Проти спостереження: панорамна спадщина Сергія Лозниці
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.087.07Ключові слова:
Сергій Лозниця, режим спостереження, документальний фільм, ЄвромайданАнотація
У критичному сприйнятті документальних фільмів українського режисера Сергія Лозниці ми доходимо до висновку, що режисер віддає перевагу техніці спостереження для зображення історичних подій і політичних рухів, а це призводить до суперечливих суджень щодо значення його фільмів і применшення власної участі Лозниці в зображених подіях. У цій статті ми розглядаємо техніку та візуальну граматику фільму Лозниці «Майдан» 2014 р. та ставимо під сумнів статус стрічки як прикладу документального спостереження; пропонуємо розглядати «Майдан» через визнання впливу панорами на реалістичну репрезентацію від її зародження наприкінці XVIII ст. до її трансформації в кіно у XX ст., показуючи, як Лозниця розвинув мову панорамного кіно, починаючи із часів своїх ранніх короткометражних фільмів. «Майдан» протиставляє ідеї об’єктивності та пасивності, типові для фільмів-спостережень, формуючи історичний наратив про події, що відбувалися на київському Майдані Незалежності під час Євромайдану 2013–2014 рр. Цей перегляд способу створення фільмів Лозниці розкриває унікальний внесок «Майдану» в репрезентативні документальні форми, а також у наративи національної ідентичності в пострадянському контексті.
Посилання
Barr, Ch. (1963). CinemaScope: Before and After. Film Quarterly, 16 (4), 4–24. https://doi.org/10.2307/3185949. [In English].
Barringer, T. (2020). The World for a Shilling: The Early Panorama as Global Landscape, 1787–1830. In On the Viewing Platform: The Panorama Between Canvas and Screen, Katie Trumpener and Tim Barringer (Eds) (pp. 83–106). Yale University Press. [In English].
Bazin, A. (2002). Will CinemaScope Save the Film Industry? (1953). Film-Philosophy, 6 (1). https://doi.org/10.3366/film.2002.0002. [In English].
Belton, J. (1992). Widescreen Cinema. Harvard University Press. [In English].
Berman, B. (2023). Sergei Loznitsa, Ethereal Documentarian: Untangling the Russia-Ukraine War in the Kiev Trial, Donbass, and Maidan. Small Wars & Insurgencies, 34 (7), 1322–1342, https://doi.org/10.1080/09592318.2023.2220501. [In English].
Bradshaw, P. (2015, February 1). Maidan review — hypnotic bird’s-eye-view of Ukraine uprising. The Guardian, 9. https://www.theguardian.com/film/2015/feb/19/maidan-review-ukraine-kiev. [In English].
Bruzzi, S. (2000). New Documentary: A Critical Introduction. Routledge. [In English].
Carroll, N. (1996). Nonfiction Film and Postmodernist Skepticism. In Post-Theory: Reconstructing Film Studies. David Bordwell and Noel Carroll (Eds) (pp. 283–306). University of Wisconsin Press. [In English].
Clark, K. (2011). Moscow, the Fourth Rome: Stalinism, Cosmopolitanism, and the Evolution of Soviet Culture, 1931–1941. Harvard University Press. [In English].
Cybriwsky, R. (2014). Kyiv’s Maidan: From Duma Square to Sacred Space. Eurasian Geography and Economics, 55 (3), 270–285. https://doi.org/10.1080/15387216.2014.991341. [In English].
Eisenstein, S. (1988). Writings, 1922–34. (Vol. 1 of Sergei Eisenstein: Selected Works). Richard Taylor (Ed.). BFI Publishing. [In English].
Gance, A. (2002). Un Soleil Dans Chaque Image. Roger Icart (Ed.). CNRS Éditions. [In English].
Gerasimov, I. (2014). Ukraine 2014: The First Postcolonial Revolution. Introduction to the Forum. Ab Imperio, (3), 22–44. https://doi.org/10.1353/imp.2014.0072. [In English].
Loznitsa, S. (2022, March 20). An Open Letter from Sergei Loznitsa on his Expulsion from the Ukrainian Film Academy. e-flux. https://www.e-flux.com/notes/456681/an-open-letter-from-sergei-loznitsa-on-his-expulsion-from-the-ukrainian-film-academy. [In English].
Nichols, B. (1992). Representing Reality: Issues and Concepts in Documentary. Indiana University Press. [In English].
Screen staff. (2022, February 28). Ukraine’s Sergei Loznitsa Resigns from EFA, Criticises Academy’s Response to Invasion. Screen International. https://www.screendaily.com/news/ukraines-sergei-loznitsa-resigns-from-efa-criticises-academys-response-to-invasion/5168145.article. [In English].
Trumpener, K. (2020). National Vistas, Peripheral Vision: War and the Making of Nations in Alpine Panoramas. In On the Viewing Platform: The Panorama Between Canvas and Screen, Katie Trumpener and Tim Barringer (Ed.) (pp. 182–201). Yale University Press. [In English].
Volchek, D. (2014, May 22). Maidan Documentary Director Sergei Loznitsa: ‘It’s The People Who Interest Me.’ Radio Free Europe/Radio Liberty, https://www.rferl.org/a/maidan-documentary-director-sergei-loznitsa-its-the-people-who-interest-me/25394595.html. [In English].
Wallach, A. (2005). Some Further Thoughts on the Panoramic Mode in Hudson River School Landscape Painting. In Within the Landscape: Essays on Nineteenth-Century American Art and Culture, Phillip Earenfight and Nancy Siegel (Eds) (pp. 99–128). Pennsylvania State University Press. [In English].
Weissberg, J. (2014, May 27). Film Review: ‘Maidan’. Variety. https://variety.com/2014/film/festivals/cannes-film-review-maidan-1201192882/. [In English].
Wynnyckyj, M., Umland, A., & Plokhy, S. (2019). Ukraine’s Maidan, Russia’s War: A Chronicle and Analysis of the Revolution of Dignity. Ibidem Verlag. [In English].
Zilko, C. (2022, March 19). Sergei Loznitsa, Director Who Stood with Russian Filmmakers, Expelled from Ukrainian Film Academy. IndieWire. https://www.indiewire.com/features/general/sergei-loznitsa-expelled-from-ukrainian-film-academy-1234709596/. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.