Театр-ікіґай як вид призначення: сучасний погляд на концепцію сценічного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.084.03Ключові слова:
театр, ікіґай, простір, модель існування, чакриАнотація
У статті виконано аналіз останніх публікацій та досліджень і розглянуто деякі сучасні концепції театрального мистецтва, такі як «постдраматичний театр» та «театр спонтанності». У межах розвідки запропоновано концепцію «театру-ікіґай» як театру нової генерації.
У процесі дослідження сучасного театру в контексті метафізичного простору ми дійшли висновку, що за основу роботи театрального простору взято принцип дзеркальної моделі співіснування, де зовнішнє являється лише відображенням внутрішніх процесів людини.
Також виявлено, що сприйняття глядачем класичного театрального дійства відбувається «за горизонталлю». У той час як театр-ікіґай пропонує сприйняття інформації «за вертикаллю», тобто не через стимули, реакції та проєкції, а через глибинні трансформаційні процеси індивіда.
Як результат дослідження ми представили унікальну модель вистави, де рух актора відбувається за чакральним стовпом (від нижніх чакр до верхніх), «за вертикаллю», унаслідок чого він віднаходить свій ікіґай або своє призначення, автоматично транслюючи його глядачеві.
Посилання
Bevziuk-Voloshyna, L. A. (2014). Stage designer or director: the priority of authorship in contemporary theater. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i tele-bachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 15, 64–71. [In Ukrainian].
Bruk, P. (2005). Peter Brook: No secrets. Thoughts on acting and theater. Publishing Center of Ivan Franko Lviv National University. https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/04/Piter-Bruk.pdf. [In Ukrainian].
Feedback from the viewer after the discussion “Hello” (2023). https://www.instagram.com/p/Cy9TUbRNSuN/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. [In Ukrainian].
Hrynyshyna, M. (2013). Contemporary Theater in the National Context: Search for Semantic Identity. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini, 8, 246–247. [In Ukrainian].
Kolisnyk, O. V. (2016). Theater in the socio-cultural dynamics of the present. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 11, 56–58. [In Ukrainian].
Lazorenko, B. (2020). The Theater of Spontaneity: Peculiarities of Social and Psychological Support of a Person in the Looking Glass of Personality. In L. A. Naidonova, O. L. Voznesenska, O. M. Sknar (Scientific editors), The space of art therapy: creativity as a mirror of reality, Pro-ceedings of the XVII International Interdisciplinary Scientific and Practical Conference (Kyiv, February 27–29, 2020). 44–47. FOP Nazarenko T. V. [In Ukrainian].
Levchenko, O. H. (2014). Contemporary Theater: Escape from the Mask. Totallogy-XXI. Postneklasychni doslidzhennia, 31, 189–194. [In Ukrainian].
Maren, S. (2020). Hello. Portal of contemporary Ukrainian drama UKRDRAMAHUB. https://ukrdramahub.org.ua/play/allo. [In Ukrainian].
Matsenka, S. P. (2009). “Theater from the spirit of music”: musical and dramatic principles of B. Brecht in modern theater. VISNYK Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 44, 210–213. [In Ukrainian].
Ostroverkh, O. (2011). Contemporary theater: between scenography and installation. Kur-basivski chytannia, 45–53. [In Ukrainian].
Taniuk, O. (2015). Risk Zones of Postdramatic Discourse (or the “Metaphysical Cry” of Postdrama). Kurbasivski chytannia, 10, 161–178. [In Ukrainian].
Lehenkyi, Y., Boiko, O., & Hotsaliuk, A. (2023). Theater space and time. Theory and practice of design, 28, 165–172. [In Ukrainian].
Sartore, M., Buisine, S., Ocnarescu, I., & Joly, L. R. (2023). An Integrated Cogni-tive-Motivational Model of Ikigai (Purpose in Life) in the Workplace. Europe’s Journal of Psy-chology, 19 (4), 387–400. https://doi.org/10.5964/ejop.9943. [In English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.