Драматургія абсурду як спосіб осмислення реальності (на матеріалі фільму режисера Т. Вайтіті, «Кролик Джоджо», 2019)

Автор(и)

  • Е. Л. Нечмоглод Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, м. Київ, Україна https://orcid.org/0009-0001-9309-8435

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.14

Ключові слова:

драматургія абсурду, сатира, гротеск, гумор, ідеологія, тоталітаризм, кінокомедія, «Кролик Джоджо»

Анотація

Проаналізовано, як драматургія абсурду як засіб осмислення реальності функціонує на прикладі фільму «Кролик Джоджо» (реж. Т. Вайтіті, 2019). У фокусі дослідження — сатиричні, гротескові та комедійні прийоми, що в абсурдному ключі висвітлюють соціальні й історичні явища. Досліджено, яким чином гумор і абсурдна драматургія сприяють деконструкції ідеологічних міфів, критиці тоталітаризму та формуванню альтернативного способу сприйняття дійсності. На прикладі фільму простежено подвійний рівень наративу: зовнішній та внутрішній. Увагу зосереджено також на дитячій перспективі як ключовій драматургічній конструкції, що дозволяє розкрити абсурдність тоталітарної логіки через щиру, але наївну точку зору головного героя. Здійснена спроба виявити специфіку драматургії абсурду в сучасному кінематографі на матеріалі конкретного фільму, розкривши драматургічний потенціал абсурдного як інструменту філософської і соціальної рефлексії. Розглянуто також особливості поєднання жанрових складових комедії, драми та сатири в межах абсурдистської естетики. Висновано, що абсурд у фільмі є не хаотичним елементом, а структурним принципом побудови наративу, який дозволяє критично переосмислити трагічні історичні події, поєднуючи емоційну глибину з інтелектуальним дистанціюванням.

Біографія автора

Е. Л. Нечмоглод, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, м. Київ

викладач, аспірант кафедри кінорежисури та кінодраматургії

Посилання

BAFTA. (2020, February 02). Taika Waititi’s Hilarious Acceptance Speech for Jojo Rabbit’s Adapted Screenplay Win | EE BAFTA Film [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ocHyf-KWekE. [In English].

Camus, A. (1955). The Myth of Sisyphus and Other Essays. Vintage Books. [In English].

Golden Globes. (2020). Jojo Rabbit. Retrieved from https://goldenglobes.com/film/jojo-rabbit/. [In English].

Lippert, C. W. (2021). Snake mind, wolf body, panther courage: Jojo Rabbit as a critique of hegemonic masculinity [Master’s thesis, Utah State University]. Utah State University. https://doi.org/10.26076/d876-0781. [In English].

Ni, W., Wang, T. (2022). The Absurdist Doctrine of Jojo Rabbit and Absurdism in Personalized Characters. In A. Holl et cet., Proceedings of the 2022 5th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2022) (pp. 1984–1990). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-89-3_226. [In English].

Rotten Tomatoes. (n.d.). Jojo Rabbit. Retrieved from https://www.rottentomatoes.com/m/jojo_rabbit. [In English].

Skiles, W. (2024). Jojo Rabbit and the child’s imagination: Satire, fascism, and the Nazi imaginary. CINEJ Cinema Journal, 8(2), 55–73. https://doi.org/10.5195/cinej.2024.601. [In English].

Søndergaard, R. (2022). Jojo Rabbit, or On Education: Taika Waititi’s Take on Childhood, Democracy, and Hope. Jeunesse, 14(2), 177–198. https://utppublishing.com/doi/10.3138/jeunesse-2022-0019

Thomson, G. (2020, December 18). Parody and political critique in Jojo Rabbit. In H. Moura (Ed.), Hudson Moura. https://www.hudsonmoura.net/parody-and-political-critique-in-jojo-rabbit/. [In English].

Vendrell, J. S. (2022). Jojo Rabbit, or On Education: Taika Waititi’s Take on Childhood, Democracy, and Hope. Jeunesse, 14(2), 177–198. https://doi.org/10.3138/jeunesse-2022-001. [In English].

Waititi, T. (Director). (2019). Jojo Rabbit [film, DVD]. Fox Searchlight Pictures. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство