Жанрово-стильові особливості «прелюдій» Богдана Сюти

Автор(и)

  • У. Б. Молчко Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич, Україна https://orcid.org/0000-0003-1519-6053

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.088.09

Ключові слова:

сучасна українська музика, жанр, фортепіанна прелюдія, стильові особливості, Богдан Сюта, образність, фортепіанна фактура, інтерпретатор

Анотація

Дослідження висвітлює маловідому фортепіанну творчість сучасного українського композитора, піаніста, доктора мистецтвознавства, професора Богдана Сюти. Розглянуто стильові особливості «Прелюдій», у яких автор застосовує неромантичну та авангардну музичну мову. Охарактеризовано народнопісенне підґрунтя репрезентованих п’єс для піаністів. Здійснено музикознавчий аналіз трьох прелюдій Б. Сюти. Для передання образно-асоціативної сфери творів автор застосовує імпровізаційну особливість жанру «прелюдія». Репрезентовано характерні особливості його п’єс, які полягають у ладовому тембро-фонічному забарвленні фактури, оригінальних авторських мелодико-гармонічних зв’язках, метроритмічних особливостях. Доведено, що «Прелюдії» Б. Сюти є високохудожнім професійним мистецьким матеріалом для виконавської реалізації піаністами інтерпретаційної моделі, яка сприятиме художньо-естетичному впливу на сучасне слухацьке середовище.

Біографія автора

У. Б. Молчко, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, м. Дрогобич

доктор філософії PhD, доцент, доцент кафедри музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки, факультет початкової освіти та мистецтва

Посилання

Veselovska, H. (2011). To the basics of paramusicology. Studii mystetstvoznavchi: Teatr. Muzyka. Kino. National Academy of Sciences of Ukraine, Rylsky Institute of Art History, Folklore and Ethnology [In Ukrainian].

Hrytsa, S. (1979). The melody of the Ukrainian folk epic. Naukova dumka.

Kyshakevych, Yu. (Comp.). (2005). History of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University in Names. Kolo. [In Ukrainian].

Kyianovska, L. (2008). Music education as a national problem. In M. Rzhevska (Ed.-comp.), Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir: zbirnyk naukovykh statei na poshanu doktora mystetstvoznavstva, profesora, chlena-korespondenta Akademii mystetstva Ukrainy Ally Tereshchenko (pp. 257–266). Vydavets Tretiak I. Ya. [In Ukrainian].

Klyn, V. (1980). Ukrainian Soviet piano music. Naukova dumka. [In Ukrainian].

Naidiuk, O. (2011). “Bohdan Siuta. Fundamentals of paramusicology”. Krytyka, 9–10 (167–168), 7. [In Ukrainian].

Nemkovych, O. (2006). Ukrainian musicology of the twentieth century as a system of scientific disciplines [monograph]. Stal. [In Ukrainian].

Novytska, T. (2023, September 09). Bohdan Siuta: Only the bravest musicologists choose what is less explored. The Claquers. https://theclaquers.com/posts/11852. [In Ukrainian].

Romanko, V. (2009). The parameters of contemporary music (about Bohdan Siuta’s book). Ukrainska muzychna hazeta, 4(74), 7. [In Ukrainian].

Skotnyi, V. H., Savchyn, M. S., Kyshakevych, Yu. A., Yatsyshyn, V. P. et al. (2001). Drohobytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. Ivana Franka. [In Ukrainian].

Siuta, B. (1978a). Prelude in modo del O. Walde [Manuscript]. Private archive of Bohdan Siuta, Kyiv, 1–4. [In Ukrainian].

Siuta, B. (1978b). Prelude, dedicated to L. Hrabovskyi [Manuscript]. Private archive of Bohdan Siuta, Kyiv, 1–2. [In Ukrainian].

Siuta, B. (1980). Prelude. Andante ma agitato [Manuscript]. Private archive of Bohdan Siuta, Kyiv, 1. [In Ukrainian].

Dushniy, A., Shafeta, V., Salii, V., Storonska, N., & Molchko, U. (2024). The impact of globalization on performance musicology. Amazonia Investiga, 13(76), 323–332. https://doi.org/10.34069/AI/2024.76.04.26 [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-20

Номер

Розділ

Мистецтвознавство