Кінопедагогічний експеримент Олександра Довженка
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.087.04Ключові слова:
Олександр Довженко, Київська кіностудія, творчий експеримент, кіноосвіта, відновлена історія, школа кіноакторівАнотація
У цій статті розглядається маловідомий експеримент у кінопедагогіці українського режисера Олександра Довженка. Наприкінці 1930-х — на початку 1940-х рр., перед початком німецько-радянської війни (1941–1945 рр., яка в СРСР називалася Великою Вітчизняною війною), Довженко, окрім зйомок власних фільмів, намагався організувати та провести повноцінне навчання представників творчих спеціальностей аудіовізуального мистецтва безпосередньо на виробництві, на Київській кінофабриці (Київська кіностудія художніх фільмів, нині Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка). У Радянському Союзі 1930-х рр. партійний адміністративний апарат суворо контролював не лише зйомки та прокат фільмів, а й підготовку майбутніх кадрів для кіновиробництва: режисерів, сценаристів, операторів, кіноакторів тощо. Експеримент Довженка в кінопедагогіці зробив помітний внесок у виховання українських акторів для кіно епохи звуку, які вільно володіють українською та занурені в українську культуру, попри ширший контекст радянських репресій, особливо в Україні. У статті використано джерела з низки архівів України та Росії, мемуари й рідкісні публікації, щоб відтворити цей епізод у творчості Довженка та надати уявлення про його педагогічну практику й підхід до кіноакторської діяльності.
Посилання
Avenarius, H. (1940). Personal file. VGIK Archive, fond 1, inventory 24, case 4. Moscow, Russia. [In Ukrainian].
Anon (1940, May 25). At the film acting school. Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Anon (1966). Our movie nights: Yevgeny Matveyev. Novyny kinoekrana, 3, 13. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2004). Pedagogical activity of Oleksandr Dovzhenko. In L. Briukhovetska, S. Trymbach (Eds.), Dovzhenko and the Cinema of the Twentieth Century (pp. 247–255). TAT. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2008a). Unknown Dovzhenko. Feniks. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2008b). Oleksandr Dovzhenko: declassified documents of special services. Suchasnyi pysmennyk. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2010). Filmmakers-teachers: O. Y. Havronskyi, O. P. Dovzhenko, V. I. Ivchenko. HLOBUS-PRESS. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2011). “The Zaporozhets” form case: “I ya horiv u tomu vohni…” (4 vol.). KyMU. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2012a). Archival heritage of Oleksandr Dovzhenko (10 vols.). KyMU. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2012b). Pedagogical method of O. Dovzhenko (2 vols.). KyMU. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2017). Analysis of little-known lectures of 1932 by Ukrainian film director and playwright O. Dovzhenko. Vyshcha shkola, 11, 92–100. [In Ukrainian].
Hirniak, Yu. (1982). Memories. Suchasnist. [In Ukrainian].
Hirniak, Yu. (1989). With Ostap Vyshnia in the camps. Ukraina, 44, 18–19. [In Ukrainian].
Dovzhenko, O. (1936, December 4). Speech at the Cinema House to discuss articles on Soviet cinematography published in newspapers. Pravda. Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine, fond 690, description 4, case 82. Kyiv, Ukraine. [In Ukrainian].
Dovzhenko, O. (1940a, April 21). Speech. Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Dovzhenko, O. (1940b, June 20). Speech at the meeting of artists in the editorial office of the newspaper “Communist” about painting. Russian State Archive of Literature and Art (RGALI), fond 2081, inventory 1, case 386. Moscow, Russia. [In Ukrainian].
Dovzhenko, O. (1941). Speech at the Party Production Conference of the Kyiv Film Studio. Russian State Archive of Literature and Art (RGALI), fond 2081, inventory 2, case 62. Moscow, Russia. [In Ukrainian].
Ickov, Z. (1939, April 11). Kievskaya studiya na podyvke. Kino. [In Russian].
Ihnatovych, H. (1940, September 20). Some conclusions from the admission to the acting school. Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Ihnatovych, H. (2008). From the Gaslight to the Ramp. Narysy z istorii ukrainskoho teatru na Zakarpatti (Book 1). Lyra. [In Ukrainian].
Kondratenko, O. (1972, June 14). Memories of entering the acting school on June 14. Museum of the National Oleksandr Dovzhenko Film Studio, Oleksandr Dovzhenko Foundation. [In Ukrainian].
Korohodskyi, R. (2000). Dovzhenko in captivity: Studies and essays about the Master. Helicon. [In Ukrainian].
Korohodskyi, R. (Ed.) (1994). Oleksandr Dovzhenko. Lord, send me strength: Diaries, film stories, short stories, folklore records, letters, documents, memoirs. Folio. [In Ukrainian].
Koshelivets, I. (1980). Oleksandr Dovzhenko: An attempt at a creative biography. Suchasnist. [In Ukrainian].
Lazurin, S. (1940, May 5). Carefully cultivate young personnel. Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Lisovskyi, V. (1940, November 30). Let’s create a theater at the studio. Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Matveev, E. (2000). Destiny in Russian. Vagrius. [In Russian].
Matvieiev, Ye. Yu. (1983). Do not spare the flame of the heart. Novyny kinoekranu, 10, 4. [In Ukrainian].
Myslavsky, V. (Ed.) (2015). Oleksandr Dovzhenko: little-known pages. Dim reklamy. [In Ukrainian].
Myslavskyi, V. (Ed.) (2019). The first decade of Oleksandr Dovzhenko’s cinematographic activity. Dim reklamy. [In Ukrainian].
Ovcharenko, M. (1939, November 20). When will there be an acting school at last? Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Pankryshev, A. (1936, May 1). How we train actors. Za bilshovytskyi film. [In Ukrainian].
Foka, M. (2016). The Dryness of Subtextual Meanings in the Film Story “Zemlia” and in the Film of the Same Name by Oleksandr Dovzhenko. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv Seriia: Kulturolohiia, 29, 98–107. https://doi.org/10.5281/zenodo.207330. [In Ukrainian].
Tsybulnyk, S. (1994). The first lessons. Dnipro, 9–10, 63–66. [In Ukrainian].
Shapoval, Y. (2022). The Unforgiven Oleksandr Dovzhenko and the Communist Special Services. Obsiah. [In Ukrainian].
Shudria, M. (2005). Geniuses of the most sincere kind. In L. Cherevatenko (Ed.), Narysy. Rozvidky. Retsenzii. Interviu. Publikatsii. Yunivers. [In Ukrainian].
Shumylo, N. (2003). Under the sign of national identity (Ukrainian fiction and literary criticism of cinema of the nineteenth — early twentieth centuries). Zadruha. [In Ukrainian].
Bezruchko, O. (2018). Specifics of the First Lecture of O. Dovzhenko in Kyiv State Institute of Cinematography. Artistic Culture. Topical Issues, (14), 97–101. https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151114. [In English].
Bezruchko, O. (2019a). Dovzhenko’s lectures in the Moscow State Institute of Cinematography. European philo-sophical and historical discourse, 5 (1), 53–58. [In English].
Bezruchko, O. (2019b). The beginning of the cinema pedagogical activities of Oleksandr Dovzhenko. European philosophical and historical discourse, 5 (2), 39–44. [In English].
Bezruchko, O. (2019c). Sharing of the Creative Experience of O. Dovzhenko in the Informal Setting. Artistic Culture. Topical Issues, 15 (2), 93–96. https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(2).2019.186135. [In English].
Bezruchko, О., Gavran, I., Hrabarchuk, O., Kostiuk, N. & Kot, H. (2020). Ideological Concepts in the Cinematography of the Interwar Period. Astra Salvensis, 1, 669–690. [In English].
Kepley, V. (1986). In the Service of the State: The Cinema of Alexander Dovzhenko. The University of Wisconsin Press. [In English].
Liber, G. O. (2002). Alexander Dovzhenko: A Life in Soviet Film. British Film Institute. [In English].
Liber, G. O. (2003). Re-Examining Dovzhenko’s Political Environment: A Response to Riley. Film-Philosophy, 7 (5). https://doi.org/10.3366/film.2003.0032. [In English].
Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, О., & Markhaichuk, N. (2020). Poetics of Ukrainian Film “Earth”: Oleksandr Dovzhenko’s Conceptual Search. Media Education, 60 (4), 713–720. https://doi.org/10.13187/me.2020.4.713. [In English].
Palko, O. (2021). Making Ukraine Soviet: Literature and Cultural Politics under Lenin and Stalin. Bloomsbury Publishing. [In English].
Pick, A., & Narraway, G. (Eds.) (2023). Screening Nature: Cinema Beyond the Human. Berghahn Books. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.