У пошуку оптимальних підходів до вивчення гармонії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.11

Ключові слова:

гармонія, підходи до вивчення гармонії, функціональна гармонія, акордово-ладова теорія, комп’ютерні засоби гармонізації

Анотація

У статті розглядається проблема низької результативності вивчення музично-теоретичних дисциплін у вітчизняному навчальному процесі, зокрема гармонії. Виявлено, що значна частина студентів, яка вже пройшла навчання і склала відповідні заліки, не може практикувати здобуті знання. Згідно з дослідженням, однією з причин є використання виключно застарілого традиційного метода; засвоєння патернів функціональної класичної гармонії через розв’язання завдань на гармонізацію мелодії або басу за певними правилами. Наведено критику такого підходу відомими композиторами й сучасними дослідниками. Показано, що вітчизняна ситуація ускладнюється браком методичної україномовної літератури.

Проаналізовано наявні сучасні підходи, показано їхню можливу перспективність. Розглянуто й запропоновано для перекладу та введення у вітчизняний освітній процес декілька апробованих підручників. Означено перспективні методики вивчення гармонії, пов’язані з музичними комп’ютерними технологіями та застосуванням штучного інтелекту.

Біографія автора

І. А. Гайденко, Харківська державна академія культури, м. Харків

кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Lemishko, M. M. (2007). Harmony. Part 1. Diatonics. Nova Knyha. [In Ukrainian]

Lemishko, M. M., & Zavisko, N. Z. (2010). Harmony. Part 2. Chromatics. Nova Knyha. [In Ukrainian].

Kalustian, O., Ostapchuk-Budz, M., & Kovleva, M. (2023). Prospects for the Use of Artificial Intelligence in Professional Music Education. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, 46, 153–158. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v46i.690 [In Ukrainian].

Nettles, B., & Graf, R. (2015). The chord scale theory & jazz harmony. Advance music. [In English].

Piston, W. (1959). Harmony. Lowe and Brydone. [In English].

Schoenberg, A. (1969). Structural function of harmony. Faber and Faber. [In English].

Schoenberg, A. (1983). Theory of Harmony. University of California press. [In English].

Schenker, H. (1968). Harmony. The University of Chicago press. [In English].

Yin, R. (2024). The investigation on harmonic teaching strategies for the efficiency development of music learning skills: A case study of a junior middle school in China. Journal of Research Administration, 6(1). https://journlra.org/index.php/jra/article/view/1876. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство