Культурна орієнтація суспільства «мімікрантів». Пошук національної самоідентифікації в сучасній екранній творчості

Автор(и)

  • О. А. Пономаренко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Інститут екранних мистецтв, Україна https://orcid.org/0009-0004-0673-108X

DOI:

https://doi.org/10.31516/2410-5325.083.13

Ключові слова:

екранний твір, герой, поведінка персонажа, адаптація, культурна орієнтація, самоідентифікація, архетип

Анотація

Війна, як потужний каталізатор усіх сфер людської діяльності, потенціює історичну потребу формулювання якісних ознак поведінкової природи архетипу українського екранного героя. Якісне переосмислення цілепокладання сучасних українських екранних героїв спрямоване на формування парадигми резильєнтності шляхом фрустрації абулічних ціннісних засад суспільства «мімікрантів». Дослідницька робота фокусується на аналізі поведінки героїв, що реалізовані в екранних творах жанру байопік та його різновидах (псевдобайопік та міфічний байопік). Серед аналізованих фільмів — робота українського режисера Олеся Саніна «Поводир», а також фільм режисера Зази Буадзе «Червоний». Основну увагу дослідження спрямовано на окреслення якісних характеристик, що притаманні українському архетипічному герою, проявлених у результаті вербального та невербального спілкування за допомогою кінематографічних засобів виражальності.

Біографія автора

О. А. Пономаренко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Інститут екранних мистецтв

аспірантка, викладачка, Інститут екранних мистецтв, кафедра режисури телебачення, м. Київ

Посилання

The energy of revival (2022). Ukrainian cinema 2014–2020. In L. Briukhovetska (Ed. and scientific editor), Cinematic studies: a collective monograph (Issue 13). Editorial office of the journal “Kino- Teatr”, Publishing house “Osvita Ukrainy”. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/8ee88a75-d528-4664-8879-b4a8c126aead. [In Ukrainian].

Zhuravlova, T. V. (2023). Ukrainian screen art of the early XXI century in the process of national identification. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv, 32, 93–100. https://scholar.google.com.ua/citations?view_op=view_citation&hl=uk&user=pVghNscAAAAJ&sortby=pubdate&citation_for_view=pVghNscAAAAJ:ULOm3_A8WrAC. [In Ukrainian].

Lobanova, A. (2000). Features of moral consciousness of social subjects-imitators. Aktualni problemy dukhovnosti, 3, 314–322. http://elibrary.kdpu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/6208. [In Ukrainian].

Pohrebniak, H. (2020). Authorial Cinema in the Cultural Space of the Second Half of the XX and the Beginning of the XXI Century: A Monograph. NAKKKiM. https://nakkkim.edu.ua/images/vidannya/monohrafii/Pogrebniak_Avtorskiy_kinematograf.pdf. [In Ukrainian].

Reznichenko, O. O. (2020). Fear as a psychological phenomenon: modern concepts and approaches to study. In Achievements of modern psychological science and practice: collection of materials and abstracts of the participants of the II All-Ukrainian scientific and practical conference of students, postgraduate students and young scientists, Vasyl’ Stus Donetsk National University, pp. 89–94. https://jamp.donnu.edu.ua/article/view/7890. [In Ukrainian].

Dictionary of psychological terms of the National University of Pharmacy. https://nuph.edu.ua/slovnik-psihologichnih-terminiv/. [In Ukrainian].

I watch movies in Ukrainian. (2022, April 26). Povodyr 2014. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=TvScw6zDWHE&t=4499s. [In Ukrainian].

Juriy A Levchenko. (2023, October 9). Zakhar Berkut movie 1971. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=GgOqcgmDQ_I. [In Ukrainian].

Welcome to Ukraine. (2023, December 11). Chervonyi — Ukrainian historical film of 2017 UA. [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2YAzXpOHda8. [In Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-21

Номер

Розділ

Мистецтвознавство