Жанрово-стильові особливості «прелюдій» Богдана Сюти
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.088.09Ключові слова:
сучасна українська музика, жанр, фортепіанна прелюдія, стильові особливості, Богдан Сюта, образність, фортепіанна фактура, інтерпретаторАнотація
Дослідження висвітлює маловідому фортепіанну творчість сучасного українського композитора, піаніста, доктора мистецтвознавства, професора Богдана Сюти. Розглянуто стильові особливості «Прелюдій», у яких автор застосовує неромантичну та авангардну музичну мову. Охарактеризовано народнопісенне підґрунтя репрезентованих п’єс для піаністів. Здійснено музикознавчий аналіз трьох прелюдій Б. Сюти. Для передання образно-асоціативної сфери творів автор застосовує імпровізаційну особливість жанру «прелюдія». Репрезентовано характерні особливості його п’єс, які полягають у ладовому тембро-фонічному забарвленні фактури, оригінальних авторських мелодико-гармонічних зв’язках, метроритмічних особливостях. Доведено, що «Прелюдії» Б. Сюти є високохудожнім професійним мистецьким матеріалом для виконавської реалізації піаністами інтерпретаційної моделі, яка сприятиме художньо-естетичному впливу на сучасне слухацьке середовище.
Посилання
Veselovska, H. (2011). To the basics of paramusicology. Studii mystetstvoznavchi: Teatr. Muzyka. Kino. National Academy of Sciences of Ukraine, Rylsky Institute of Art History, Folklore and Ethnology [In Ukrainian].
Hrytsa, S. (1979). The melody of the Ukrainian folk epic. Naukova dumka.
Kyshakevych, Yu. (Comp.). (2005). History of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University in Names. Kolo. [In Ukrainian].
Kyianovska, L. (2008). Music education as a national problem. In M. Rzhevska (Ed.-comp.), Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir: zbirnyk naukovykh statei na poshanu doktora mystetstvoznavstva, profesora, chlena-korespondenta Akademii mystetstva Ukrainy Ally Tereshchenko (pp. 257–266). Vydavets Tretiak I. Ya. [In Ukrainian].
Klyn, V. (1980). Ukrainian Soviet piano music. Naukova dumka. [In Ukrainian].
Naidiuk, O. (2011). “Bohdan Siuta. Fundamentals of paramusicology”. Krytyka, 9–10 (167–168), 7. [In Ukrainian].
Nemkovych, O. (2006). Ukrainian musicology of the twentieth century as a system of scientific disciplines [monograph]. Stal. [In Ukrainian].
Novytska, T. (2023, September 09). Bohdan Siuta: Only the bravest musicologists choose what is less explored. The Claquers. https://theclaquers.com/posts/11852. [In Ukrainian].
Romanko, V. (2009). The parameters of contemporary music (about Bohdan Siuta’s book). Ukrainska muzychna hazeta, 4(74), 7. [In Ukrainian].
Skotnyi, V. H., Savchyn, M. S., Kyshakevych, Yu. A., Yatsyshyn, V. P. et al. (2001). Drohobytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. Ivana Franka. [In Ukrainian].
Siuta, B. (1978a). Prelude in modo del O. Walde [Manuscript]. Private archive of Bohdan Siuta, Kyiv, 1–4. [In Ukrainian].
Siuta, B. (1978b). Prelude, dedicated to L. Hrabovskyi [Manuscript]. Private archive of Bohdan Siuta, Kyiv, 1–2. [In Ukrainian].
Siuta, B. (1980). Prelude. Andante ma agitato [Manuscript]. Private archive of Bohdan Siuta, Kyiv, 1. [In Ukrainian].
Dushniy, A., Shafeta, V., Salii, V., Storonska, N., & Molchko, U. (2024). The impact of globalization on performance musicology. Amazonia Investiga, 13(76), 323–332. https://doi.org/10.34069/AI/2024.76.04.26 [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.