Волонтери на війні: образно-стилістичні характеристики українського героїчного кінематографу 2014–2025 років
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.089.13Ключові слова:
Україна, український кінематограф, образи, стиль, волонтерство, російсько-українська війнаАнотація
Розглянуто образно-стилістичні характеристики репрезентації волонтерів на російсько-українській війні в українському героїчному кінематографі на основі морфологічно-тематичного підходу. Підкреслена усвідомленість українських кінематографістів щодо важливості втілення образів волонтерів як на фронті, так і в тилу. Виявлені основні наративні стратегії сучасного українського героїчного кінематографу, завдяки яким формуються образи волонтерів в ігровому та документальному субвидах кіно. Надана характеристика фільмам сучасного героїчного кінематографу України, у яких наявні образи волонтерів на війні. Охарактеризовано основні стилістичні підходи авторів ігрових та документальних кінострічок до втілення образів волонтерів на екрані. Доведено, що: 1) у героїчному кінематографі 2014–2025 рр., у якому репрезентуються образи волонтерів на російсько-українській війні, використовуються дві основні наративні стратегії: перша — коли в центрі екранної історії перебуває волонтер (або група волонтерів); друга — коли діяльність та образи волонтерів репрезентуються через інших персонажів фільму (або зовсім не є присутніми в кадрі, але глядач ознайомлюється з волонтерським рухом через результати їхньої допомоги іншим); 2) в обох стратегіях кінорозповідь спрямована на те, щоб показати, що героїзм волонтерів не є результатом якогось ідеалізованого прагнення слави, а ймовірніше це наслідок морального вибору, з яким вони стикаються щодня; 3) ідеологічно практично всі проаналізовані фільми героїчного кінематографу є проукраїнськими. Це не означає, що вони позбавлені критики того, як розвивається волонтерський рух під час війни в Україні; 4) в іншому випадку, коли особиста історія волонтера не репрезентується авторами фільму, головні персонажі кінострічки через діалоги та інші кіноприйоми формують уявлення глядача про позитивні результати волонтерської діяльності; 5) основним стилістичним напрямом, завдяки якому репрезентуються образи волонтерів на війні, є реалізм.
Посилання
Alice in a country of war. (2024, February 1). In Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki/Аліса_в_країні_війни [In Ukrainian].
Alforov, M. (2023). “Heroic” Cinema in Art History Discourse: Conceptualization. Culture of Ukraine, 82, 53–58. https://doi.org/10.31516/2410-5325.082.06 [In Ukrainian].
Barannyk, V. (2024, February 19). Actor Ivan Zhyliuk: “75 % of the script for The Way describes the events that have happened to me over the past two years”. Detektor media. https://detector.media/community/article/223122/2024-02-19-aktor-ivan-zhylyuk-u-75-stsenariyu-serialu-shlyakh-opysani-podii-yaki-vidbuvalysya-zi-mnoyu-protyagom-ostannikh-dvokh-rokiv/ [In Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2022). Film versions of the Russian-Ukrainian war in Donbas. In L. Briukhovetska (Comp. and Scient. ed.), Enerhiia vidrodzhennia. Ukrainske kino, 2014–2020. Kinematohrafichni studii. Vypusk trynadtsiatyi (collective monograph) (pp. 18–36). Redaktsiia zhurnalu “Kino-teatr”, Vydavnychyi dim “Osvita Ukrainy”. [In Ukrainian].
Buniak, V. (2024, November 8). The war drama The Way will be shown on 2+2 TV channel on the International Volunteer Day. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/234467/2024-11-08-voiennu-dramu-shlyakh-pokazhut-na-telekanali-22-do-mizhnarodnogo-dnya-volontera/ [In Ukrainian].
Viedienieiev, D. V. (2018). Volunteer movement in Ukraine during the Russian-Ukrainian war: risks of work and forms of state and public recognition. Viiskovo-naukovyi visnyk, 30, 206—216. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnv_2018_30_20 [In Ukrainian].
Zhuravel, D. (2023). “Atlantis, Myth, and Volunteers of the God’s Four. 11 films about the Russian war in Ukraine — Sho Tam and Takflix recommend. Sho Tam. https://shotam.info/atlantyda-mif-ta-dobrovoltsi-bozhoi-choty-11-filmiv-pro-rosiysku-viynu-v-ukraini-radiat-shotam-i-takfliks/ [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2022a). Actualization of the warrior maiden archetype in Ukrainian cinema of the early twenty-first century. Suchasne mystetstvo, 18, 19–26. https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269658 [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2022b). The Value and Sense Dominants of Time in the Conceptual Image of the Mother (Based on the Material of Ukrainian Cinema). Ekranni mystetstva, 31, 11–29. https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267518 [In Ukrainian].
Korniat, V., & Borynets, Kh. (2024). Volunteer activity under martial law in a comparative perspective. Humanitarnyi forum, 2(1), 24–29. https://doi.org/10.60022/2(1)-4GF [In Ukrainian].
Call sign “Banderas” (2024, November 7). In Wikipedia. https://uk.wikipedia.org/wiki [In Ukrainian].
Pravylo, I. (2023). Choice of genres and forms of audiovisual art for recording and artistic reinterpretation of wartime themes. Culture of Ukraine, 82, 44–52. https://doi.org/10.31516/2410-5325.082.05 [In Ukrainian].
Arkusha, O., Lytvyn, M. (Eds.), Bodnar, H., Lukachuk, O., & Khlypavka, L. (Comps.). (2018). About dignity. Volunteer movement in Ukraine in 2013–2017. National Academy of Sciences of Ukraine, Ivan Krypyakevych Institute of Ukrainian Studies. [In Ukrainian].
Glory to Ukraine — Glory to the Heroes! (2018, December 4). Liman News Agency. https://lan.od.ua/ru/main/160-patrioticheskij-kinoproekt-slava-ukraine-gerojam-slava-odobritelno-vosprinjat-na-limanschine.html [In Ukrainian].
Telukha, Ye. V. (2024). Historiography of volunteer activity in Ukraine in times of extreme hardship: methodological problems of multidisciplinarity. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriia: Istoriia Ukrainy. Ukrainoznavstvo: istorychni ta filosofski nauky, 39, 48–56. https://doi.org/10.26565/2227-6505-2024-39-05 [In Ukrainian].
Teslenko, T. (2017). The phenomenon of volunteering in the history and culture of Ukraine. Ukrainoznavchyi almanakh, 20, 108–112. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ukralm_2017_20_24 [In Ukrainian].
Tymoshenko, A. (2024). The transformation of the hero image in visual practices in Ukrainian culture under the influence of the Russian-Ukrainian war. Pytannia kulturolohii, 44, 158–171. https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318740 [In Ukrainian].
Tomchuk, O. A. (2017). Historical aspects of the emergence of the volunteer movement to help the Armed Forces of Ukraine in 2014. Viiskovo-naukovyi visnyk, 28, 207–215. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vnv_2017_28_18 [In Ukrainian].
Yanovska, O. V. (2017). Institutionalization of the volunteer movement in Ukraine: the security dimension. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy “Kyivskyi politekhnichnyi instytut”. Politolohiia. Sotsiolohiia. Pravo, 1–2, 80–83. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKPI_soc_2017_1-2_15 [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.