Візія функцій капельмейстера в XVI–XVIIІ cт.: на матеріалі докторату Адольфа Хибінського

Автор(и)

  • В. М. Чучман Львівський національний університет імені Івана Франка, м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0001-5076-7427

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.084.09

Ключові слова:

Адольф Хибінський, капельмейстерська діяльність, музична теорія і практика, хорове виконавство, оркестрове виконавство, історія диригентського мистецтва

Анотація

На матеріалі докторату А. Хибінського “Beiträge zur Geschichte des Taktschlagens” («Внесок до історії диригування») окреслено комплекс завдань, форм, методів і цілей діяльності капельмейстера ХVI–XVIIІ ст. Визначено обсяг знать, умінь та особистих якостей, необхідних для провадження ефективної капельмейстерської діяльності. Прослідковано еволюцію форм і методів керування колективним виконанням музики: за безпосередньої участі капельмейстера в музикуванні як співака або інструменталіста-концертмейстера; за допомогою батути або візуальних засобів мануальної техніки. Виявлено основні фактори, які сприяли поступовій трансформації візії цілей капельмейстерства від рутини гучного відбивання такту до мистецтва диригентської інтерпретації. У світлі залучення частини українських земель до тогочасних європейських культурних процесів, виявлено можливість запозичення виконавського досвіду вітчизняними (зокрема, львівськими) реґентами-капельмейстерами. Намічено напрями подальших досліджень праці А. Хибінського як нововіднайденого наукового артефакту.

Біографія автора

В. М. Чучман, Львівський національний університет імені Івана Франка, м. Львів

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства та хорового мистецтва

Посилання

Antonovych, M. (1997). Musica sacra: Сollection of articles on the history of Ukrainian church music. Yu. Yasynovskyi (Ed.). Krypiakevych Institute of Ukrainian Studies of National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Antonovych, M. (2003). Memories of Adolf Сhybiński and Lviv University. Yu. Yasynovskyi (Ed.-Comp.), Musica humana: Collection of articles of the Department of Musical Ukrainian Studies, 1, 58–66. [In Ukrainian].

Hnatyshyn, O. (2012). Two approaches to the study of the history of Ukrainian church music as a stage in the development of national media studies. Culture of Ukraine, 38, 245–256. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/nauk_vid/rio_old_2017/ku/kultura38/30.pdf. [In Ukrainian].

Hrab, U. (2003). Adolf Сhybiński is the founder of the Department of Musicology at Lviv University. Musica humana: Collection of articles of the Department of Musical Ukrainian Studies, 1, 25–46. [In Ukrainian].

Hrab, U. (2009). Musicology as a university discipline: Lviv School of Musicology of Adolf Chybińsky (1939–1941). Ukrainian Catholic University. [In Ukrainian].

Hrab, U. (2019). Myroslav Antonovych: intellectual biography. Emigrational musicology in the Ukrainian culture formation of the post-war decades. Ukrainian Catholic University. https://er.ucu.edu.ua/handle/1/2173?show=full. [In Ukrainian].

Kudryk, B. (1995). An overview of the history of Ukrainian church music. Yu. Yasynovskyi (Ed.). Krypiakevych Institute of Ukrainian Studies of National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].

Lazarevych Ye. (2018). M. Antonovych’s Byzantine Choir in the context of European choir performance of the second half of the XX century [Candidate’s thesis, M. V. Lysenko Lviv National Music Academy]. https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2018/10/avtoreferat-lazarevych.pdf. [In Ukrainian].

Letters of Adolf Сhybiński to Myroslav Antonovych (2003). Yu. Yasinovskyi (Ed.). Musica humana: Collection of articles of the Department of Musical Ukrainian Studies, 1, 67–110. [In Ukrainian and Polish].

Syrotynska, N. (2010). Myroslav Antonovych as a historian of church singing. Musica humana: Collection of articles of the Department of Musical Ukrainian Studies, 3, 61–72. [In Ukrainian].

Toloshniak, N. (2018). Borys Kudryk is a researcher and composer of church music. Calophony: Scientific collection from the history of church monody and hymnography, 9, 317–320. https://er.ucu.edu.ua/handle/1/1529. [In Ukrainian].

Toloshniak, N. (2023). Borys Kudryk’s work in the Ukrainian musical culture of the first half of the XX century. Ukraine. Europe. World. History and names in culturas and artistic reflections, 6, 319–323. https://doi.org/10.31318/2786-8877.6.2023.291429. [In Ukrainian].

Chybiński, A. (1912). Beiträge zur Geschichte des Taktschlagens. Breitkopf & Härtel. [In German].

Czekanowska, A. (2003). Adolf Chybiński jako Pedagog i Historyk. Musica humana: Zbirnyk statei kafedry muzychnoi ukrainistyky, 1, 47–57. [In Polish].

Syrotynska, N. (2022a). Autor’s handwriting of an anonymous Ukrainian creator of the Note-Linear Irmologion of the mid-XVII century (1654–1657). Ostkirchliche Studien, 1–22. https://noek.info/publikationen/3236-ostkirchliche-studien-band-71-heft-2. [In English].

Syrotynska, N. (2022b). The influence of German musical-theoretical treatises of the XVI century on the creation of Ukrainian five-line notation. Music in der Ukraine. Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteitsgemeinschaft an der Universität Leipzig. Gudrun Schröder Verlag, 24, 295–305. https://ul.qucosa.de/api/qucosa%3A82373/attachment/ATT-0/. [In English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Номер

Розділ

Мистецтвознавство