Цифрова трансформація кінематографу як чинник формування нової візуальної естетики: аналіз зарубіжного кінодискурсу початку ХХІ століття

Автор(и)

  • І. П. Печеранський Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-1443-4646

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.086.06

Ключові слова:

кінематограф, цифрова трансформація, цифрові технології, нова візуальна естетика, пролептичний монтаж, комп’ютеризація та дематеріалізація камери, цифрова анімація

Анотація

Досліджено зарубіжний кінодискурс початку ХХІ ст. і на основі цього аналізу розкрито цифрову трансформацію кінематографу як чинника формування нової візуальної естетики. Акцентовано на тому, що комп’ютеризація та цифровізація вплинули на появу нових жанрово-тематичних утворень у межах кінематографу, породивши нові структури репрезентації, новий контент, та ініціювали переосмислення ролі кіномистецтва в суспільстві. Доведено, що під впливом цифровізації дематеріалізація камери детермінує розвиток естетичних стилів, які, завдячуючи гібридності цифрових зображень, виходять за межі візуального реалізму. Також з’ясовано, що кіно 3.0 експериментує з новими впливами та жанровою гібридністю й ці експерименти безпосередньо спричиняють розвиток нової візуальної естетики.

Біографія автора

І. П. Печеранський, Київський національний університет культури і мистецтв, м. Київ

доктор філософських наук, професор кафедри філософії та педагогіки

Посилання

Zubavina, I. B. (2008). Metamorphosis of the status of the real in the cinema of the digital age. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 1, 205–219. [In Ukrainian].

Pecheranskyi, I. P. (2023). The convergence of technologies and creative solutions in the creation of a visual image in the film industry: an analysis of ecosystem links. Kulturolohichna dumka, 24, 36–45. [In Ukrainian].

Argy, S. (2005, May). The Evolving Process of Taking Dv to Film. American Cinematographer, 94–97. [In English].

Bazin, A. (1971). The Ontology of the Photographic Image. In H. Gray (Compiler, Translator), What Is Cinema? (Vol. 2, рр. 9–16). University of California Press. [In English].

Belton, J. (2002). Digital Cinema: A False Revolution. Jstor, 100, 99–114. [In English].

Benjamin, W. (1969). Illuminations. Schocken Books. [In English].

Buruma, I. (2006, April 9). Mr. Vengeance. The New York Times Magazine, 34–39. [In English].

Chen, Ch. (2022). New Aesthetic Characteristics Emerging in the Digital Cinema Era. International Journal of Education and Humanities, 2 (1). https://doi.org/10.54097/ijeh.v2i1.224. [In English].

Corliss, R. (2006, March 12). Can This Man Save the Movies? (Again?). Time, 20, 66–72. [In English].

Couchot, E. (1984). Image Puissance Image. Revue d’esthétique, 7, 123–133. [In English].

Cubitt, S. (2004). The Cinema Effect. MIT Press. [In English].

Daly, K. M. (2008). Cinema 3.0: How digital and computer technologies are changing cinema [Doctor’s thesis, Columbia University]. Columbia University ProQuest Dissertations & Theses. https://www.proquest.com/openview/5b7659c886fce62954aadbe70f2fab63/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750. [In English].

Dargis, M. (2005, July 27). From Sex to Politics, All Captured on Video. The New York Times, July 27, sec. Arts/Cultural Desk: E1. [In English].

Deleuze, G. (1989). Cinema 2: The time-image (H. Tomlinson & R. Galeta, Trans.). University of Minnesota Press. (Original work published 1985). [In English].

Dickinson, K. (2001). Pop, Speed and the “Mtv Aesthetic” in Recent Teen Films. Scope: An Online Journal of Film Studies, 12. https://www.nottingham.ac.uk/scope/documents/2001/june-2001/dickinson.pdf. [In English].

Dussere, E. (2006). Out of the Past, into the Supermarket: Consuming Film Noir. Film Quarterly, 60 (1), 16–27. https://doi.org/10.1525/fq.2006.60.1.16. [In English].

Fear, D. (2005). In the Money: The Always Surprising Danny Boyle Cashes in His Chips to Direct Millions, an Intelligent Kid’s Flick. MovieMaker, 84–86. [In English].

Felperin, L. (2006, September 25). The Boss of It All. Review. Variety. https://variety.com/2006/film/reviews/the-boss-of-it-all-1200513071/. [In English].

Galloway, A. (2007, April 21). Keynote Address [Conference presentation]. Critical Themes in Media Studies, 7th Annual Conference. New School University, New York, NY. [In English].

Hinterwaldner, I., & Hönigsberg, D. (2021). Browser art: navigating with style. International journal for digital art history, 8, 39–54. [In English].

La Franco, R. (2006, 1 March). Trouble in Toontown: Director Richard Linklater Has a Mind-Blowing Vision for a New Keanu Reeves Movie, a Scanner Darkly. Making It a Reality — That’s Another Story. Wired, 128–132. [In English].

Manovich, L. (2001). The Language of New Media. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Manovich, L. (2005). Softcinema: Ambient Narrative. Elmcip. https://elmcip.net/creative-work/soft-cinema-ambient-narrative. [In English].

Manovich, L. (2006). Image Future. Animation, 1 (1), 25–44. [In English].

Martin, A. (2008). Digital Literacy and the “Digital Society”. In C. Lankshear, & M. Knobel (Eds.), Digital Literacies: Concepts, Policies, and Practices (pp. 151–176). Peter Lang. [In English].

Matthews, P. (1999). The Innovators 1950–1960: Divining the Real. Sight & Sound. http://old.bfi.org.uk/sightandsound/feature/176. [In English].

Minor, K. (2004, September). Coloring inside the Lines: Digital Animation Comes of Age. The independent, 47–49. [In English].

Munt, A. (2006). Digital Kiarostami and the Open Screenplay. Scan: Journal of Media Arts Culture, 3 (2). http://scan.net.au/scan/journal/display.php?journal_id=74. [In English].

Nong Tian Y., & Diao, G. (2023, May 18). Research and analysis of the development of news film and television based on the integrated media environment [Conference presentation abstract]. SHS Web of Conferences, 167, 02014. https://doi.org/10.1051/shsconf/202316702014. [In English].

Prince, St. (2004). The Emergence of Filmic Artifacts: Cinema and Cinematograhy in the Digital Era. Film Quarterly, 57 (3), 24–33. [In English].

Rodowick, D. N. (2007). The Virtual Life of Film. Harvard University Press. [In English].

Shaw, J., & Weibel P. (2003). Future Cinema: The Cinematic Imaginary after Film. Electronic Culture. Cambridge, Mass. MIT. [In English].

Solidoro, A., & Viscusi, G. (2020). Digital transformation and business model innovation in the film industry: the case of Movieday.it. In J. Strandgaard Pedersen, B. Slavich, M. Khaire (Ed.), Technology and creativity: production, mediation and evaluation in the digital age. (pp. 239–265). Palgrave Macmillan. [In English].

Taubin, A. (2007, March 10). Panel talk. Jonas Mekas Exhibit: The beauty of friends being together. P.S.1, Queens, NY. https://www.moma.org/calendar/exhibitions/4878. [In English].

Torun, A. (2024). Filmmaking and Video Art in the Digital Era. In Gülce Dölkeleş (Ed.), Impact of Contemporary Technology on Art and Design. (pp. 237–260). IGI Global. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство