Місце України у «Веселці» Марка Донського («Радуга / Райдуга», Київська та Ашгабатська кіностудії, 1943)

Автор(и)

  • Джеремі Гікс Школа мов, лінгвістики та кіно, Лондонський університет королеви Марії, Лондон, Велика Британія https://orcid.org/0000-0001-8584-0292

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.087.05

Ключові слова:

українське кіно, радянське кіно, кіно під час Другої світової війни, фольклор, постколоніалізм, Радянський Союз

Анотація

У цій статті ми доводимо, що фільм Марка Донського «Веселка» 1943 р., знятий на евакуйованих київських кіностудіях у Туркменістані, має величезну цінність, якщо розглядати його як український фільм. У той час як Донського, який народився в Одесі, зазвичай асоціюють з його діяльністю на кіностудії імені Горького в Москві, «Веселка» — один із багатьох фільмів, які режисер зняв на Київській кіностудії, і є особливо продуктивним у світлі його неоднозначного ставлення до України. З одного боку, стрічка Донського вказує на те, що називають «імперським привласненням» (Shevchuk, 2009) і трактує українську мовну та культурну ідентичність як підмножину російської, з іншого, у зв’язку зі згадуванням про Україну, кастингом і грою відомої української акторки Наталії Ужвій, ушануванням поетики Олександра Довженка та гострою, хоча й ненавмисною доречністю підтекстового коментаря про окупацію та спротив, Донськой створив фільм, який збагачує історію українського кіно, і водночас сама стрічка цінна тим, що її розглядають у цьому контексті.

Біографія автора

Джеремі Гікс, Школа мов, лінгвістики та кіно, Лондонський університет королеви Марії, Лондон

Професор російської культури та кіно, викладач Лондонського університету королеви Марії, автор чотирьох книг і багатьох статей з історії російського, українського та радянського кіно. Серед його публікацій: «Дзиґа Вертов: Визначення документального кіно»(2007) і «Перші фільми про Голокост: радянське кіно та геноцид євреїв, 1938–46»(2012). Нині науковець досліджує фільми про голод у Радянській Росії та Україні 1921–23 рр. Як співредактор «КіноКультура», він також пише про сучасну документалістику в країнах колишнього СРСР.

Посилання

Antonova, O., & Kulinich, O. (2012). Radio Journalism: A Study Guide for Journalism Students. State institution “Luhansk Taras Shevchenko National University” [In Ukrainian].

Bol’shakov, I. (1950). Soviet cinema during the Great Patriotic War. Goskinoizdat. [In Russian].

Dmitrieva, L. (1946). “Rainbow”. Iskusstvo kino, 2–3, 10–11. [In Russian].

Donskoj, M. (1944). “Rainbow”. Krasnoarmeec, 5, 17. [In Russian].

Donskoy, M. (1950). “We fought with our art”. In Sovetskoe kinoiskusstvo v gody Velikoj otechestvennoj vojny (pp. 252–55). Goskinoizdat. [In Russian].

“Headline”. Unpublished script for “Rainbow”. (1944). [In Russian].

Kyselov, Y. (1978). Poet of the Ukrainian Stage. Life and Work of the People’s Artist of the USSR Natalii Mykhailivny Uzhvii. Mystetstvo. [In Ukrainian].

Korinenko, I. (1975). Cinema of Soviet Ukraine. Pages of History. Iskusstvo. [In Russian].

Kurganov, O. (1942, February, 7). “Mother”. Pravda. [In Russian].

Levchuk, T. (Ed.). (1986–1987). History of Ukrainian Soviet cinema. (Vol. 2). Naukova dumka. [In Ukrainian].

Editing recording of the sound film “Rainbow”. Produced by the Kyiv Film Studio. (1944). Goskinoizdat. [In Russian].

Pazhitova, L. (1973). Mark Donskoj: Collection. Iskusstvo. [In Russian].

Perel’shtejn, R. (n. d.). Memories of veteran of the M. Gorky film studio, film director Perel’shtejna. Jemmy Maloj personal archive. [In Russian].

Trymbach, S. (2016). Cinema Born in Ukraine: An Illustrated History. Sammit-knyha. [In Ukrainian].

Turovskaja, M. (1992). “Mark Donskoj in double light”. Kinovedcheskie zapiski, 13. [In Russian].

Uzhvij, N. (1975). “The high price of victory”. Iskusstvo kino, 3. [In Russian].

Uzhvij, N. (1977). Movies, friends, years. Moskva. [In Russian].

Fomin, V. (2005). Cinema at war: documents and evidence. Materik. [In Russian].

Chernetskyi, V. (2020). “Ukrainian Cinema and the Challenges of Multilingualism: From the 1930s to the Present”. Zhurnal radianskoi ta postradianskoi polityky ta suspilstva, (6), 83–102. [In Ukrainian].

Chuhraj, G. (2001). “Three Laws Donskogo. Grigorij Chuhraj о Donskom and his lessons”. Session. Chapaev. https://chapaev.media/articles/4874 [In Russian].

Jakubovich, O. (1965). “War films by Mark Donskoy”. Kino i vremja. Bjulleten’, (4). [In Russian].

“Cinematic Depopulation as a Variety of Cultural Imperialism”. (2022, May, 16). Russian Cinema Research Group at SSEES-UCL. [In English].

First, J. (2014). Ukrainian Cinema: Belonging and Identity During the Soviet Thaw. I. B. Tauris & Company, Limited. [In English].

Hicks, J. (2012). First Films of the Holocaust: Soviet Cinema and the Genocide of the Jews, 1938–1946. University of Pittsburgh Press. [In English].

Hosejko, L. (2001). Histoire du cinéma ukrainien, 1896–1995. Editions A Die. [In French].

Kaganovsky, L. (2018). The Voice of Technology: Soviet Cinema’s Transition to Sound, 1928–1935. Indiana University Press. [In English].

Kononenko, N. (1998). Ukrainian Minstrels: And the Blind Shall Sing. M. E. Sharpe. [In English].

Lizzani, C. (1945, June, 7). “Un Film eccezionale. Arcobaleno”. L’Unità (Rome edition), 2. [In Italian].

Mrozik, A. (2017). “Crossing Boundaries: The Case of Wanda Wasilewska and Polish Communism”. Aspasia, 11. [In English].

Papers / Revue Canadienne des Slavistes, 56 (1/2), 3–5. http://www.jstor.org/stable/26155704 [In French].

Sadoul, G. (1954). L’Epoque contemporaine. Le Cinéma pendant la guerre 1939–1945. In Histoire générale du cinéma. (Vol. 6). Denoël. [In French].

Santis, Giuseppe de (1966). “L’Arcobaleno.” In Marc Donskoi, Albert Cervoni (Ed.) (pp. 175–177). Seghers. (Originally published in La Settimana, 12 April 1945). [In Italian].

Shevchuk, Yu. (2009). “Linguistic Strategies of Imperial Appropriation Why Ukraine Is Absent from World Film History”. In L. M. L. Zaleska Onyshkevych & M. G. Rewakowicz (Eds.). Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe. (pp. 359–374). Taylor & Francis Group. [In English].

Shevchuk, Yu. (2022, 16 May). “Cinematic Depopulation as a Variety of Cultural Imperialism”. Russian Cinema Research Group at SSEES-UCL. [In English].

Smith, A. (2000). “Images of the Nation: Cinema, Art and National Identity”. In M. Hjort & S. Mackenzie (Eds.). Cinema and Nation. (pp. 41–53). Taylor & Francis. [In English].

Syzdek, E. (1980). W Jednym Zyciu tak wiele… Opowiesc p Wandzie Wasilewskiei. Agencija Wydawnicza Warszawa. [In Polish].

Wasilewska, W. (1943). The Rainbow. G. Hanna & E. Donnelly (Trans.). Foreign Languages Publishing House. [In English].

Wasilewska, W. (1966a). “Autobiography”. Works. L. M. Venherova (Ed.). (pp. 39–68). Dnipro. [In Ukrainian].

Wasilewska, W. (1966b). “Rainbow”. Works. L. M. Venherova L. M. (Ed.). (pp. 5–195). Dnipro. [In Ukrainian].

Yekelchyk, S. (2014). “Thinking Through Ukrainian Cinema”. Canadian Slavonic. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство