Характеристика спеціальних сценічних подій у процесі культуротворення: історіографічний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.090.05

Ключові слова:

культуротворення, спеціальна сценічна подія, джерельна база, науковий підхід, культурологічна парадигма

Анотація

У статті представлено методологічні та термінологічні аспекти дослідження теорії і практики спеціальних сценічних подій у процесі національного культуротворення. Здійснено розподіл джерел за методологічною виваженістю наукового дослідження, за доцільними методами пізнання соціокультурних явищ та процесів, за особливостями культуротворчості на сучасному етапі розбудови держави, за специфікою узагальнення спеціальних подій (івентів), зокрема сценічних. Визначено, що подібне підґрунтя є доцільним для подальшого аналізу проблематики застосування ефективних засобів сучасних подієвих технологій. Провідним методологічним підходом дослідження обґрунтовано культурологічний, що вможливлює аналіз явища в культурі, вивчення зв’язків івенту з елементами системи культуротворчості, виявлення специфіки його ефективної організації. Спеціальна сценічна подія розглядається як сплановане в часі й просторі явище (івент), яке має символічний капітал, ціннісне спрямування, спроможне вразити учасників засобами переважно сценічного мистецтва, стимулювати їх до участі в перетвореннях у просторі сучасної культури.

Біографія автора

О. Жолудь, Харківська державна академія культури, м. Харків

аспірант

Посилання

Arefieva, A. Yu. (2021). Syncretism and synthetism in the evolution of art as a means of cultural creation. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. Filosofski nauky, 2(90), 165–176. https://doi.org /10.35433/PhilosophicalSciences.2(90).2021.165-176. [In Ukrainian].

Bozhuk, L. V. (2015). Cultural processes in Ukraine in the context of independence. Hileia, 93, 98–103. http://gileya.org/index.php?ng=library&cont=long&id=113. [In Ukrainian].

Herchanivska, P. E. (2017). Phenomenological analysis in cultural studies. Mizhnarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo, 1(8), 3–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/mvkfm_2017_1_3. [In Ukrainian].

Humeniuk, T. (2023). Event as a phenomenon of contemporary culture: transformation from history to the present day. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia, 25, 20–32. https://share.google/UW6k79P4KDTwF73aQ. [In Ukrainian].

Danylova, V. (2017). Special artistic events in the process of creating and broadcasting contemporary culture. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Kulturolohiia, 25, 141–148. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrk_2017_25_28. [In Ukrainian].

Zhornova, O. I. (2013). The concept of culture creation as an intersection between the scientific picture of the world and the customs of social life. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky, 19, 134–141. https://sociology.knu.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob.19.134.pdf. [In Ukrainian].

Zasiadvovk, O. A. (2023). The cultural phenomenon of mass events. Kultura i suchasnist, 1, 29–34. [In Ukrainian].

Kysliuk, K. V. (2019). The method of sociocultural causality in the processes of developing cultural studies as a science. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina (Seriia “Teoriia kultury i filosofiia nauky”), 59, 5–13. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2019-59-01. [In Ukrainian].

Klekovkin, O. Yu. (2018). An event in art history: the production of status. Suchasne mystetstvo, 14, 214–226. https://doi.org/10.31500/2309-8813.13.2018.152240. [In Ukrainian].

Kravchenko, O. V. (2012). Cultural reflection on contemporary cultural policy. Culture of Ukraine, 39, 15–23. https://repository.ac.kharkov.ua/items/96872d23-3515-4659-a3a8-968a0fb9e5c8. [In Ukrainian].

Leontieva, V. N. (2014). Management as a profession: role and status in the culture-creating process. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Seriia: Filosofiia, 42, 125–136. [In Ukrainian].

Nekhai, V. A. (2022). Event management in wartime. In T. V. Doroshenko et al. (Ed.), Mystetstvo ta osvita: novatsii i perspektyvy: materialy III Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (z mizhnarodnoiu uchastiu) (December 8, 2022, Chernihiv) (рр. 136–138). Chernihiv Collegium National University named after Taras Shevchenko. https://epub.chnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8975/1/%D0%9C%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE%20%D1%82%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0.pdf. [In Ukrainian].

Nikoliuk, O. V., Diachenko, Yu. V., & Savchenko, T. V. (2021). Features of event management development in Ukraine. Investytsii: praktyka ta dosvid, 6, 98–103. https://doi.org/10.32702/2306-6814.2021.6.98. [In Ukrainian].

Oborska, S. V. (2018). Contemporary issues in event management for artistic projects. Culture of Ukraine, 61, 389–397. https://doi.org/10.31516/2410-5325.061.038. [In Ukrainian].

Pashkevych, M. Yu. (2018). Event technologies as a tool for shaping the image of the state. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 176–181. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_3_34. [In Ukrainian].

Poplavskyi, M. M. (2017). Event-management in the leisure industry. Pytannia kulturolohii, 33, 186–197. https://doi.org /10.31866/2410-1311.33.2017.141600. [In Ukrainian].

Pryhoda, T., & Donets, I. (2020). Jazz, Zen, and events as borderline phenomena of contemporary culture. Hrani, 23(11), 25–33. https://doi.org/10.15421/172098. [In Ukrainian].

Romanova, N. V. (2012). The axiological specificity of culture-creating activity. Visnyk Dniprovskoho universytetu. Seriia: Filosofiia. Sotsiolohiia. Politolohiia, 4(22), 170–174. https://visnukpfs.dp.ua/index.php/PFS/article/view/174. [In Ukrainian].

Dictionary of the Ukrainian language. (n.d.). Fenomen. In Slovnyk UA. Retrieved February 27, 2025, from https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D1%84%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD. [In Ukrainian].

Fed, V. A., & Lykova, S. S. (2017). The methodological apparatus of cultural studies and prospects for its application in solving the problem of cultural creativity. Molodyi vchenyi, 9(49), 186–190. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2017_9_44. [In Ukrainian].

Sheiko, V. M. (2009). Culture and globalization: a comparative analysis. Kulturolohichna dumka, 1, 73–79. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kultdum_2009_1_12. [In Ukrainian].

Sheiko, V. M. (2011). Cultural studies and comparative studies: methodological transformations. Kulturolohichna dumka, 4, 19–26. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kultdum_2011_4_6. [In Ukrainian].

Yudkin-Ripun, I. (2020). Phenomenology of culture as a methodology of interpretation. Institute of Cultural Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. https://icr.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Book_2020_Yudkin.pdf. [In Ukrainian].

Yudova-Romanova, K. (2019). Stage space: problems of terminology in art studies. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. Napriam: Kulturolohiia, 33, 117–123. http://www.irbis-nbuv.gov.ua/publ/REF-0000789249. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-26

Номер

Розділ

Культурологія