Концепт духовності в композиторській, зокрема фортепіанній, творчості В. Птушкіна: до 75-річного ювілею Майстра
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.085.05Ключові слова:
концепт духовності, фортепіанна творчість, художня рефлексіяАнотація
У статті висвітлено специфіку втілення концепту духовності як світоглядного, аксіологічного центру композиторської творчості В. Птушкіна, що закарбовується в діалозі з культурним досвідом людства, апеляціях до знаків Ренесансу, бароко, класицизму, романтизму, жанрових моделей реквієму, хоралу, духовної кантати, concerto grosso, у зверненні до образу Діви Марії як ідеалу буття людства й опозиції піднесеного та земного як полюсів світобачення й буття людини. Глобальне значення концепту духовності та його резонанс зі світоглядними настановами культури межі XX–XXI ст. у творі для двох фортепіано «Піднесене та земне» відбито: у зіставленні особистісного та загальнолюдського начал; функціональній мобільності п’єси; варіативності виконавських складів; композиційно-структурній анормативності; хронотопічній масштабності; оркестральній звучності; фіналізації в ореолі жанру гімну як віддзеркаленні соборності людства.
Посилання
Anuchyna, L. V., Pyvovarova, V. M., & Umanets, O. V. (2022). Aesthetic. Pravo. [In Ukrainian].
Berehova, O. (2013). Integrative processes in musical culture of Ukraine of the XX–XXI centuries: a Monograph. Institute of Cultural Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].
Herdova, T., Mitlytska, V., & Cherniak, Ye. (2019). Piano and ensemble music by V. Ptushkin as a subject of study in art pedagogical faculties. Molod i rynok, 7(174), 62–66. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176056
Ivanova, Yu. (2023). The image of Virgin Mary in V. Ptushkin’s cantata “Salve regina”. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, XXX, 87–104. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.34064/khnum2-3005
Kravchenko, A. (2020). Chamber and instrumental art of Ukraine at the end of the XX — beginning of the XXI centuries: a Monograph. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].
Pidporynova, K. (2023). Art “talismans” of Kharkiv: symbols and thoughts. In memory of Tetiana Verkina and Volodymyr Ptushkin. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, XXX, 7–29. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.34064/khnum2-3001
Piatnytska-Pozdniakova, I. (2019). Analysis of Semantic Structures of Pieces of Music from the Aspect of Content Formation. Studii mystetstvoznavchi, 3–4, 16–27. [In Ukrainian].
Piatnytska-Pozdniakova, I. (2016). Interpretation of intonation-lexical layers of music of baroque in works of modern composers (in the example of concerto play by Volodymyr Ptushkin “Remembering of Grate Vivaldi”. In L. V. Rusakova (Ed. Comp.), Aspekty istorychnoho muzykoznavstva — VII: Barokovi shyfry svitovoho mystetstva: collection of scientific works (pp. 144–151). Vydavnytstvo TOV “S. A. M.” [In Ukrainian].
Sadovnikova, O., & Sokolova, S. (2011). Volodymyr Mykhailovych Ptushkin. Vydavnytstvo TOV “S. A. M.” [In Ukrainian].
Savchenko, H. (2018). Instrumental concert genre in the work of Volodymyr Mykhailovych Ptushkin. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti, 1, 79–83. [In Ukrainian].
Sediuk, I. (2019). Game Logic in Piano Duet by V. Ptushkin. Mizhnarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo, II (9), 250–255. [in Ukrainian].
Herdova, T., & Mitlytska, V. (2019). Features of Dramaturgy of Ptushkin’s Piano Suite “Theater Kaleidoscope”. Journal of History Culture and Art Research, 8 (3), 306–316. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2021
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.