«Містер Джонс» і зображення Голодомору на світовому екрані
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.087.06Ключові слова:
Ґарет Джонс, Голодомор у кіно, Аґнешка ГолландАнотація
Фільм Аґнешки Голланд «Містер Джонс» (2019) (в українській локалізації — «Ціна правди», — Ред.) розповідає про валлійського журналіста Ґарета Джонса, який у західній пресі писав про масовий голод (Голодомор) в Україні 1932–1933 рр. Мало хто на Заході був готовий прийняти злочини радянського режиму проти українців, які Джонс ретельно записував і намагався донести до політиків, урядів і суспільства на Заході. Однак його свідчення не були широко сприйняті, і робилися спроби дискредитувати його в ЗМІ. Він передчасно помер за загадкових обставин. Ця стаття досліджує історію розкриття Ґаретом Джонсом Голодомору у зв’язку із зображенням жахливого досвіду спостереження за смертю та її процесом на екрані. Будучи широкомасштабною копродукцією Великої Британії, Польщі та України, «Містер Джонс» закликає до аналізу як авторський фільм, що передає трагічні події Голодомору в контексті сьогодення. Потужний сучасний резонанс фільму базується на небезпеці «фейкових новин» та їхніх деструктивних наслідках, прагненні українців до міжнародного визнання Голодомору.
Посилання
Anon. (2015, November 26). Press release of Ptukha Institute of Demography and Social Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine on the occasion of the Holodomor Victims’ Remembrance Day. Instytut demohrafii ta sotsialnykh doslidzhen imeni Ptukhy. https://idss.org.ua/arhiv/2015_26_11_press_release.pdf. [In Ukrainian].
Balachuk, I. (2022, October 19). In Mariupol, the occupiers dismantle the monument to the Holodomor victims. Ukrainska pravda. [In Ukrainian].
Bilous, R. (2020). Morality and immorality in journalistic creativity (on the example of Gareth Jones, Malcolm Muggeridge and Walter Duranty). Visnyk Lvivskoho universytetu: Seriia Zhurnalistyka, (76–85). http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/journalism/article/viewFile/10547/10612. [In Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2003). Hidden films: Ukrainian cinema of the 1990s. ArtEk. [In Ukrainian].
Briukhovetska, L., Zaichenko, O., Kraliuk, P., & Skurativskyi, V. (2016, December 1). After the movie “Famine 33” most Ukrainians voted for independence. Gazeta.ua. https://gazeta.ua/articles/events-journal/_pislya-filmu-golod-33-bilshist-ukrayinciv-progolosuvali-za-nezalezhnist-svoyeyi-derzhavi/736699. [In Ukrainian].
Wlekly, M. (2020, October 26). “I thought that after Anne Applebaum’s book about the Holodomor, nothing could shock me anymore”. LB. https://lb.ua/culture/2020/10/26/468754_miroslav_vlekliy_ya_dumav_shcho_pislya.html. [In Ukrainian].
Zanyk, K. (2019, November 30). “This is the story my grandfather told me”. Nashe Slovo. https://nasze-slowo.pl/andrea-halupa-avtorka-sczenariyu-filmu-czina-pravdi-cze-istoriya-yaku-rozpoviv-meni-didus/?fbclid=IwAR3GPEfYAMI4R8RMrUfltch1X1F5_ww_IDnKeOg-dqTUD6bAaBxFnsbICmg. [In Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Cinematography of Independent Ukraine: trends, films, figures. Feniks. [In Ukrainian].
Kovalchuk, O. (2008). The Holodomor of 1932–1933 in the Ukrainian SSR and the Ukrainian Diaspora in North America: Information Aspects. Ukraina XX stolittia: kultura, ideolohiia, polityka, 14, 377–400. http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/85563. [In Ukrainian].
Kulchytskyi, S. (2011). Contribution of Ruslan Pirog to the study of the history of the Holodomor of 1932–1933 in Ukraine: the language of documents. Derzhavna arkhivna sluzhba Ukrainy. https://archives.gov.ua/wp-content/uploads/29-3.pdf. [In Ukrainian].
Semashko, O. (2003). Socio-cultural dimensions of the modern film process in Ukraine. Kino-Teatr, 4, 2–4. [In Ukrainian].
Syvachuk, V. (2014). Reflection of the Holodomor Tragedy in Contemporary Ukrainian Cinema. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, (15), 99–105. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2014_15_15. [In Ukrainian].
Sydorenko, V. (Ed.) (2006). Essays on the history of cinema in Ukraine. Intertechnology. [In Ukrainian].
Applebaum, A. (2017). Red famine: Stalin’s war on Ukraine. Doubleday. [In English].
Barraclough, L. (2014, May 20). Sentsov’s supporters start petition calling for his release. Variety. https://variety.com/2014/film/global/european-film-academy-chairwoman-agnieszka-holland-calls-for-release-of-oleg-sentsov-1201186996/. [In English].
Bradshaw, P. (2019, February 11). Mr. Jones review — Newsman’s heroic journey into a Soviet nightmare. The Guardian. https://www.theguardian.com/film/2019/feb/11/mr-jones-review-agnieszka-holland-james-norton-berlin-film-festival. [In English].
Cherfas, T. (2013). Reporting Stalin’s famine: Jones and Muggeridge. A case study in forgetting and rediscovery. Kritika: Explorations in Russian & Eurasian History, 14 (4), 775–804. https://doi.org/10.1353/KRI.2013.0062. [In English].
Colley, P. (2020, January 26). The true story behind the ‘true story’ of Mr. Jones. The Sunday Times. [In English].
Gamache, R. (2013). Gareth Jones: Eyewitness to the Holodomor. Welsh Academic Press. [In English].
Gamache, R. (2014, March 14). На пам’ять про Голодомор: «Роздуми про трагедію». Medium.com. https://medium.com/holodomor-the-famine-genocide-of-ukraine-1932-1933/a6da3737f460. [In English].
Graziosi, A. (2001). The Great Famine of 1932–1933: Consequences and implications. Harvard Ukrainian Studies, 25 (3–4), 157–165. [In English].
Grenier, E. (2019, February 11). Mr. Jones: The journalist who exposed Stalin’s famine. Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/mr-jones-how-stalins-famine-in-ukraine-was-exposed/a-47452561. [In English].
Maher, K. (2020, February 7). Review of Mr. Jones — Bungled biopic of Stalin whistle-blower. The Times. https://www.thetimes.co.uk/article/mr-jones-review-bungled-biopic-of-stalin-whistle-blower-6bppthqz5/. [In English].
Nivat, G. (2021). La vérité sur La Grande Famine (Ukraine 1931-1934). Connexe: Les espaces postcommunistes en question(s), 7, 201–218. https://doi.org/10.5077/journals/connexe.2021.e607. [In English].
Prior, N. (2012, July 5). Journalist Gareth Jones’ 1935 murder examined by BBC Four. BBC News. https://www.bbc.com/news/uk-wales-south-east-wales-18691109. [In English].
Snyder, T. (2010). Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin. Basic Books. [In English].
Tibbetts, J. C. (2008). “An Interview with Agnieszka Holland: The Politics of Ambiguity.” Quarterly Review of Film & Video, 25(2), 132–143. https://doi.org/10.1080/10509200601074751. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.