Розстріляне світло. Актор Степан Шагайда як жертва сталінського терору

Автор(и)

  • Л. І. Брюховецька Національний університет «Києво-Могилянська академія», Навчальна культурологічна лабораторія, журнал «Кіно-Театр», м. Київ, Україна https://orcid.org/0000-0003-2391-2144

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.084.01

Ключові слова:

Степан Шагайда, культурне відродження України 1920-х рр., театр Леся Курбаса, український кінематограф 1920-х рр., сталінські репресії української інтелігенції

Анотація

У статті розглядається життя та творчість одного з провідних українських акторів театру і кіно Степана Шагайди (1896–1938) як типовий приклад для дискурсу про культурне відродження України 1920-х рр. та історичну травму, спричинену умовами більшовицького терору. Як і багато свідомих українців, він брав участь у Визвольній боротьбі за суверенітет України. Заарештований і 20 січня 1938 р., розстріляний у камерах НКВС, С. Шагайда став невинною жертвою сталінських репресій.

Відродження — важливе явище ХХ століття — стало можливим завдяки непу, українізації та певній автономії в економічному та культурному житті УРСР. Степан Шагайда — один із найвідоміших акторів того часу — зробив свій внесок у досягнення театрального мистецтва, яке завдяки зусиллям режисера Леся Курбаса, прихильника європеїзації, набуло своєї національної унікальності. С. Шагайда, який був його учнем і однодумцем у відомому театрі «Березіль» (Київ, Харків), грав головні ролі у виставах «Одурені» за Марком Кропивницьким, «Комуна в степах» Миколи Куліша, «Жакерія» Проспера Меріме, «Золотий живіт» Фернана Кроммелінка, «Король грає» Віктора Гюго. Після головної ролі у фільмі «Людина з лісу» Георгія Стабового, він переходить на Одеську кінофабрику, де успішно втілює образ козака Чапири в «Перлині Семіраміди» згаданого вище режисера. Протягом десяти років С. Шагайда зіграв у багатьох фільмах, серед яких: «П’ять наречених» Олександра Соловйова, «Музейна варта» Бориса Тягно, «Перекоп» Івана Кавалерідзе, «Кармелюк» Фауста Лопатинського, «Іван», «Аероград» Олександра Довженка, «Багата наречена» Івана Пир’єва. Актора відрізняє високий професіоналізм і людяність.

Біографія автора

Л. І. Брюховецька, Національний університет «Києво-Могилянська академія», Навчальна культурологічна лабораторія, журнал «Кіно-Театр», м. Київ

старший викладач, кафедра культурології

Посилання

Brief synopsis of the film The Museum Guard (1929). Kino, 20, 15. [In Ukrainian].

Adelheim, E. (1932). Director P. Dolyna. Kino, 9–10, 12. [In Ukrainian].

Vedienieiev, Dmytro (December 26, 2012). Political Repressions of the 1920s-1980s and the Problems of Forming National Memory. Istorychna Pravda. https://www.istpravda.com.ua/research/50db659307b77/. Accessed: 28.11.2023. [In Ukrainian].

Hirniak, Y. (1982). Memoirs. Bohdan Boichuk (Ed.). Suchasnist. [In Ukrainian].

Hudran, Zh. [Iu. Smolych] (1927). In the Berezil Theater: “The King is playing”. Nove mystetstvo, 12/13, 6–7. [In Ukrainian].

Yermakova, Natalia (2012). Berezil culture. Feniks. [In Ukrainian].

Kavaleridze, Ivan. Shadows. (2005). In Mykola Shudria. The genius of the highest order. (p. 213.). Yunivers. [In Ukrainian].

Indictment bill on the case No. 83968. Central State Archive of Public Associations of Ukraine. F. 263. Op. 1. Case No. 83968. P. 15. [In Russian].

Polidovych, Olena (May 16, 2021). Shot “Karmeliuk”. The story of Stepan Shahaida. Istorychna Pravda. https://www.istpravda.com.ua/articles/2021/05/16/159494/. Date of access: 10.11. 2023. [In Ukrainian].

Protocols of the Board of the All-Ukrainian Photo and Cinema Administration (1922-1930). R. Rosliak (ed., comments, notes). Lira K. [In Ukrainian].

Revutskyi, Valeriian (1989). Les Kurbas and the Theater. Les Kurbas in theatrical activity, in the eyes of contemporaries — documents. V. Revutskyi (general edition, foreword and notes). Ukrainske Vydavnytstvo “Smoloskyp” im. V. Symonenka. [In Ukrainian].

Smolych, Yurii. “Golden Belly”. Nove mystetstvo, 24. Quoted in: Les Kurbas in theatrical activity, in the eyes of contemporaries — documents (1989). O. Zinkevych (ed.) (p. 535). Ukrainske Vydavnytstvo “Smoloskyp” im. V. Symonenka. [In Ukrainian].

Sushyi, Olena (2014). The problem of collective trauma in Ukrainian society and the search for a strategy to overcome it. Naukovi zapysky IPiEND im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy, 6(74), 19. [In Ukrainian].

Les Kurbas Theater (August, 1923). Nova hromada, 2, 104. [In Ukrainian].

Ushakov, N. (1928). At the Odesa Factory. “The Pearl of the Semiramis”. Kino, 9, 9. [In Ukrainian].

Shahaida, Oleksandr (2015). Memories of my father. Publication by Liudmyla Novikova. Kino-Teatr, 6. [In Ukrainian].

Shahaida, Stepan (2017). Statement to the Head of the Regional Department of the NKVD. In Repressed Filmmakers. Actual memory: Articles and documents (Issue 5, pp. 101–102). Redaktsiia zhurnalu “Kino-Teatr”, ARTKNYHA. [In Ukrainian].

Shevelov, Y. (Yurii Sherekh) (2001). I — me — for me... (and around). Memoirs 1. In Ukraine. Vydannia chasopysu “Berezil”. Vydavnytstvo M. P. Kots. [In Ukrainian].

Protocol of interrogation of Borys Tiahno. 7. 09. 1938. Archives of the Department of the Security Service of Ukraine in the Kharkiv region. F. 1–3. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Номер

Розділ

Культурологія