Спеціальний спільний випуск «Дослідження російського та радянського кіно» і «Культури України»

Автор(и)

  • Джеремі Гікс Школа мов, лінгвістики та кіно, Лондонський університет королеви Марії, Лондон, Велика Британія https://orcid.org/0000-0001-8584-0292
  • Леонід Мачулін Харківська державна академія культури, Україна https://orcid.org/0000-0001-8804-6297

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.087.01

Ключові слова:

Культури України, Дослідження російського та радянського кіно

Анотація

Цей вступ призначений як для тих, хто читає українську версію, опубліковану в «Культурі України», так і англомовну версію, опубліковану в «Дослідженнях російського та радянського кіно». Ця співпраця між українським та британським журналом має на меті вияв підтримки української культури, зокрема дослідження історії українського кіно в контексті повномасштабного вторгнення Росії проти цієї країни, розпочатого в лютому 2022 р. Через 100 років після свого початку український кінематограф залишається таким само актуальним як для вітчизняного, так і для всього світу. Щоб проілюструвати це, ми починаємо з короткого нарису історії українського кіно, особливо його політичного контексту, перш ніж викласти огляд стану кінонауки про різні ключові періоди історії українського кіно.

Біографії авторів

Джеремі Гікс, Школа мов, лінгвістики та кіно, Лондонський університет королеви Марії, Лондон

Професор російської культури та кіно, викладач Лондонського університету королеви Марії, автор чотирьох книг і багатьох статей з історії російського, українського та радянського кіно. Серед його публікацій: «Дзиґа Вертов: Визначення документального кіно»(2007) і «Перші фільми про Голокост: радянське кіно та геноцид євреїв, 1938–46»(2012). Нині науковець досліджує фільми про голод у Радянській Росії та Україні 1921–23 рр. Як співредактор «КіноКультура», він також пише про сучасну документалістику в країнах колишнього СРСР.

Леонід Мачулін, Харківська державна академія культури

Очолює редакційно-видавничий відділ та викладає комунікації в Харківській державній академії культури. У 2013 р. здобув ступінь доктора філософії в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди, є автором 20 книг для широкого загалу з історії Харкова та Слобідської України, у тому числі «Українська столиця для червоного цісаря» (2009), яка лягла в основу документального фільму на Українському національному телебаченні (УТ-1). Зараз досліджує актуальні питання деколонізації, декомунізації, вшанування пам’яті на місцевому та регіональному рівнях. Ці теми становлять зміст його книги «Вулиці та площі Харкова» (2007) і серії статей.

Посилання

Bondareva, G. L. (Ed.). (2005). Kremlin Cinema 1928–1953. Documents. Rosspen. [In Russian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2015). On condemnation of communist and national socialist (Nazi) totalitarian regimes and prohibition of propaganda of their symbols (No. 317-VIII). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/317-19#Text. [In Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2019). On ensuring the functioning of the Ukrainian language as the state language. Retrieved from https://kodeksy.com.ua/ka/ob_obespechenii_funktsionirovaniya_ukrainskogo_yazyka_kak_gosudarstvennogo.htm. [In Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2022). On the de-Sovietization of Ukrainian legislation (No. 215-IX). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2215-20#Text. [In Ukrainian].

Hodun, N. Y. (2008). Functioning of Political Censorship Bodies in Cultural and Educational Institutions of the Ukrainian SSR in 1928–1938 [Unpublished PhD thesis]. V. N. Karazin Kharkiv National University. [In Ukrainian].

Korkodym, E. (2016, January 23). The documentary boom in Ukraine: what but enthusiasm. Delo.ua. https://delo.ua/lifestyle/bum-dokumentalistiki-v-ukraine-chto-krome-entuziazma-310914. [In Russian].

Kuziuk, O. M. (2010). Ukrainian Soviet cinema of the 1930s: Socio-political aspect. Hileia. Collection of scientific papers, 41 (11), 123–128. http://gileya.org/index.php?ng=library&cont=long&id=57. [In Ukrainian].

Lavrynenko, I. (1959/2001). The Executed Renaissance: Anthology 1917–1933. Poetry – prose – drama – essays. Prosvita. [In Ukrainian].

Menzelevsky, S. (Ed.) (2017). Film Revision of Donbas 2.0. Oleksandr Dovzhenko National Center. [In Ukrainian].

Myslavskyi, V. (2016). The formation of the film industry in Ukraine in 1922–1930: Contradictions of time and diversity of trends (Vol. 2). Madryd. [In Ukrainian].

Myslavskyi, V. (2018). History of Ukrainian Cinema 1896–1930: Facts and documents. Dim Reklamy. [In Ukrainian].

Popovych, M. (2003). Socialist realism as a socio-cultural phenomenon. In N. Kornienko (Ed.), Ukrainskyi teatr XX stolittia (pp. 199–276). LDN. [In Ukrainian].

Prezydiia Verkhovnoi Rady Ukrainskoi RSR. (1988). On the liquidation of the State Committee of the Ukrainian SSR for Cinematography. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/6358-11#Text. [In Ukrainian].

Rosliak, R. (2016). “Ukrainian cinematography can in no way agree to the formation of the All-Union Film Syndicate...”: Documents and materials on the history of the loss of autonomous status by the domestic film industry. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tearu, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 1, 150–161. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2016_18_23. [In Ukrainian].

Rosliak, R. (Ed.). (2021). Oleksandr Dovzhenko. Oleksandr Dovzhenko. Dokumenty i materialy Spetssluzhb: Zbirnyk arkhivnykh dokumentiv (Vol. 1: 1941–1989). Lyra. [In Ukrainian].

Samoilenko, T. (2010). Ukrainian cinema in the conditions of totalitarian regime. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly, 129 (116), 32–36. [In Ukrainian].

Trymbach, S. (2022). Cultural and colonial heritage of Russia in Ukrainian cinema: problems of overcoming. Visnyk Natsionalnoi Akademii Nauk Ukrainy, 12 (12), 58–67. https://doi.org/10.15407/visn2022.12.058. [In Ukrainian].

Trymbach, S. (2023, April 5). Oleksandr Dovzhenko: Prophet and mythmaker: a report of the National Academy of Sciences of Ukraine. National Academy of Sciences of Ukraine. https://www.nas.gov.ua/UA/Messages/Pages/View.aspx?MessageID=9963. [In Ukrainian].

Khovaiba, N. (2009). The ideological component of Ukrainian Soviet cinema in the mid-1960s — mid-1980s. Etnichna istoriia narodiv Yevropy, 29, 95–99. [In Ukrainian].

Khoseiko, L. (2005). History of Ukrainian cinema: 1896–1995. Kyon-Kolo. [In Ukrainian].

Chernetskyi, V. (2008). Visual Language and the Performance of Identity in Leonid Osyka’s The Stone Cross: Roots and Eradication. Doslidzhennia rosiiskoho ta radianskoho kino, 2 (3), 269–280. https://doi.org/10.1386/srsc.2.3.269_1. [In Ukrainian].

Chernetskyi, V. (2020). Ukrainian Cinema and the Challenges of Multilingualism: from the 1930s to the Present. Zhurnal radianskoi ta postradianskoi polityky ta suspilstva, 6 (1), 83–102. [In Ukrainian].

Adajian, T. (2022). The definition of art. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2022 Edition). https://plato.stanford.edu/archives/spr2022/entries/art-definition/. [In English].

Biedarieva, S. (2021). The documentary turn in new Ukrainian art. In S. Biedarieva (Ed.), Contemporary Ukrainian and Baltic Art: Political and Social Perspectives, 1991–2021 (pp. 53–78). Ibidem. [In English].

Blackledge, O., Bohlinger, V., First, J., & Ladygina, Y. V. (Eds.). (2022). Focus on Ukraine. KinoKultura, (75). http://www.kinokultura.com/2022/issue77.shtml. [In English].

Bohlinger, V., & Ladygina, Y. V. (Eds.). (2023). Focus on contemporary Ukrainian documentary. KinoKultura, (81). Retrieved from http://www.kinokultura.com/2023/issue81.shtml. [In English].

Briukhovets’ka, L., & Olynyk, M. D. (2014). On the Ukrainian cinematic tradition, the Dovzhenko Film Studio, and Ivan Mykolaichuk. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, 56 (1–2), 7–16. https://doi.org /10.1080/00085006.2014.11092752. [In English].

Chernetsky, V. (Ed.). (2009). Special issue 9: Ukrainian cinema. KinoKultura. http://www.kinokultura.com/specials/9/ukrainian.shtml. [In English].

First, J. (2014). Ukrainian Cinema: Belonging and Identity During the Soviet Thaw. I. B. Tauris. [In English].

Gurga, J. J. (2012). Remembering (in) Ukrainian cinema of the 1960s: Rolan Serhiienko’s White Clouds (1968). Studies in Russian & Soviet Cinema, 5 (3), 353–370. https://doi.org/10.1386/srsc.5.3.353_1. [In English].

Hicks, J. (2007). Dziga Vertov: Defining Documentary Film. I. B. Tauris. [In English].

Hicks, J. (2012). First Films of the Holocaust: Soviet Cinema and the Genocide of the Jews, 1938–1946. University of Pittsburgh Press. [In English].

Khoseiko, L. (2001). Histoire du cinéma ukrainien, 1896–1995. Editions A Die. [In French].

Kim, O. (2022). Poetic cinema: A genealogy of the ‘poetic’ in Soviet and post-Soviet critical discourse. Studies in Russian & Soviet Cinema, 16 (2), 105–119. https://doi.org/10.1080/17503132.2022.2064578. [In English].

Kozlenko, I. (2024). Notes on the Soviet nationalisation of the film industry in Ukraine (1919–21). Apparatus. Retrieved from https://apparatuspress.net/read/notes-on-the-soviet-nationalisation-of-the-film-industry-in-ukraine-1919-21-text/section/ad1d9664-f9d4-45a5-8ffd-65ea85ffee7a. [In English].

Kulyk, V. (2013). War of memories in the Ukrainian media: Diversity of identities, political confrontation, and production technologies. In E. Rutten, J. Fedor, & V. Zvereva (Eds.), Memory, Conflict and New Media: Web Wars in Post-Socialist States (pp. 63–81). Routledge. [In English].

Lacny, S. (2024). (Re)discovering Ukrainianness: Hutsul folk culture and Ukrainian identity in Soviet film, 1939–1941. Studies in Russian & Soviet Cinema, 18 (2), 217–238. https://doi.org/10.1080/17503132.2024.2348250. [In English].

Liber, G. (2001). Adapting to the Stalinist order: Alexander Dovzhenko’s psychological journey, 1933–1953. Europe-Asia Studies, 53, 1097–1116. https://doi.org/10.1080/09668130120085056. [In English].

Liber, G. (2002). Alexander Dovzhenko: A Life in Soviet Film. BFI. [In English].

Lihus, M., & Branco, C. P. (Eds.). (2023). Thinking Ukrainian cinema. Cinema. Journal of Philosophy and the Moving Image, 15. https://doi.org/10.34619/2f5b-gojm. [In English].

Miller, J. (2010). Soviet Cinema: Politics and Persuasion Under Stalin. I. B. Tauris. [In English].

Nebesio, B. (2009). Competition from Ukraine: VUFKU and the Soviet film industry in the 1920s. Historical Journal of Film, Radio and Television, 29 (2), 159–180. https://doi.org/10.1080/01439680902890654. [In English].

Nebesio, B. (2011). Are we there yet?: Studies of national cinema in Ukraine. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, 53 (2–4), 475–484. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/41708352. [In English].

Nebesio, B. Y. (1994). The cinema of Alexander Dovzhenko, special issue. Journal of Ukrainian Studies, 19 (1), 1–121. [In English].

Shevchuk, Y. (2009). Linguistic strategies of imperial appropriation: Why Ukraine is absent from world film history. In L. M. L. Zaleska Onyshkevych & M. G. Rewakowicz (Eds.), Contemporary Ukraine on the Cultural Map of Europe (pp. 359–374). Routledge. [In English].

Trymbach, S. (2012). Artistic power vs. state power: Dovzhenko, Savchenko, Paradzhanov. Studies in Russian & Soviet Cinema, 6 (3), 357–364. https://doi.org/10.1386/srsc.6.3.357_7. [In English].

Yekelchyk, S. (2014). Thinking through Ukrainian cinema. Canadian Slavonic Papers/Revue Canadienne des Slavistes, 56 (1–2), 3–5. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/26155704. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-22

Номер

Розділ

Мистецтвознавство