Образ Берегині в авторському плакаті як складова візуальної культури періоду по-вномасштабного вторгнення
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.086.03Ключові слова:
Берегиня, війна, візуальна культура, плакат, масова культура, гендер, образ, культура УкраїниАнотація
Досліджується варіативність образу Берегині в авторському плакаті періоду повномасштабного вторгнення. Визначено трансформацію статусу жінки в українських реаліях, відзначено специфіку візуального в контексті масової культури та її залежності від соціально-політичних змін. Виявлено, що міфологічний концепт Берегині, сформований у період проголошення незалежності України, протягом років набув нових форм символічного втілення. Встановлено, що під впливом воєнного сьогодення актуалізуються образи материнства та міфологічні образи. Зображення українських митців, створені під час повномасштабного вторгнення, символізують сильні жіночі образи, де міфологічний концепт Берегині, який основується на архетипі матері, замінюється активною учасницею воєнних подій та громадського життя. Прослідковано трансформацію Берегині на прикладі варіативних образів жінки-матері, жінки-воїтельки, жінки-держави. Зауважено, що ці жіночі образи є гендерними соціокультурними конструктами, які сформувалися під впливом соціально-політичних подій.
Посилання
Andrei Kanich, A. I. (2012). Anthology of the Ukrainian poster of the first third of the XX century. Vydavnychyi dim “Dovbush”. [In Ukrainian].
Hentosh, L., Kis, O. [et al]. (2003). Gender approach: history, culture, society. Klasyka. [In Ukrainian].
The number of women in the army at the beginning of January 2024 amounted to almost 70 thousand — Nataliia Kalmykova. (2024, May 1). Ministry of Defense of Ukraine. https://www.mil.gov.ua/news/2024/05/01/kilkist-zhinok-v-armii/. [In Ukrainian].
Kimmel, M. (2003). Gendered society. Sfera. [In Ukrainian].
Kis, O. (2016). Who is protected by the Guardian, or matriarchy as a male invention. Ya: informatsiino-osvitnie vydannia, 4 (5), 11–16. [In Ukrainian].
IZOLYATSIA Foundation, Platform for Cultural Initiatives (2015). Gender studies. https://ua.boell.org/sites/default/files/gender_publication_all.pdf. [In Ukrainian].
Chmil, H. P. (2020). Man — Screen: Visual Anthropology of (Post)Modernity: [monograph]. Institute of Cultural Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].
Barthes, R. (2004). Mytologie. The Noonday Press. https://amper.ped.muni.cz/~jonas/knihy/01_vizualni_kultura/Roland.Barthes-Mytologie.MKPR.2011.pdf. [In English].
Foster, H. (1988). Vision and Visuality. Bay Press. https://monoskop.org/images/3/39/Foster_Hal_ed_Vision_and_Visuality.pdf. [In English].
Luo Wen, Wang Jingjing, Wang Chen, & Sun Luyu (2022). Research on the Visual Imagery of Posters Based on the Culture Code Theory of Design. Front. Psychol., Sec. Emotion Science, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.861366 . [In English].
Mendes K. Carter. C. (2008). Feminist and Gender Media Studies: A Critical Overview. Sociology Compass. [In English].
Mirzoeff, N. (2023). An Introduction to Visual Culture. Routledge. [In English].
Mitchell W. J. T. (2017). Image Theory. Taylor & Francis. [In English].
Zhurzhenko, T. (2001). Free market ideology and new women’s identities in post-socialist Ukraine. European Journal of Women’s Studies, 8 (1), 29–49. https://www.academia.edu/download/31134428/10_EJWS.pdf. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.