталітаризму та формуванню альтернативного способу сприйняття дійсності. На прикладі фільму простежено подвійний рівень наративу: зовнішній та внутрішній. Увагу зосереджено також на дитячій перспективі як ключовій драматургічній конструкції, що дозволяє розкрити абсурдність тоталітарної логіки через щиру, але наївну точку зору головного героя. Здійснена спроба виявити специфіку драматургії абсурду в сучасному кінематографі на матеріалі конкретного фільму, розкривши драматургічний потенціал абсурдного як інструменту філософської і соціальної рефлексії. Розглянуто також особливості поєднання жанрових складових комедії, драми та сатири в межах абсурдистської естетики. Висновано, що абсурд у фільмі є не хаотичним елементом, а структурним принципом побудови наративу, який дозволяє критично переосмислити трагічні історичні події, поєднуючи емоційну глибину з інтелектуальним дистанціюванням.
Посилання
BAFTA. (2020, February 02). Taika Waititi’s Hilarious Acceptance Speech for Jojo Rabbit’s Adapted Screenplay Win | EE BAFTA Film [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ocHyf-KWekE. [In English].
Camus, A. (1955). The Myth of Sisyphus and Other Essays. Vintage Books. [In English].
Golden Globes. (2020). Jojo Rabbit. Retrieved from https://goldenglobes.com/film/jojo-rabbit/. [In English].
Lippert, C. W. (2021). Snake mind, wolf body, panther courage: Jojo Rabbit as a critique of hegemonic masculinity [Master’s thesis, Utah State University]. Utah State University. https://doi.org/10.26076/d876-0781. [In English].
Ni, W., Wang, T. (2022). The Absurdist Doctrine of Jojo Rabbit and Absurdism in Personalized Characters. In A. Holl et cet., Proceedings of the 2022 5th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2022) (pp. 1984–1990). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-89-3_226. [In English].
Rotten Tomatoes. (n.d.). Jojo Rabbit. Retrieved from https://www.rottentomatoes.com/m/jojo_rabbit. [In English].
Skiles, W. (2024). Jojo Rabbit and the child’s imagination: Satire, fascism, and the Nazi imaginary. CINEJ Cinema Journal, 8(2), 55–73. https://doi.org/10.5195/cinej.2024.601. [In English].
Søndergaard, R. (2022). Jojo Rabbit, or On Education: Taika Waititi’s Take on Childhood, Democracy, and Hope. Jeunesse, 14(2), 177–198. https://utppublishing.com/doi/10.3138/jeunesse-2022-0019
Thomson, G. (2020, December 18). Parody and political critique in Jojo Rabbit. In H. Moura (Ed.), Hudson Moura. https://www.hudsonmoura.net/parody-and-political-critique-in-jojo-rabbit/. [In English].
Vendrell, J. S. (2022). Jojo Rabbit, or On Education: Taika Waititi’s Take on Childhood, Democracy, and Hope. Jeunesse, 14(2), 177–198. https://doi.org/10.3138/jeunesse-2022-001. [In English].
Waititi, T. (Director). (2019). Jojo Rabbit [film, DVD]. Fox Searchlight Pictures. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.