«Такою він мене любив» — то промовляють її очі… (Образ Ликери Полусмак у житті та творчості Тараса Шевченка)
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.084.02Ключові слова:
драматична історія, поетичний твір, ліричний герой, лірична героїня, екзистенціали кохання, зневіри, роздратованості, розпачу, самотностіАнотація
У статті розглянуто драматичну історію взаємин Тараса Шевченка і Ликери Полусмак та її віддзеркалення в ліричній поезії останнього творчого періоду Тараса Шевченка, у т. зв. Ликериному циклі. Лінгвофілософський аналіз періоду зародження, розквіту і згасання почуття, що об’єктивізує різні екзистенційні стани Тараса, презентує нові смислові акценти в реальній історії взаємин і у творчості поета. Творче піднесення митця, спричинене посиленням почуття кохання, відкарбувалося в поезії «Ликері», її портреті; екзистенціали зневіри в буттєвому контексті простежуються в поезії «Барвінок цвів і зеленів…» і, зрештою, екзистенціали розпачу і усвідомлення неминучої самотності оприявнюються в поезії «Л». Мета статті: розкрити глибинну суть істинних взаємин Тараса і Ликери. Особлива увага в статті приділена духовному й душевному пориву Ликери після смерті Тараса. Наголошується, з якою великою людською жертовністю вона віддавала шану і прихильність людині, яку, на жаль, свого часу так легковажно втратила, і тільки глибоко усвідомивши провину за втрачене щастя, довгі роки зігрівала «самотню хату» Тараса.
Посилання
Berhson, A. (1999). Creative evolution. Matter and memory. Harvest. [In Ukrainian].
Bovsunivska, T. (1999). The artistic concept of woman in the works of Taras Shevchenko. Dyvoslovo. [In Ukrainian].
Borodina, V., & Pavliuka, M. (1982). Memories of Taras Shevchenko. Dnipro. [In Ukrainian].
Budnyk, O. B. (2017). Love in the drama of Taras Shevchenko’s life. Obrii, 1 (44), 7–10. https://ippo.if.ua/images/stories/Obrii_2013/obrii_2017_1.pdf. [In Ukrainian].
Domanytskyi, V. (1908). Ukrainica in the album of M. Herbel. Notes of the Shevchenko Scientific Society. [In Ukrainian].
Dudar, O. (2017, March 09). Unknown Shevchenko: the last brides of the poet. Dyvys Info. https://dyvys.info/2017/03/09/nevidomyj-shevchenko-ostanni-narecheni-poeta/. [In Ukrainian].
Zhur, P. (2003). Works and days of Kobzar. Dnipro. [In Ukrainian].
Zaitsev, P. (2004). The life of Taras Shevchenko. Oberehy. [In Ukrainian].
Keida, F. (2003). “Give her a fate on the seven worlds...”: (Problems of Taras Shevchenko’s female lyrics). Nauka i suchasnist: a collection of scientific works (Vol. 37, pp. 113–121). [In Ukrainian].
Kybalchych, N. (1890). Memories of Taras Shevchenko: From the stories of my mother. Kievskaia starina. [In Ukrainian].
Novychenko, L. (2003). Lyrics of Taras Shevchenko. Slovo i chas. [In Ukrainian].
Pavliuk, M. (1976). Shevchenko and Herbel. Collection of works of the twenty-first and twenty-second scientific Shevchenko conferences, 155. [In Ukrainian].
Pryhorovskyi, V. (2013). On the question of Shevchenko’s “darling” from Nizhyn. Siverianskyi litopys: all-Ukrainian scientific journal, 4/6, 52–59. [In Ukrainian].
Tarakhan-Bereza, Z. (1998). A mournful figure on Shevchenko’s grave. Sviatynia. Naukovo-istorychnyi litopys Tarasovoi hory, 173–180. Rodovid. [In Ukrainian].
Tkachenko, A. (2003). Temptation and Atonement: Factual and Moral Background of the “Lykera’s Cycle”. Literaturna Ukraina, 24, 3. [In Ukrainian].
Tkachenko, A. (2013). Lykery (Analysis and interpretation of Shevchenko’s poetry). Shevchenkivska entsyklopediia: in 6 vols. (Vol. 3, pp. 744–746). National Academy of Sciences of Ukraine. [In Ukrainian].
Fedchenko, P. (1989). Taras Hryhorovych Shevchenko. Naukova dumka. [In Ukrainian].
Chamata, N. (1996). Periwinkle bloomed and turned green. Slovo i chas. [In Ukrainian].
Chamata, N. (2014). Taras Shevchenko’s lyrics. Analyzes and interpretations. Kyiv-Mohyla Academy. [In Ukrainian].
Shevchenko, T. (1963). Complete works in ten volumes. Publishing house of the Academy of Sciences of the Ukrainian SSR. [In Ukrainian].
Shevchenko, T. (2001–2005). Collected works: In 6 volumes (Vol. 1, Vol. 2, Vol. 6). Naukova dumka. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.