Тромбон як сольний інструмент у світлі органології та історіографії
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.085.09Ключові слова:
тромбон, темброва семантика тромбона, тромбонне солювання, неакомпонований солюючий тромбон, сольна тромбонна мініатюраАнотація
Статтю присвячено виявленню органологічних особливостей інструмента в контексті дослідження солюючого тромбона. З погляду органології як комплексної науки про інструменти як «органи», «знаряддя» музичного мислення, тромбон є мелодичним інструментом групи мідних аерофонів, який, завдяки кулісі, може відтворювати відрізки хроматичної гами в межах трьох октав з можливістю природного глісандування. У стилі-образі тромбона поєднуються його акустичні та семантичні ресурси, що вможливлюють багатофункціональне використання цього інструмента в різних жанрах музики. У статті окреслено шлях формування сольних якостей тромбона, представлено класифікацію видів тромбонного солювання, серед яких виокремлюється одноосібне неакомпоноване — твори для неакомпонованого тромбона. Здебільшого це були мініатюри програмного та непрограмного змісту, а також сонати для тромбона, представлені у творах як зарубіжних, так і багатьох українських авторів. Специфіка таких творів відрізняється поєднанням ознак концертності (принцип солювання) та камерності (відтворення в одноголоссі функцій ансамблю з рівнопотенційними голосами-регістрами). Саме цей пласт тромбонної творчості є найменш дослідженим, а тому потребує окремого вивчення, початок якого закладено в цій статті.
Посилання
Hromchenko, V. V. (2020). Brass solo in European academic compositional and performing art of the XX — early XXI centuries (development trends, specificity, systematics): a Monograph. Lira. [In Ukrainian].
Dubka, O. (2020). Sonata for trombone in the works of foreign and Ukrainian composers of the XX and early XXI centuries [PhD thesis, I. P. Kotliarevskyi Kharkiv National University of Arts]. SPD FO Stepanov V. V. [In Ukrainian].
Ishchenko, Yu. Ya. (1975) Timbre expositions in the symphonies of B. M. Liatoshynskyi. Ukrainske muzykoznavstvo, 10, 3–11. [In Ukrainian].
Kryzhanivskyi, F. P. (2006). Ukrainian Trombone Concerto in the Aspect of Formation and Development of the Genre [PhD thesis, A. V. Nezhdanova Odesa State Music Academy]. A. V. Nezhdanova Odesa State Music Academy. [In Ukrainian].
Martseniuk, H. P. (2017). Non-traditional and modern performance techniques in the practice of playing the trombone. Molodyi vchenyi, 12, 193–199. [In Ukrainian].
Melnyk, A. O. (2014). Ukrainian violin miniature: to the problem of genre history. In H. I. Hanzburh (Ed.-Comp.), Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity. Na chest Tarasa Kravtsova (do 90-littia): A collection of scientific articles (Issue 39, pp. 201–214). [In Ukrainian].
Muiedinov, D. M. (2017). Non-traditional performing techniques on the trumpet in the context of historical and artistic development [PhD thesis, I. P. Kotliarevskyi Kharkiv National University of Arts]. I. P. Kotliarevskyi Kharkiv National University of Arts. [In Ukrainian].
Muzhchyl, V. S. (2015). Non-traditional playing techniques in the acoustic structure of instrumental sound production (stringed group): a Textbook. Print House. [In Ukrainian].
Polska, I. (2003). Chamber Ensemble: Theoretical and Cultural Aspects [Doctoral thesis, Kharkiv State Academy of Culture]. Kharkiv State Academy of Culture. [In Ukrainian].
Riabukha, N. O. (2004). Miniature as a Phenomenon of Musical Culture (on the Material of Piano Works by Ukrainian Composers of the Late XIX–XX Centuries) [PhD thesis, Kharkiv State Academy of Culture]. Kharkiv State Academy of Culture. [In Ukrainian].
Riabukha, N. O. (2015). Sound image as a category of musical thinking: ontological and epistemological aspects. In P. E. Herchanivska (Editor-in-chief), Mizhnarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo: a collection of scientific papers (Vol. 2(5), pp. 181–187). Millennium. [In Ukrainian].
Sadivskyi, Ya. P. (2014). Solo and chamber works in the context of the formation of the Ukrainian trombone repertoire [PhD thesis, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. [In Ukrainian].
Berlioz, H. (1882). A Treatise on Modern Instrumentation and Orchestration. M. C. Clerke (Trans. from French). Nevello, Ewer And Co. [In English].
Huizinga, J. (1938). Homo ludens: Proeve eener bepaling van het spel-element der cultuur. H. D. Tjeenk Willink. [In Dutch].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.