Спеціальний спільний випуск «Дослідження російського та радянського кіно» і «Культури України»
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.087.01Ключові слова:
Культури України, Дослідження російського та радянського кіноАнотація
Цей вступ призначений як для тих, хто читає українську версію, опубліковану в «Культурі України», так і англомовну версію, опубліковану в «Дослідженнях російського та радянського кіно». Ця співпраця між українським та британським журналом має на меті вияв підтримки української культури, зокрема дослідження історії українського кіно в контексті повномасштабного вторгнення Росії проти цієї країни, розпочатого в лютому 2022 р. Через 100 років після свого початку український кінематограф залишається таким само актуальним як для вітчизняного, так і для всього світу. Щоб проілюструвати це, ми починаємо з короткого нарису історії українського кіно, особливо його політичного контексту, перш ніж викласти огляд стану кінонауки про різні ключові періоди історії українського кіно.
Посилання
Bondareva, G. L. (Ed.). (2005). Kremlin Cinema 1928–1953. Documents. Rosspen. [In Russian].
Verkhovna Rada Ukrainy. (2015). On condemnation of communist and national socialist (Nazi) totalitarian regimes and prohibition of propaganda of their symbols (No. 317-VIII). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/317-19#Text. [In Ukrainian].
Verkhovna Rada Ukrainy. (2019). On ensuring the functioning of the Ukrainian language as the state language. Retrieved from https://kodeksy.com.ua/ka/ob_obespechenii_funktsionirovaniya_ukrainskogo_yazyka_kak_gosudarstvennogo.htm. [In Ukrainian].
Verkhovna Rada Ukrainy. (2022). On the de-Sovietization of Ukrainian legislation (No. 215-IX). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2215-20#Text. [In Ukrainian].
Hodun, N. Y. (2008). Functioning of Political Censorship Bodies in Cultural and Educational Institutions of the Ukrainian SSR in 1928–1938 [Unpublished PhD thesis]. V. N. Karazin Kharkiv National University. [In Ukrainian].
Korkodym, E. (2016, January 23). The documentary boom in Ukraine: what but enthusiasm. Delo.ua. https://delo.ua/lifestyle/bum-dokumentalistiki-v-ukraine-chto-krome-entuziazma-310914. [In Russian].
Kuziuk, O. M. (2010). Ukrainian Soviet cinema of the 1930s: Socio-political aspect. Hileia. Collection of scientific papers, 41 (11), 123–128. http://gileya.org/index.php?ng=library&cont=long&id=57. [In Ukrainian].
Lavrynenko, I. (1959/2001). The Executed Renaissance: Anthology 1917–1933. Poetry – prose – drama – essays. Prosvita. [In Ukrainian].
Menzelevsky, S. (Ed.) (2017). Film Revision of Donbas 2.0. Oleksandr Dovzhenko National Center. [In Ukrainian].
Myslavskyi, V. (2016). The formation of the film industry in Ukraine in 1922–1930: Contradictions of time and diversity of trends (Vol. 2). Madryd. [In Ukrainian].
Myslavskyi, V. (2018). History of Ukrainian Cinema 1896–1930: Facts and documents. Dim Reklamy. [In Ukrainian].
Popovych, M. (2003). Socialist realism as a socio-cultural phenomenon. In N. Kornienko (Ed.), Ukrainskyi teatr XX stolittia (pp. 199–276). LDN. [In Ukrainian].
Prezydiia Verkhovnoi Rady Ukrainskoi RSR. (1988). On the liquidation of the State Committee of the Ukrainian SSR for Cinematography. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/6358-11#Text. [In Ukrainian].
Rosliak, R. (2016). “Ukrainian cinematography can in no way agree to the formation of the All-Union Film Syndicate...”: Documents and materials on the history of the loss of autonomous status by the domestic film industry. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tearu, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 1, 150–161. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2016_18_23. [In Ukrainian].
Rosliak, R. (Ed.). (2021). Oleksandr Dovzhenko. Oleksandr Dovzhenko. Dokumenty i materialy Spetssluzhb: Zbirnyk arkhivnykh dokumentiv (Vol. 1: 1941–1989). Lyra. [In Ukrainian].
Samoilenko, T. (2010). Ukrainian cinema in the conditions of totalitarian regime. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly, 129 (116), 32–36. [In Ukrainian].
Trymbach, S. (2022). Cultural and colonial heritage of Russia in Ukrainian cinema: problems of overcoming. Visnyk Natsionalnoi Akademii Nauk Ukrainy, 12 (12), 58–67. https://doi.org/10.15407/visn2022.12.058. [In Ukrainian].
Trymbach, S. (2023, April 5). Oleksandr Dovzhenko: Prophet and mythmaker: a report of the National Academy of Sciences of Ukraine. National Academy of Sciences of Ukraine. https://www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=9963. [In Ukrainian].
Khovaiba, N. (2009). The ideological component of Ukrainian Soviet cinema in the mid-1960s — mid-1980s. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 29, 95–99. [In Ukrainian].
Khoseiko, L. (2005). History of Ukrainian cinema: 1896–1995. Kyon-Kolo. [In Ukrainian].
Chernetskyi, V. (2008). Visual Language and the Performance of Identity in Leonid Osyka’s The Stone Cross: Roots and Eradication. Doslidzhennia rosiiskoho ta radianskoho kino, 2 (3), 269–280. https://doi.org/10.1386/srsc.2.3.269_1. [In Ukrainian].
Chernetskyi, V. (2020). Ukrainian Cinema and the Challenges of Multilingualism: from the 1930s to the Present. Zhurnal radianskoi ta postradianskoi polityky ta suspilstva, 6 (1), 83–102. [In Ukrainian].
Adajian, T. (2022). The definition of art. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2022 Edition). https://plato.stanford.edu/archives/spr2022/entries/art-definition/. [In English].
Biedarieva, S. (2021). The documentary turn in new Ukrainian art. In S. Biedarieva (Ed.), Contemporary Ukrainian and Baltic Art: Political and Social Perspectives, 1991–2021 (pp. 53–78). Ibidem. [In English].
Blackledge, O., Bohlinger, V., First, J., & Ladygina, Y. V. (Eds.). (2022). Focus on Ukraine. KinoKultura, (75). http://www.kinokultura.com/2022/issue77.shtml. [In English].
Bohlinger, V., & Ladygina, Y. V. (Eds.). (2023). Focus on contemporary Ukrainian documentary. KinoKultura, (81). Retrieved from http://www.kinokultura.com/2023/issue81.shtml. [In English].
Briukhovets’ka, L., & Olynyk, M. D. (2014). On the Ukrainian cinematic tradition, the Dovzhenko Film Studio, and Ivan Mykolaichuk. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, 56 (1–2), 7–16. https://doi.org /10.1080/00085006.2014.11092752. [In English].
Chernetsky, V. (Ed.). (2009). Special issue 9: Ukrainian cinema. KinoKultura. http://www.kinokultura.com/specials/9/ukrainian.shtml. [In English].
First, J. (2014). Ukrainian Cinema: Belonging and Identity During the Soviet Thaw. I. B. Tauris. [In English].
Gurga, J. J. (2012). Remembering (in) Ukrainian cinema of the 1960s: Rolan Serhiienko’s White Clouds (1968). Studies in Russian & Soviet Cinema, 5 (3), 353–370. https://doi.org/10.1386/srsc.5.3.353_1. [In English].
Hicks, J. (2007). Dziga Vertov: Defining Documentary Film. I. B. Tauris. [In English].
Hicks, J. (2012). First Films of the Holocaust: Soviet Cinema and the Genocide of the Jews, 1938–1946. University of Pittsburgh Press. [In English].
Khoseiko, L. (2001). Histoire du cinéma ukrainien, 1896–1995. Editions A Die. [In French].
Kim, O. (2022). Poetic cinema: A genealogy of the ‘poetic’ in Soviet and post-Soviet critical discourse. Studies in Russian & Soviet Cinema, 16 (2), 105–119. https://doi.org/10.1080/17503132.2022.2064578. [In English].
Kozlenko, I. (2024). Notes on the Soviet nationalisation of the film industry in Ukraine (1919–21). Apparatus. Retrieved from https://apparatuspress.net/read/notes-on-the-soviet-nationalisation-of-the-film-industry-in-ukraine-1919-21-text/section/ad1d9664-f9d4-45a5-8ffd-65ea85ffee7a. [In English].
Kulyk, V. (2013). War of memories in the Ukrainian media: Diversity of identities, political confrontation, and production technologies. In E. Rutten, J. Fedor, & V. Zvereva (Eds.), Memory, Conflict and New Media: Web Wars in Post-Socialist States (pp. 63–81). Routledge. [In English].
Lacny, S. (2024). (Re)discovering Ukrainianness: Hutsul folk culture and Ukrainian identity in Soviet film, 1939–1941. Studies in Russian & Soviet Cinema, 18 (2), 217–238. https://doi.org/10.1080/17503132.2024.2348250. [In English].
Liber, G. (2001). Adapting to the Stalinist order: Alexander Dovzhenko’s psychological journey, 1933–1953. Europe-Asia Studies, 53, 1097–1116. https://doi.org/10.1080/09668130120085056. [In English].
Liber, G. (2002). Alexander Dovzhenko: A Life in Soviet Film. BFI. [In English].
Lihus, M., & Branco, C. P. (Eds.). (2023). Thinking Ukrainian cinema. Cinema. Journal of Philosophy and the Moving Image, 15. https://doi.org/10.34619/2f5b-gojm. [In English].
Miller, J. (2010). Soviet Cinema: Politics and Persuasion Under Stalin. I. B. Tauris. [In English].
Nebesio, B. (2009). Competition from Ukraine: VUFKU and the Soviet film industry in the 1920s. Historical Journal of Film, Radio and Television, 29 (2), 159–180. https://doi.org/10.1080/01439680902890654. [In English].
Nebesio, B. (2011). Are we there yet?: Studies of national cinema in Ukraine. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, 53 (2–4), 475–484. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/41708352. [In English].
Nebesio, B. Y. (1994). The cinema of Alexander Dovzhenko, special issue. Journal of Ukrainian Studies, 19 (1), 1–121. [In English].
Shevchuk, Y. (2009). Linguistic strategies of imperial appropriation: Why Ukraine is absent from world film history. In L. M. L. Zaleska Onyshkevych & M. G. Rewakowicz (Eds.), Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe (pp. 359–374). Routledge. [In English].
Trymbach, S. (2012). Artistic power vs. state power: Dovzhenko, Savchenko, Paradzhanov. Studies in Russian & Soviet Cinema, 6 (3), 357–364. https://doi.org/10.1386/srsc.6.3.357_7. [In English].
Yekelchyk, S. (2014). Thinking through Ukrainian cinema. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, 56 (1–2), 3–5. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/26155704. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.