Концепт духовності в композиторській, зокрема фортепіанній, творчості В. Птушкіна: до 75-річного ювілею Майстра

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.085.05

Ключові слова:

концепт духовності, фортепіанна творчість, художня рефлексія

Анотація

У статті висвітлено специфіку втілення концепту духовності як світоглядного, аксіологічного центру композиторської творчості В. Птушкіна, що закарбовується в діалозі з культурним досвідом людства, апеляціях до знаків Ренесансу, бароко, класицизму, романтизму, жанрових моделей реквієму, хоралу, духовної кантати, concerto grosso, у зверненні до образу Діви Марії як ідеалу буття людства й опозиції піднесеного та земного як полюсів світобачення й буття людини. Глобальне значення концепту духовності та його резонанс зі світоглядними настановами культури межі XX–XXI ст. у творі для двох фортепіано «Піднесене та земне» відбито: у зіставленні особистісного та загальнолюдського начал; функціональній мобільності п’єси; варіативності виконавських складів; композиційно-структурній анормативності; хронотопічній масштабності; оркестральній звучності; фіналізації в ореолі жанру гімну як віддзеркаленні соборності людства.

Біографія автора

А. Ю. Рум’янцева, Харківська державна академія культури

кандидат мистецтвознавства, доцент, доцент кафедри фортепіано

Посилання

Anuchyna, L. V., Pyvovarova, V. M., & Umanets, O. V. (2022). Aesthetic. Pravo. [In Ukrainian].

Berehova, O. (2013). Integrative processes in musical culture of Ukraine of the XX–XXI centuries: a Monograph. Institute of Cultural Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Herdova, T., Mitlytska, V., & Cherniak, Ye. (2019). Piano and ensemble music by V. Ptushkin as a subject of study in art pedagogical faculties. Molod i rynok, 7(174), 62–66. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176056

Ivanova, Yu. (2023). The image of Virgin Mary in V. Ptushkin’s cantata “Salve regina”. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, XXX, 87–104. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.34064/khnum2-3005

Kravchenko, A. (2020). Chamber and instrumental art of Ukraine at the end of the XX — beginning of the XXI centuries: a Monograph. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. [In Ukrainian].

Pidporynova, K. (2023). Art “talismans” of Kharkiv: symbols and thoughts. In memory of Tetiana Verkina and Volodymyr Ptushkin. Aspekty istorychnoho muzykoznavstva, XXX, 7–29. [In Ukrainian]. https://doi.org/10.34064/khnum2-3001

Piatnytska-Pozdniakova, I. (2019). Analysis of Semantic Structures of Pieces of Music from the Aspect of Content Formation. Studii mystetstvoznavchi, 3–4, 16–27. [In Ukrainian].

Piatnytska-Pozdniakova, I. (2016). Interpretation of intonation-lexical layers of music of baroque in works of modern composers (in the example of concerto play by Volodymyr Ptushkin “Remembering of Grate Vivaldi”. In L. V. Rusakova (Ed. Comp.), Aspekty istorychnoho muzykoznavstva — VII: Barokovi shyfry svitovoho mystetstva: collection of scientific works (pp. 144–151). Vydavnytstvo TOV “S. A. M.” [In Ukrainian].

Sadovnikova, O., & Sokolova, S. (2011). Volodymyr Mykhailovych Ptushkin. Vydavnytstvo TOV “S. A. M.” [In Ukrainian].

Savchenko, H. (2018). Instrumental concert genre in the work of Volodymyr Mykhailovych Ptushkin. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti, 1, 79–83. [In Ukrainian].

Sediuk, I. (2019). Game Logic in Piano Duet by V. Ptushkin. Mizhnarodnyi visnyk: Kulturolohiia. Filolohiia. Muzykoznavstvo, II (9), 250–255. [in Ukrainian].

Herdova, T., & Mitlytska, V. (2019). Features of Dramaturgy of Ptushkin’s Piano Suite “Theater Kaleidoscope”. Journal of History Culture and Art Research, 8 (3), 306–316. http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2021

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-25

Номер

Розділ

Мистецтвознавство