Розстріляне світло. Актор Степан Шагайда як жертва сталінського терору
DOI:
https://doi.org/10.31516/2410-5325.084.01Ключові слова:
Степан Шагайда, культурне відродження України 1920-х рр., театр Леся Курбаса, український кінематограф 1920-х рр., сталінські репресії української інтелігенціїАнотація
У статті розглядається життя та творчість одного з провідних українських акторів театру і кіно Степана Шагайди (1896–1938) як типовий приклад для дискурсу про культурне відродження України 1920-х рр. та історичну травму, спричинену умовами більшовицького терору. Як і багато свідомих українців, він брав участь у Визвольній боротьбі за суверенітет України. Заарештований і 20 січня 1938 р., розстріляний у камерах НКВС, С. Шагайда став невинною жертвою сталінських репресій.
Відродження — важливе явище ХХ століття — стало можливим завдяки непу, українізації та певній автономії в економічному та культурному житті УРСР. Степан Шагайда — один із найвідоміших акторів того часу — зробив свій внесок у досягнення театрального мистецтва, яке завдяки зусиллям режисера Леся Курбаса, прихильника європеїзації, набуло своєї національної унікальності. С. Шагайда, який був його учнем і однодумцем у відомому театрі «Березіль» (Київ, Харків), грав головні ролі у виставах «Одурені» за Марком Кропивницьким, «Комуна в степах» Миколи Куліша, «Жакерія» Проспера Меріме, «Золотий живіт» Фернана Кроммелінка, «Король грає» Віктора Гюго. Після головної ролі у фільмі «Людина з лісу» Георгія Стабового, він переходить на Одеську кінофабрику, де успішно втілює образ козака Чапири в «Перлині Семіраміди» згаданого вище режисера. Протягом десяти років С. Шагайда зіграв у багатьох фільмах, серед яких: «П’ять наречених» Олександра Соловйова, «Музейна варта» Бориса Тягно, «Перекоп» Івана Кавалерідзе, «Кармелюк» Фауста Лопатинського, «Іван», «Аероград» Олександра Довженка, «Багата наречена» Івана Пир’єва. Актора відрізняє високий професіоналізм і людяність.
Посилання
Brief synopsis of the film The Museum Guard (1929). Kino, 20, 15. [In Ukrainian].
Adelheim, E. (1932). Director P. Dolyna. Kino, 9–10, 12. [In Ukrainian].
Vedienieiev, Dmytro (December 26, 2012). Political Repressions of the 1920s-1980s and the Problems of Forming National Memory. Istorychna Pravda. https://www.istpravda.com.ua/research/50db659307b77/. Accessed: 28.11.2023. [In Ukrainian].
Hirniak, Y. (1982). Memoirs. Bohdan Boichuk (Ed.). Suchasnist. [In Ukrainian].
Hudran, Zh. [Iu. Smolych] (1927). In the Berezil Theater: “The King is playing”. Nove mystetstvo, 12/13, 6–7. [In Ukrainian].
Yermakova, Natalia (2012). Berezil culture. Feniks. [In Ukrainian].
Kavaleridze, Ivan. Shadows. (2005). In Mykola Shudria. The genius of the highest order. (p. 213.). Yunivers. [In Ukrainian].
Indictment bill on the case No. 83968. Central State Archive of Public Associations of Ukraine. F. 263. Op. 1. Case No. 83968. P. 15. [In Russian].
Polidovych, Olena (May 16, 2021). Shot “Karmeliuk”. The story of Stepan Shahaida. Istorychna Pravda. https://www.istpravda.com.ua/articles/2021/05/16/159494/. Date of access: 10.11. 2023. [In Ukrainian].
Protocols of the Board of the All-Ukrainian Photo and Cinema Administration (1922-1930). R. Rosliak (ed., comments, notes). Lira K. [In Ukrainian].
Revutskyi, Valeriian (1989). Les Kurbas and the Theater. Les Kurbas in theatrical activity, in the eyes of contemporaries — documents. V. Revutskyi (general edition, foreword and notes). Ukrainske Vydavnytstvo “Smoloskyp” im. V. Symonenka. [In Ukrainian].
Smolych, Yurii. “Golden Belly”. Nove mystetstvo, 24. Quoted in: Les Kurbas in theatrical activity, in the eyes of contemporaries — documents (1989). O. Zinkevych (ed.) (p. 535). Ukrainske Vydavnytstvo “Smoloskyp” im. V. Symonenka. [In Ukrainian].
Sushyi, Olena (2014). The problem of collective trauma in Ukrainian society and the search for a strategy to overcome it. Naukovi zapysky IPiEND im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy, 6(74), 19. [In Ukrainian].
Les Kurbas Theater (August, 1923). Nova hromada, 2, 104. [In Ukrainian].
Ushakov, N. (1928). At the Odesa Factory. “The Pearl of the Semiramis”. Kino, 9, 9. [In Ukrainian].
Shahaida, Oleksandr (2015). Memories of my father. Publication by Liudmyla Novikova. Kino-Teatr, 6. [In Ukrainian].
Shahaida, Stepan (2017). Statement to the Head of the Regional Department of the NKVD. In Repressed Filmmakers. Actual memory: Articles and documents (Issue 5, pp. 101–102). Redaktsiia zhurnalu “Kino-Teatr”, ARTKNYHA. [In Ukrainian].
Shevelov, Y. (Yurii Sherekh) (2001). I — me — for me... (and around). Memoirs 1. In Ukraine. Vydannia chasopysu “Berezil”. Vydavnytstvo M. P. Kots. [In Ukrainian].
Protocol of interrogation of Borys Tiahno. 7. 09. 1938. Archives of the Department of the Security Service of Ukraine in the Kharkiv region. F. 1–3. [In Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
У разі публікації статті в журналі «Культура України», автори зберігають авторське право, а також надають право журналу публікувати оригінальні наукові статті, що містять результати експериментальних і теоретичних досліджень і не знаходяться на розгляді для опублікування в інших віданнях. Всі матеріали поширюється на умовах ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike (BY-NC-SA), яка дозволяє першу публікацію в цьому журналі, а також розповсюдження роботи з визнанням авторства цієї роботи, на тих самих умовах, з некомерційною метою.
Автори мають підписати заяву, яка є угодою про надання прав редакції на публікацію статті в друкованому та електронному вигляді. Заява надсилається на поштову (оригінал) або електронну адресу (сканована копія) Редакції журналу.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Під час подачі рукопису статті для опублікування у збірнику «Культура України» автори погоджуються з тим, що, у разі прийняття статті до публікації, її можна буде розмістити в електронних архівах та базах даних з обов'язковим зазначенням авторства і збереженням авторських прав у повному обсязі за авторами. У тексті самої роботи мають бути в повному обсязі представлені джерела зовнішньої інформації – у вигляді списків джерел літератури (у т.ч. особисті раніше опубліковані роботи авторів). Автори рукопису статті зобов'язані належно оформляти запозичення у вигляді цитат або посилань. Будь-які форми плагіату неприпустимі.