Образ Берегині в авторському плакаті як складова візуальної культури періоду по-вномасштабного вторгнення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.086.03

Ключові слова:

Берегиня, війна, візуальна культура, плакат, масова культура, гендер, образ, культура України

Анотація

Досліджується варіативність образу Берегині в авторському плакаті періоду повномасштабного вторгнення. Визначено трансформацію статусу жінки в українських реаліях, відзначено специфіку візуального в контексті масової культури та її залежності від соціально-політичних змін. Виявлено, що міфологічний концепт Берегині, сформований у період проголошення незалежності України, протягом років набув нових форм символічного втілення. Встановлено, що під впливом воєнного сьогодення актуалізуються образи материнства та міфологічні образи. Зображення українських митців, створені під час повномасштабного вторгнення, символізують сильні жіночі образи, де міфологічний концепт Берегині, який основується на архетипі матері, замінюється активною учасницею воєнних подій та громадського життя. Прослідковано трансформацію Берегині на прикладі варіативних образів жінки-матері, жінки-воїтельки, жінки-держави. Зауважено, що ці жіночі образи є гендерними соціокультурними конструктами, які сформувалися під впливом соціально-політичних подій.

Біографія автора

А. О. Авершина, Харківська державна академія культури

аспірант, кафедра культурології

Посилання

Andrei Kanich, A. I. (2012). Anthology of the Ukrainian poster of the first third of the XX century. Vydavnychyi dim “Dovbush”. [In Ukrainian].

Hentosh, L., Kis, O. [et al]. (2003). Gender approach: history, culture, society. Klasyka. [In Ukrainian].

The number of women in the army at the beginning of January 2024 amounted to almost 70 thousand — Nataliia Kalmykova. (2024, May 1). Ministry of Defense of Ukraine. https://www.mil.gov.ua/news/2024/05/01/kilkist-zhinok-v-armii/. [In Ukrainian].

Kimmel, M. (2003). Gendered society. Sfera. [In Ukrainian].

Kis, O. (2016). Who is protected by the Guardian, or matriarchy as a male invention. Ya: informatsiino-osvitnie vydannia, 4 (5), 11–16. [In Ukrainian].

IZOLYATSIA Foundation, Platform for Cultural Initiatives (2015). Gender studies. https://ua.boell.org/sites/default/files/gender_publication_all.pdf. [In Ukrainian].

Chmil, H. P. (2020). Man — Screen: Visual Anthropology of (Post)Modernity: [monograph]. Institute of Cultural Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Barthes, R. (2004). Mytologie. The Noonday Press. https://amper.ped.muni.cz/~jonas/knihy/01_vizualni_kultura/Roland.Barthes-Mytologie.MKPR.2011.pdf. [In English].

Foster, H. (1988). Vision and Visuality. Bay Press. https://monoskop.org/images/3/39/Foster_Hal_ed_Vision_and_Visuality.pdf. [In English].

Luo Wen, Wang Jingjing, Wang Chen, & Sun Luyu (2022). Research on the Visual Imagery of Posters Based on the Culture Code Theory of Design. Front. Psychol., Sec. Emotion Science, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.861366 . [In English].

Mendes K. Carter. C. (2008). Feminist and Gender Media Studies: A Critical Overview. Sociology Compass. [In English].

Mirzoeff, N. (2023). An Introduction to Visual Culture. Routledge. [In English].

Mitchell W. J. T. (2017). Image Theory. Taylor & Francis. [In English].

Zhurzhenko, T. (2001). Free market ideology and new women’s identities in post-socialist Ukraine. European Journal of Women’s Studies, 8 (1), 29–49. https://www.academia.edu/download/31134428/10_EJWS.pdf. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-24

Номер

Розділ

Культурологія