Трансмедійність у сучасних креативних індустріях: основні аспекти формування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.09

Ключові слова:

сучасність, креативні індустрії, трансмедійність, трансмедійні екосистеми, цифровий аудіовізуальний та візуальний контент, цифрові платформи

Анотація

Розглянута новітня соціокультурна глокалізована парадигма як контекст, у межах якого нині формується трансмедійність креативних індустрій, особливо аудіовізуальної. Виявлені особливості наративно-смислового, організаційного, комерційного та технологічного аспектів формування трансмедійності в креативних індустріях. Досліджено принципи, які забезпечують цілісність трансмедійного наративу, й окреслено роль продюсера в забезпеченні набуття трасмедійності культурних продуктів та проєктів у сучасних креативних індустріях. Виявлено позитивну роль трансмедійності в розвитку української аудіовізуальної індустрії на сучасному етапі російсько-української війни.

Біографії авторів

З. І. Алфьорова, Харківська державна академія дизайну та мистецтв, м. Харків

завідувачка кафедри методологій крос-культурних практик, доктор мистецтвознавства, професор

І. Б. Первишева, Національна суспільна телерадіокомпанія України, м. Харків

продюсер

Посилання

Alforov, A. M., & Alforova, Z. I. (2023). Sectoral morphology of the field of audiovisual art and production as a creative industry: Problem statement. Culture of Ukraine, 81, 34–39. https://doi.org/10.31516/2410-5325.081.04 [In Ukrainian].

Alforov, A. M., & Alforova, Z. I. (2022). Audiovisual sphere and creative industries: Morphological transformations in the first quarter of the XXI century. Culture of Ukraine, 77, 7–18. https://doi.org/10.31516/2410-5325.077.01 [In Ukrainian].

Alforov, A., & Alforova, Z. (2024). Economic models of audiovisual project development in the creative industries of Ukraine. Culture of Ukraine, 86, 59–70. https://doi.org/10.31516/2410-5325.086.07 [In Ukrainian].

Alforova, Z. I., & Pervysheva, I. B. (2016). Plastic thinking in artistic culture at the turn of the XX-XXI centuries: Changes in montage principles. Culture of Ukraine, 54, 308–322. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kum_2016_54_31 [In Ukrainian].

Musienko, O. (2019). Video hosting as the most adaptive element of audiovisual culture at the present stage. Evropský filozofický a historický diskurz, 5(4), 58–62. https://ephd.cz/wp-content/uploads/2019/ephd_2019_5_4/11.pdf [In Ukrainian].

Musienko, O. V. (2020). Popular science genres of YouTube video hosting: Artistic features of dramaturgical construction. Colloquium-journal, 19, Cz. 2, 14–18. https://repository.ac.kharkov.ua/items/a389fe9c-8a9f-4f20-8006-5fbfd198caac [In Ukrainian].

Musienko, O. V. (2025). Visual and communication strategies in creating image reels about Ukraine: Comparative analysis of official and amateur content. Culture of Ukraine, 88, 82–89. https://doi.org/10.31516/2410-5325.088.08 [In Ukrainian].

Pecheranskyi, I. (2025). Hyperimmersive turn and the metaverse: Gamification of the audiovisual landscape. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury ta mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, 8(1), 165–173. https://doi.org/10.31866/2617-2674.8.1.2025.332437 [In Ukrainian].

Pecheranskyi, I. (2023). Cultural and creative potential of audiovisual technologies in mass art of the second half of the XX — early XXI centuries. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury ta mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, 6(1), 92–104. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279253 [In Ukrainian].

Suchkov, D. (2023). Social media as a factor in the transformation of audiovisual culture in the era of transmediality. Pytannia kulturolohii, 42, 286–295. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293802 [In Ukrainian].

Cunningham, S. (2002). From cultural to creative industries: theory, industry, and policy implications. Media international Australia, 102, 54–65. https://doi.org/10.1177/1329878X0210200107. [In English].

Cunningham, S. (2004). The creative industries After Cultural Policy: A genealogy and Some Possible Proffered Futures. International Journal of Cultural Studies, 7(1), 105–115. https://doi.org/10.1177/13678779040409. [In English].

Dowd, T., Niederman, M. & Steiff, J. (2013). Storytelling Across Worlds: Transmedia for Creatives and Producers. Routledge. [In English].

Gambarato, R. R., Alzamora, G. C., & Tárcia, L. (2020). Theory, Development, and Strategy in Transmedia Storytelling. Routledge. [In English].

Gengron, C. (2012). Regulation theory and sustainable development: business leaders and ecological modernization. Routledge. [In English].

Harvey, C. B. (2014). A taxonomy of transmedia storytelling. University of Nebraska Press. [In English].

Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press. [In English].

Kovalova, M., Alforova, Z., Sokolyuk, L., Chursin, O., & Oduch, L. (2022). The digital evolution of art: current trends in the context of the formation and development of metamodernism. Amazonia Investiga, 11(56), 114–123. https://doi.org/10.34069/AI/2022.56.08.12. [In English].

Logan, K. R. (2019). Understanding Humans: The Extensions of Digital Media. Information, 10(10), Art. 304. https://doi.org/10.3390/info10100304. [In English].

Long, G. (2007). Transmedia storytelling: business, aesthetics and production at the Jim Henson Company [Master Thesis, Massachusetts Institute of Technology]. N.Y. Massachusetts Institute of Technology. https://www.academia.edu/13427605/Transmedia_Storytelling_Business_Aesthetics_and_Production_at_the_Jim_Henson_Company. [In English].

McErlean, K. (2018). Interactive Narratives and Transmedia Storytelling. Routledge. [In English].

Murray, J. H. (2017). Hamlet on the holodeck: The future of narrative in cyberspace (2nd ed.). MIT Press. [In English].

Phillips, A. (2012). Creator’s Guide to Transmedia Storytelling: How to Captivate and Engage Audiences Across Multiple Platforms. McGrawHill Education. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Номер

Розділ

Мистецтвознавство